کد خبر: ۸۷۸۰۳۴۷
|
۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه(29 آبان) به استان کردستان سفر کرد و پس از حضور در گلزار شهدای دانشگاه کردستان و کلنگ زنی خوابگاه پسرانه این دانشگاه، جلساتی را با هیات رئیسه دانشگاه کردستان و همچنین روسای دانشگاه‌های استان داشت.

 

وجود 1 میلیون و 700 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور

در این جلسه محمد فرهادی، وزیر علوم اظهار کرد: امسال ظرفیت پذیرش همه دانشگاه‌ها بجز دانشگاه آزاد، حدود ۸۰۰ هزار نفر بود که حدود ۸۴۰ هزار نفر برای کنکور ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه کمتر از ۸۰۰ هزار نفر سر جلسه کنکور حاضر شدند، افزود: در نهایت ۵۰۰ هزار نفر در فرآیند انتخاب رشته شرکت کردند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه امسال ۳۵۰ هزار نفر در دانشگاههای روزانه ثبت نام کردند، عنوان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد که با احتساب صندلی‌های دانشگاه آزاد، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار صندلی خالی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت جوان کشور کاهش یافته است روند کاهش دانشجو تا چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

فرهادی در ادامه سخنان خود، به وجود ۳۳۴ موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی در کشور اشاره و اعلام کرد: تا سال ۸۴ فقط ۶۴ موسسه غیردولتی داشتیم که تا سال 92 این میزان به 334 موسسه افزایش یافت اما از سال 92 تاکنون مجوز ایجاد هیچ موسسه جدیدی را نداده‌ایم.

وی با اشاره به گستردگی بی رویه دانشگاه آزاد و پیام نور طی سالیان اخیر، تصریح کرد: اگر دانشگاه پیام نور به مسیر اصلی خود که جذب دانشجو به صورت غیرحضوری و مجازی است برگردد می‌تواند 2 میلیون دانشجو غیرحضوری را داشته باشد

  از اولویت های دانشگاه کردستان توجه به ظرفیت های معدنی و کشاورزی است

 فرهادی وزیر علوم همچنین در نشستی  که با هیئت رئیسه دانشگاه کردستان داشت گفت: یکی از اولویت هایی که در دانشگاه کردستان با توجه به ظرفیت های معدنی و کشاورزی این استان باید دنبال شود ایجاد و تقویت رشته های مهارتی است.

 

وی عنوان کرد: ایجاد دانشگاه های جدید التاسیس نیاز به طی پروسه طولانی دارد بنابراین باید توان و تلاش را بر تقویت دانشکده های واقع در دانشگاه کردستان و تبدیل این دانشگاه به مرکز جامع معطوف کرد.

 

وی با اشاره به اینکه سند آمایش آموزش عالی در کشورمان تهیه و تدوین شده است، بیان کرد: در این طرح کشور به ۱۰ منطقه آموزشی تقسیم شده است و بر اساس آن آینده آموزش عالی در کشور مورد حمایت قرار می گیرد.

 

وزیر علوم ادامه داد: ورودی امسال رشته های مهارتی ۲۷ هزار نفر از میزان ظرفیت ۷۰۰ هزارنفری ورودی های به دانشگاه ها بوده است که این ضعف باید اصلاح شود و رشته های مهارتی تقویت شوند.

 

فرهادی افزود: توسعه دانشگاه کردستان ضروری است و در این راستا باید در چارچوب طرح آمایش دانشگاه کردستان به دانشگاه جامع تبدیل شود.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت دانشجو به استاد در کشورمان ۲۷ به یک است که در برنامه شم توسعه نسبت دانشجو به استاد  ۲۲ به یک مصوب شده است گفت: این نسبت در دانشگاه کردستان ۲۹ به یک است که مطلوب نیست و باید برای رسیدن به میانگین کشوری تلاش کرد.

 

وزیر علوم با بیان اینکه کمبود خوابگاه یکی از مشکلات جدی در کشورماست، ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه ساخت خوابگاه با بودجه دولتی ممنوع شد و به همین دلیل وزارتخانه به این حوزه ورور پیدا نکرد.

 

وی اظهارداشت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه با تمهیداتی که اتخاذ شده بتوانیم به صورت مشارکتی اقدام به احداث خوابگاه کنیم که در این راستا برنامه ریزی ایجاد ۳۰۰ خوابگاه را کرده ایم.

 

 

ارسال نظرات