وزیر راه و شهرسازی با اظهارات چند سال اخیر خود نشان داده سرسخت ترین مخالف طرح مسکن مهر است، چنان مخالفی که با سرسختی تمام هنوز حاضر نیست در افتتاح واحدهای این طرح شرکت کند.
کد خبر: ۸۷۸۱۵۳۷
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گذشته ای نه چندان دور یعنی زمانی که وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت راه بود، حرف‌های قشنگ و مردم‌پسندی را درباره طرح مسکن مهر بر زبان آورد: «پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.»

 

حدود سه هفته بعد که آخوندی دومین وزیر راه و شهرسازی کشور شده بود از پروژه های مسکن مهر پردیس بازدید و خطاب به پیمانکاران تاکید کرد برای افزایش قیمت چانه زنی نکنند. تقریبا از نیمه شهریور 92 موضعگیری ها وزیر راه با شیب تندی تغییر کرد. اولین نشانه این تغییر جهت نیز ابلاغ دستورالعمل افزایش قیمت مسکن مهر با امضای آخوندی بود یعنی دقیقا برخلاف اظهاراتش در بازدید از پردیس.

 

وزیر راه طی سه سال و چند ماه اخیر تا توانسته طرح مسکن مهر را به باد انتقاد گرفته و القاب متعددی را برای این منظور به کار برده است. طرح پوپولیستی، طرح خانمان برانداز، طرح مزخرف، سیب گندیده، مغایر با روح انسانی، فاجعه بار و ... همه از جمله کلماتی بوده که آخوندی از آنها برای نشان دادن عمق مخالفت خود با طرح مسکن مهر بهره برده است.

 

وی در جدیدترین اظهارنظر درباره مسکن مهر گفته است: «ما میراث‌دار بی برنامگی و شلختی هستیم حال این شلختگی را باید همه تحمل کنیم و قرار نیست فقط این شلختگی را وزارت راه و شهرسازی تحمل کند، به جای به این‌که به هم نیش و کنایه بزنیم باید باری که روی زمین مانده را برداریم.»

 

چندی پس از مورد تفقد قرار دادن مسکن مهر وزیر راه با دفاع از شلخته خواند طرح مسکن مهر گفت: « شلختگی واژه بدی است برای پروژه‌ای چند هزار میلیاردی که بدون یک صفحه نقشه شروع شده است و چندصد هزار خانواده را دچار این همه گرفتاری کرده است. آیا فکر می کنید برای این طرح که این همه مشکل مهندسی را به وجود آورده علاوه بر آن اتلاف منابع را ایجاد می کند شلختگی واژه بدی است؟ این کمترین واژه ای است که برای این طرح می توان گفت. اگر بروید لغتنامه دهخدا را ببینید مسکن مهر نمونه بارز شلختگی است.»

 

 وزیر راه و شهرسازی هنوز افتخار افتتاح یک واحد مسکونی را به طرح مهر نداده، هر چند چندین بار نام وی بارها در لیست مسئولان افتتاح کننده درج شده و هماهنگی های لازم در این زمینه صورت گرفته بود. آخوندی به جای آن که طبق انتظار و نظر مقامات عالی رتبه نظام مسائل و مشکلات مسکن مهر را برطرف کند، همواره تلاش کرده ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی را ناچیز جلوه دهد.

 

وی به هیچ عنوان تاکنون روی خوشی به پروژه های مسکن مهر نشان نداده تا امروز لقب "سرسخت ترین مخالف مسکن مهر" را یدک بکشد. مخالفی که تا  اینجا نشان داده خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه جزو اولویت های کاریش نیست. شاید یکی از دلایل اصلی این مخالفت، مقایسه عملکرد دوره اول وزارت در دولت سازندگی با ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکن مهر باشد، مسئله ای که احتمالا باعث سرخوردگی وی شده است.

ارسال نظرات