حیدرزاده بیوکی گفت: ۶ هزار واحد سنگ بری در کشور وجود دارد که اکثر این واحدها تعطیل شده اند و یا با توان ۱۵ تا ۲۰ درصدی ظرفیتشان تولید دارند .
کد خبر: ۸۷۸۱۶۰۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرحسین حیدرزاده بیوکی، عضو اتاق بازرگانی یزد و تولیدکننده و صادرکننده سنگ ساختمان  بیان داشت: بازار سنگ مصالح ساختمانی نسبت مستقیم با شرایط و وضعیت مسکن دارد و از آن جهت که ساختمان سازی از سال 93 به بعد وارد یک رکود بلند مدت شده است لذا این رکود دامن بقیه اصناف از جمله صنعت ما را نیز گرفته است.

وی با بیان این مطلب که بعید می دانم بتوان به این زودی از این رکود خارج شد به «نسیم آنلاین» گفت: 6 هزار واحد سنگ بری در کشور وجود دارد که به دلیل این رکود طولانی اکثر این واحدها یا تعطیل شده اند و یا اگر تعطیل هم نشده اند با توان 15 تا 20 درصدی ظرفیتشان تولید دارند و نیروهای خود را تعدیل کرده اند.

عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: در استان یزد بیش از نصف کارخانه‌های سنگ بری تعطیل شده و اکثر معادن سنگ های ساختمانی نیز در اداره صنایع تعطیلی موقت بر آن‌ها خورده است زیرا بازار ندارند و تولید خود را پایین آورده اند.

حیدرزاده گفت: صادرات هم کاهش یافته، در کل هم سنگ های فرآوری و هم سنگ های بریده قبل از رکود صادر می شد اما صادرات سنگ های خام به سنگ های بریده بیشتر بود اما امسال هیچ گونه صادراتی نداشته ایم و می توان گفت میزان صادراتمان به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: بازار صادرات سنگ‌های تزئینی کوپ به دست ترکیه، مصر و عمان افتاده از آن طرف هیچ گونه زیرساختی هم برای داشتن تکنولوژی برای تولید سنگ های فرآوری در نظر نگرفته اند که حداقل کارخانه ها بتوانند سنگ فرآوری را صادر نمایند.

این فعال اقتصادی بیان داشت: دولت باید یک سری تسهیلاتی را برای صادرات قائل شود که متأسفانه تا به حال اقدامی نکرده و هیچ گونه حمایتی نداشته است. وضعیت مبادلات و نقل و انتقال پولی نیز هیچ گونه بهبودی نیافته و خریداران سنگ با شرایط کنونی حاضر به خرید از ما نیستند.

عضو اتاق بازرگانی یزد در پایان خاطرنشان کرد: ، درست است که سوئیفت باز شده و مبادله پیام انجام می شود اما در طرف مقابل بانک های ایرانی، بانک های کارگزار وجود ندارد در حقیقت بانک معتبر خارجی با بانک ایرانی طرف قرارداد نمی شود

ارسال نظرات