با وجود اینکه شهرستان کوثر بخش عظیمی از تولید عسل طبیعی و ارگانیک استان اردبیل را تامین می کند اما به دلیل عدم معرفی از سوی متولیان امر، این محصول مهجور مانده و نیازمند برندسازی و حمایت است.
کد خبر: ۸۷۸۰۸۵۱
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل از جمله مناطقی است که در زمینه کشاورزی وضعیت مستعدی دارد و این شرایط باعث شده تا با توجه به بارش سالانه و پوشش گیاهی مناسب، در سال های اخیر این شهرستان در حوزه زنبورداری و تولید عسل در استان به یکی از قطب های تولید عسل طبیعی تبدیل شود.

تولید عسل و پرورش زنبور در حوزه درآمدزایی و اشتغالزایی می تواند کمک شایانی را برای توسعه همه جانبه شهرستان و استان رقم بزند.

حمدالله زاده، یکی از زنبورداران کوثری که بیش از 30 سال است عسل طبیعی تولید کرده و با اخذ وام اقتصاد مقاومتی توسعه این شغل پایدار را موجب شده است؛ می گوید: از هر کندوی عسل بومی بطور میانگین سه کیلوگرم و از هرکندوی مدرن در این شهرستان 10 کیلوگرم عسل برداشت می شود.

حمدالله زاده آب و هوای مناسب و طبیعت پر گل و گیاه را از مهم ترین عوامل رونق صنعت زنبورداری و پرورش زنبور عسل در این شهرستان ذکر میکند.

وی آموزش و اعمال روش های علمی و تولید کندوهای بومی به مدرن و شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب منطقه ای را از عوامل موثر در پرورش زنبور عسل برشمرد.

این کارآفرین کوثری خاطر نشان کرد: پرورش زنبور عسل علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزش اقتصادی، موجب افزایش بازده محصولات کشاورزی زراعی و باغی از طریق گرده افشانی می شود که می توان آن را موثرترین راهکار برای توسعه همه جانبه و احیای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

حمدالله زاده اظهار کرد: طی روند گرده افشانی زنبورها در منطقه، تولید محصول کشاورزی در باغات، افزایش پنج برابری و اراضی زراعی افزایش سه برابری پیدا می کند و در واقع این اشتغال مفید، به بخش کشاورزی در منطقه نیز یاری می رساند.

به گزارش کوثرخبر، با توجه به سرشماری های انجام شده در سال های قبل حدود 12 هزار کندوی عسل در شهرستان کوثر وجود دارد که 20 درصد کندوهای بومی استان را دارا است.

میزان استحصال عسل در این شهرستان 150 تن می باشد که می توان گفت با توجه به ظرفیت های موجود قطب تولید عسل در سطح استان را به خود اختصاص داده است، به طوری که در کنار عسل، فروش کندو نیز صورت می گیرد.

با توجه به این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در سطح شهرستان و با وجود اینکه کوثر بخش عظیمی از تولید عسل طبیعی و ارگانیک استان اردبیل را تامین می کند اما به دلیل عدم معرفی از سوی متولیان امر، این محصول مهجور مانده و نیازمند برندسازی و حمایت است که انتظار می رود تولید کنندگان عسل در کنار متولیان امر با حمایت و معرفی این محصول با کیفیت، اقدامات شایسته ای انجام دهند.


استحصال 150 تن عسل طبیعی از زنبورستانهای کوثر/قطب عسل طبیعی استان نیازمند معرفی و برندسازی است
استحصال 150 تن عسل طبیعی از زنبورستانهای کوثر/قطب عسل طبیعی استان نیازمند معرفی و برندسازی است

ارسال نظرات