به نقل از رابط عمومی شهردار زنجان:

اربعین تبلور شکوه حضور عاشقانی است

اربعین تبلور شکوه حضور عاشقانی است که واژه اخلاص و ایثار را برای بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام معنا می کند.
کد خبر: ۸۷۸۱۲۳۶
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، اربعین تبلور شکوه حضور عاشقانی است که واژه اخلاص و ایثار را برای بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام معنا می کند. در این روز عاشقان امام حسین(ع) با پای پیاده برای زیارت مرقد سرو و سالار شهیدان با پی می‌خیزند و نفس نفس زنان برای زیارت اقایشان عرق می‌ریزند.

در این روز بزرگ تاریخی در پایتخت شور و شعور حسینی که شعور حسینی را در ایام محرم جهانی کرده ردای سرخ خورشید با چهلواره نقاشی نقش شعور فضای هنری-مذهبی به زنجان داده است.

چهل به معنی چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان و " واره" به معنای دوری از جشن و سرور و فضای غم و اندوه به همراه نقشی از جنس هنر برای تبلور شعور حسینی موجب شده تا بار دیگر مردم شهر زنجان اینبار با جنس متفاوتی از مظلومیت و فداکاری امام خود یاد کنند.

اگر در روز اربعین برخی از هنرمندان و مردم پایتخت شور و شعور حسین سعادت حضور در حرم امام حسین(ع) را نداشتند در قالب دیگری از جنس هنر عشق و ارادت خود را به امام خود نشان دادند. عشقی از جنس رنگ و بوم، عشقی از جنس خلوص کودک هفت ساله و پیشکسوت و هنرمند 75 ساله که بوی اخلاص و پاکی داشت. اخلاصی از هنر اژدر محمودی و پاکی از جنس سنای هفت ساله که نقش امامش را با همه انرژی و دقتش ترسیم کرد.

کارخانه کبریت سابق زنجان در سال جاری به عنوان مرکز ثقل برنامه های فرهنگی شهر زنجان شاهد برنامه ای متفاوت در روز اربعین بود. سومین چهلواره نقاشی نقش شعور با حضور هنرمندان نقاش شهرمان زنجان در سطوح سنی مختلف در حالی برگزار شد که فضای معنوی حاکم بر سالن شعور اجتماعی و مذهبی شهروندان زنجانی را بار دیگر به منصه ظهور گذاشت و مصداقی شد بر پایتختی شعور نشینان حسینی زنجان که از جنس دیگر خواهان عرض ارادت بودند.

چند ساعت حضور در کنار هم برای یک هدف مشخص که محوریتش اربعین است.

معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری زنجان برای پاسداشت و گرمیداشت عزاداری سرور و سالار شهیدان با ایده چهلواره نقش شعور ایفای نقش کرد.

سومین چهلواره نقش شعور با حضور نقاشان شهرمان از کودکان هفت ساله تا اساتید و پیشکسوتان این حوزه در محل کارخانه کبریت سابق زنجان برگزار شد تا این هنرمندان با جاودانه کردن اثر خود برای امام حسین(ع) تلاش کنند. هر چند این اثری لایق سرور و سالار شهیدان نخواهد بود اما خلوص و صداقت هنرمندان زنجانی موجب ایجاد فضایی معنوی در پایتخت شور و شعور حسینی شد. فضایی که در بوم نقاشی هنرمندان شکل گرفت.

سنا، هنرمند هفت ساله که اخلاصش به امام حسین(ع) را با رنگ هایی همچون قرمز و سبز و آبی نشان می داد و چهره امامش را سفید سفید ترسیم کرد. سفیدی که هاله نورش چشم را خیره و دیدگان را از زیبایی چهره امام محروم می کرد.

استاد اژدر محمودی با اثر ماندگار خود در کنار دیگر اساتید چیره دست نقاشی زنجان فضای معنوی کارخانه کبریت را سنگین و بر غنای کیفی آثار افزوده بود.

بانوی هنرمند دیگر که اثرش گیرایی بصری بالایی برای ارتباط ببینده با اثرش داشت و اثرش نشان از اعتقاد و باوری عمیق به سرور و سالار شهیدان داشت هرچند برخی در ظاهر آن را درک نکنند. یال و کوپال اسب سفیدی که امام حسین(ع) را برای غلبه حق بر باطل یاری می کرد چنان با دقت و ظرافت ترسیم شده بود که گویی در فضای فرهنگی کارخانه کبریت است.

چهلواره نقش شعور امسال در حالی به کار خود پایان داد که منطقه ای و ملی شدن آن ایده دیگری است که با نام پایتخت شور و شعور حسینی می تواند محقق شود. تحققی که باید در سایه حمایت و همدلی صادقانه باشد.

ارسال نظرات