گفت وگو با صاحبنظران فرهنگی و هنری استان اردبیل به مناسبت ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

کتاب، اساس رسانه های دیگر است

کارگردان و فیلم ساز اردبیلی با تاکید به اینکه بسیاری از مشکلات جامعه از ندانستن و فقر آگاهی حاصل می شود، گفت: با این وجود رد کارکرد تربیتی کتاب در آثار سینمایی و هنری محسوس نیست.
کد خبر: ۸۷۸۱۴۷۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، کریم عظیمی به غفلت های عمده در اهمیت کتاب در استان و حتی سطح کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان مطالعه مردم اندک است و این در حالی است که زیربنای بسیاری از معضلات اجتماعی از ضعف آگاهی نشات می گیرد.

وی افزود: غفلت از کتاب موجب شده خانواده به سمت و سوی ابزارهای تربیتی دیگر سوق یابد اما کتاب را وارد زندگی روزمره خود نسازد؛ تا جایی که به وضوح مشاهده می شو که جای کتاب و کتابخوانی در خانواده ها خالی است.

کارگردان اردبیلی با تاکید به اینکه اقشار هنرمند نیز بیشتر کتب مورد نیاز حرفه خود را مطالعه می کنند و اغلب از مطالعه واقعی غافل هستند، اضافه کرد: در واقع در بیشتر اوقات دانشجویان و تحصیل کردگان جامعه نیز صرفا برای کسب نمره و مدرک به مطالعه کتب درسی روی می آورند.

عظیمی تاکید کرد: غفلت از مطالعه در خانواده ها را اینطور باید دید که کتاب در بیشتر خانواده ها به ویژه مدعیان روشنفکری جنبه تزئینی به خود گرفه است.

وی معتقد است در واقع تلاش برای اینکه کتاب بیشتر خوانده شده و یک روز با کتاب به آگاهی بیشتر ما و اطلاعات بیشتر ما منجر شود، عموما استقبال نمی شود.

وی متذکر شد: در واقع این نیاز به دانستن که هدف غایی خلقت بشر است و بشریت برای درک معنی هستی و کامل شدن پا به عرصه خلقت گذاشته است، تنها به واسطه کتاب و خواندن می تواند حاصل شود.

آبشخور رسانه های دیگر کتاب است

دارنده جوایز متعدد بین المللی فیلم سازی معتقد است مسئولان و اقشار فرهنگ و هنر رسالت ویژه ای در ترویج فرهنگ مطالعه دارند.

وی افزود: به عنوان مثال این نقش بر فیلم سازان پوشیده نیست؛ اما وقتی هنرمند خود اهل کتاب و مطالعه نباشد اثر تولیدی وی نیز تاثیرگذار نخواهد بود.

عظیمی در خصوص دغدغه پیش آمده برای جایگزینی کتاب با رسانه های دیگر به ویژه فضای مجازی افزود: در واقع تمامی رسانه های دیگر از کتاب تغذیه می شوند و آبشخور فضای مجازی و رسانه های دیگر کتاب است.

وی افزود: در واقع نه تنها هنر و رسانه ها بی نیاز به کتاب نیستند بلکه محتاج آن هستند و شما هر اطلاعاتی را کسب می کند جایی در کتابی درج شده است.

به گفته این فیلم ساز اینکه فیلم و موسیقی نیز بتواند جای کتاب را بگیرد قابل هضم نیست و جنس و کارکرد هر یک متفاوت است و باید در مقام مقایسه کتاب با سایر رسانه ها به این جمله بسنده کرد که «بخوان، بخوان و بخوان».

دانستگی اندک خطرناک تر از بی سوادی است

وی یکی از آسیب های امروز در موضوع مطالعه را احساس بی نیازی به مطالعه دانست و افزود: به ویژه این احساس بی نیازی در بین اقشار خاص از جمله هنرمندان بیشتر مشاهده می شود.

عظیمی با تاکید به اینکه احساس بی نیازی به مطالعه ریشه در دانستگی کم دارد، ادامه داد: در واقع همین دانستگی کم خطرناک تر از بی سوادی است.

وی با بیان اینکه برخی افراد مطالعات کوتاه و مقطعی خود را به رخ می کشند اما عملا مطالعه منظم و مفید ندارند، متذکر شد: لازم است مسئولان فرهنگی برای ترویج مطالعه صحیح و مداوم اقشار مختلف مردم برنامه ریزی کنند.

کارگردان و هنرمند اردبیلی ریشه بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی را ضعف آگاهی دانست و افزود: در چنین وضعیتی بی نیازی به مطالعه خود یک آسیب دیگر است و به مانند پزشکی که بدون آگاهی می خواهد به درمان بیمار بپردازد خطرات متعدد برای سلامت جامعه خواهد داشت.

وی همچنین تعداد آثار تولیدی هنری در ترویج فرهنگ مطالعه را ناکافی دانست و افزود: روال فعلی آثار تولیدی هنری نیازمند تغییر است و هنرمندان باید به رسالت خود واقف بوده و برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدام کنند.

فیلم ساز اردبیلی معتقد است در صورتی که تعداد آثار هنری تولیدی افزایش یابد می توان امیدوار به افزایش تولید آثار مرتبط با کتاب و کتابخوانی بود.

تبلیغ کتاب از کودکان آغاز شود

منتخب جشنواره های متعدد فیلم کوتاه با تاکید به اینکه بسیاری از اقدامات ترویج مطالعه هر چند برخوردار از جذابیت است اما دیر هنگام آغاز شده اضافه کرد: در واقع زمانی که مردم به کتاب پشت کرده اند ما دعوت به مطالعه را آغاز کرده ایم.

عظیمی جبران این کم کاری را در گرو توجه به گروه های سنی کودک و نوجوان دانست و افزود: لازم است اهمیت کتاب از سوی مسئولان و والدین برای کودکان فرهنگ سازی شود.

وی با ذکر مثالی به ایجاد جذابیت های بصری و صوتی در کتب تولیدی کودک در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: روان شناسان متعددی بر روی طراحی کتب کار کرده اند و کتب جذاب خلق شده است.

وی این اقدام را ایجاد جذابیت برای مطالعه و تورق کتاب دانست و گفت: در واقع همین که کودک نشاط و شادی را در تورق کتاب لمس می کند، به مطالعه علاقه مند شده و مشتاق خوانش کتابی دیگر است.

عظیمی با بیان اینکه بهترین مبلغان کتاب برای کودکان والدین هستند، افزود: از سنین پایین لازم است مادران و پدران با مطالعه خود و یا ارزش گذاری به مطالعه کودک را با کتاب مانوس کنند.

هنرمند اردبیلی به نقش کلیدی صدا و سیما و آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و بیان داشت: در واقع برنامه های تبلیغ کتاب خوانی نباید محدود به یک هفته در سال باشد و لازم است در طول سال پیاده شود.

آیندگان برای مطالعه احساس نیاز خواهند کرد

عظیمی بخش دوم برنامه های دعوت به کتاب را مختص گروه های نوجوان و جوان دانست و افزود: این روزها در دست هر نوجوانی یک گوشی همراه است؛ در حالی که به همراه داشتن کتاب فرهنگ سازی نمی شود.

کارگردان و هنرمند اردبیلی با ذکر مثالی به اهمیت امروز آموزش زبان انگلیسی برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: زمانی اهمیت این موضوع مغفول بود اما امروز در هر خیابان و محله ای آموزشگاه زبان دایر شده تا نیاز جدی به آموزش زبان انگلیسی پاسخ گیرد.

وی تصریح کرد: مشابه این نیاز را می توان در کتاب نیز دید و روزی در آینده مردم برای خواندن احساس نیاز خواهند کرد.

عظیمی تاکید کرد: عمده این نیاز زمانی برملا می شود که خانواده ها به این نتیجه می رسند دانستن و آگاهی بیشتر، آسیب های متوجه آن ها و فرزندان را خواهد کاست.

وی با تاکید به اینکه مردم در آینده به اهمیت کتاب در کسب آگاهی پی می برند افزود: در واقع لازم است از امروز برای ترویج این اهمیت نهادهای فرهنگی دست به کار شوند.

هنرمندان کتاب به دست شوند

کارگردان و فیلم ساز اردبیلی در خصوص نحوه ترویج اهمیت کتاب و کتابخوانی به ذکر پیشنهادی پرداخت و گفت: بهتر است مدتی اقشار فرهیخته و هنرمند کتاب به دست شوند و همه جا کتاب به همراه داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر مطالعه حداقل یک صفحه کتاب در روز این اقدام فرهنگ سازی اهمیت کتاب است و تاثیرات روانی بصری در خصوص اهمیت کتاب خواهد داشت.

عظیمی با بیان اینکه حتی خانواده ها و نسل جوان نیز می توانند در این اقدام مشارکت کنند، اضافه کرد: در واقع بعد از تاثیرات روانی بصری مردم به مرور علاقه مند کتاب و کتابخوانی شده و به سمت آن گرایش پیدا می کنند.

وی انتظار اصلی را از چهره های هنری و فرهنگی دانست و گفت: حتی حضور این افراد در کتابفروشی ها و توصیه کتاب از سوی این اشخاص می تواند تاثیرات تربیتی ویژه ای در امر مطالعه داشته باشد.

گزارش از: ونوس بهنود


ارسال نظرات
آخرین اخبار