بیش از 52 هزار راس دام سنگین در زنجان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
کد خبر: ۸۷۸۱۲۱۰
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: 25 هزار و 874 راس دام سنگین در فاز دوم عملیات مبازره و پیشگیری علیه بیماری دامی تب برفکی به طور رایگان در 484 روستای استان واکسینه شدند.

محمد رشید کرمی افزود: با توجه به اینکه نوع جدیدی از بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی سال گذشته در شهرستان‌های زنجان، ماهنشان، ایجرود و خدابنده استان زنجان شیوع پیدا کرده بود، اکیپ‌های دامپزشکی این استان در خصوص پیشگیری، شناسایی کانون‌ها و واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین به طور ویژه و اضطراری فعال شدند.

وی اظهارداشت: دامپزشکان همزمان با واکسیناسیون دام‌ها آموزش ‌راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی، مراقبت، پایش، نمونه برداری و ضد عفونی محوطه محل نگهداری دام‌های سبک و سنگین را نیز برای دامداران و کشاورزان در دامداری و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعغتی و سنتی انجام می دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری دامی تب برفکی یا دباغ مشترک بین انسان و دام نیست و این بیماری از تهدیدهای اصلی صنعت دامپروری در خصوص بهداشت، تولید دام و فرآورده های دامی به شمار می رود و از بیماری های ویروسی و به شدت واگیر دار در بین گاو، گوساله، گوسفند، بز و سایر نشخوارکنندگان محسوب می شود.

کرمی با بیان اینکه فاز دوم واکسیناسیون: بیماری دامی تب برفکی از نیمه دوم شهریور آغاز و نیمه دوم آبان به پایان رسید، اظهارکرد: در این فاز فقط دام های سنگین در گاوادری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی واکسینه شد.

وی ادامه داد: این عملیات با تلاش های 29 اکیپ بخش خصوصی و دولتی با 55 نیرو محقق شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از 29 اکیپ، 14 دولتی و 15 اکیپ دیگر نیز از بخش خصوصی بود.

کرمی خاطرنشان کرد: در وضعیت عادی واکسیناسیون دام ها در مراکز روستایی و دامداری و گاوداری های سنتی هر 6 ماه یک دفعه و نیمه صنعتی و صنعتی نیز هر چهار ماه یک دفعه انجام می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ورود سویه جدید از بیماری تب برفکی به استان زنجان مایه کوبی دام ها از وضعیت عادی خارج و هر چهار ماه یک دفعه واکسیناسیون انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: واکسیناسیون دام های سبک بز و گوسفند نیز از نخستین روز آذر در مراکز صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی انجام خواهد شد.

کرمی یادآورشد: با توجه به اینکه بیماری تب برفکی مشترک بین انسان و دام نیست، مردم نگران استفاده از فرآورده های دامی نباشند چرا که استفاده آن برای انسان هیچ مشکلی ندارد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان از همه دامداران استان زنجان خواست، با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.

گفتنی است، بیماری تب برفکی به وسیله هفت گونه و تعدادی ویروس تب برفکی ایجاد می شود که دام می تواند همزمان به وسیله یک یا چند ویروس آلوده شود.

این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.

ارسال نظرات