محله شهریار واقع در شرق شهر گرمی با جمعیت بیش از ۵ هزار نفر از گذشته دور آنطور که باید و شاید همسو با سایر مناطق این شهر به توسعه مطلوب دست نیافته است.
کد خبر: ۸۷۸۱۵۳۴
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار، محله شهریار واقع در شرق شهر گرمی با جمعیت بیش از ۵ هزار نفر از گذشته دور آنطور که باید و شاید همسو با سایر مناطق این شهر به توسعه مطلوب دست نیافته است. این توسعه نیافتگی دلایل متعددی از جمله اتصال به شهر پس از سالها و ساخت و ساز بدون مجوز دارد که نیاز به موشکافی دارد.
شهریار که در محافل ابیش آباد نام دارد، محله ای که در گذشته روستائی در اطراف هسته اصلی شهر بود و با گسترش و توسعه گرمی تبدیل به محله ای از این شهر شده است. با وجود اینکه سالهای اخیر توجه به ابعاد پایداری محیطی و کیفیت زندگی و اجتماعات سالم، باعث توجه بیشتر به ابعاد کیفیتی در محیط های شهری و سکونتی شده است.
در دهه های اخیر موضوع کیفیت محیط شهری به یک بحث تخصصی و عمومی در جامعه تبدیل شده است و توجه مردم از اهداف مادی، به ماهیت زندگی در مجموعه های ناکارآمد شهری معطوف شده است. آنچه در این میان واضح است این است که تمام مشکلات شهری یک مولفه کیفیت محیطی دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

شهریار، محروم ترین محله شهر گرمی
کارشناس شهرسازی معتقد است محله شهریار با کم توجهی مسئولان نسبت به سایر محلات کمتر رشد و توسعه داشته است. نویدی اظهار کرد: شهر گرمی علی رغم پیشینه قابل توجه، آن چنان که باید و شاید توسعه نیافته و چهره فقیر و محروم آن نشان از بی مهری های طولانی دارد.
وی با بیان اینکه کالبد شهر گرمی را می ‌توان به دو قسمت هموار و کوهستانی تقسیم کرد، افزود: کوهستانی بودن گرمی به رغم اینکه می تواند یک مزیت مهم برای توسعه گردشگری آن باشد، در مقابل کار را برای عمران شهری سخت تر کرده است.
وی وجود مشکلات محیطی همچون توپوگرافی در محله شهریار را عاملی برای ایجاد معضلات شهری دانست و تصریح کرد: این محله علی رغم داشتن جمعیت بالا و ظرفیت بالقوه گردشگری جهت ایجاد پارک های جنگلی حاشیه رودخانه، همچنان با مشکلات ابتدایی همچون آسفالت معابر و کوچه ها مواجه است.
کارشناس ارشد شهرسازی شهریار را محروم ترین محله گرمی عنوان کرد و گفت: در گذشته محله شهریار روستایی در کنار مرکز شهر بود و با گسترش شهر به صورت محله‌ای از آن درآمده‌است که این امر باعث شده توجه شهرداری به این قسمت از شهر کمتر دیده شود.
وی نبود سیستم فاضلاب یکپارچه، مدیریت غیراستاندارد آب های سطحی و افزود: به راحتی می توان از چهره فقیر این محله محرومیت را لمس کرد و از این رو برنامه ریزی دولتمردان برای احیای این منطقه ضروری است.
وی اظهار کرد: قرار گیری این محله در مسیر اصلی بخش موران باعث رفت و آمد بالای مسافران و اهالی در کنار رودی که از کنار این محله می گذرد همگی از مزیت های مثبت این محله است که با کوتاهی مسئولان در ادوار گذشته بیشتر معابر فرعی این محله آسفالت نشده است.
نویدیبا بیان اینکه با بارش کمترین باران گل و لای در این محله بیداد می کند، افزود: واضح است شهرداری به عنوان متولی اصلی عمران شهری در سال های گذشته نسبت به این محله بی مهری کرده است که انتظار می رود رسیدگی به وضعیت شهریار یکی از اولویت های این نهاد مردمی باشد.

اولویت شهرداری در رسیدگی به محله شهریار
شهردار گرمی در این رابطه گفت: محله شهریار یکی از محلات پرجمعیت شهر گرمی است که کوتاهی در رسیدگی به وضعیت این محله در ادوار گذشته باعث وضعیت نامناسب آن نسبت به سایر محلات شده است.
«
رسول حسن زاده» رسیدگی به محله شهریار را یکی از اولویت های شهرداری عنوان کرد و افزود: سال گذشته خیابان اصلی این محله به طور کامل آسفالت ریزی شد و در سالجاری نیز برنامه های ویژه ای برای زه کشی و جدول کشی معابر اصلی و فرعی این محله در نظر داریم.
وی با بیان اینکه محله شهریار از مشکلات فراوانی رنج می برد، گفت: فرسودگی خط لوله آب شرب این محله در کنار نبود استاندارد در معابر و کوچه های محله کار را برای عمران سخت تر کرده است.
این مقام مسئول بیان کرد: بیشتر ساکنین این محل از وضعیت نامناسب و آسفالت نبودن معابر اظهار گله مندی می کنند که با تخصیص اعتبار نسبت به آسفالت معابر این محله اقدام خواهد شد.

تغییر نام محله از ابیش آباد به شهریار
ابیش آباد، نام سابق این محله برگفته از نام روستایی که پیشینه تاریخی طولانی دارد است که چندین سال پیش با تصویب شورای شهر گرمی به محله شهریار تغییر یافت. رئیس شورای اسلامی شهر گرمی گفت: باه تصمیم شورای شهر گرمی، نام این محله به شهریار تغییر یافت.
«
ناصر شاهی» اظهار کرد: با توجه به مشکلات عدیده اهالی این محله لازم و ضروری است دستگاه های خدمت رسان هرکدام در حوزه فعالیت خود نسبت به تأمین امکانات این منطقه اقدام کنند.
وی با بیان اینکه مردم برخی از قسمت های محله شهریار هنوز با مشکل فاضلاب دست و پنجه نرم می کنند، افزود: این محله در کنار کوهستانی بودن وسعت بیشتری نسبت به جمعیت دارد که رسیدگی به وضعیت عمران آن را دشورا می کند.
رئیس شورای اسلامی شهر گرمی گفت: سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای اسلامی سابق شهر گرمی نام محله ابیش آباد به شهریار تغییر یافت، اما علی رغم تغییر نام رسمی این محله همچنان این در محافل عمومی این محله را با نام ابیش آباد یاد می کنند.
وی فاضلاب را مشکل اساسی مردم محله شهریار دانست و افزود: تأمین آب شرب و فاضلاب بخش هایی از این محله باید یکی از اولویت های اداره زیربط باشد، اما نباید به این بهانه معابر این شهر را با حفاری های بی شمار غیرقابل تردد کنیم.
شاهی تلاش شهرداری برای عمران این منطقه را ضروری دانست و افزود: خوشبختانه سال گذشته با آسفالت خیابان اصلی این محله و جدول کشی معابر اصلی و فرعی وضعیت نابسمان کمی ملایم تر شده است اما همچنان اختصاص بودجه کافی برای عمران همه معابر این منطقه ضروری است.

علی قاسمیان

ارسال نظرات