بازدید ریاست سازمان بسیج علمی،پژوهشی وفن آوری استان از مرکز رشدشهیدتهرانی مقدم شاهرود

ریاست سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فن آوری سپاه استان سمنان از مرکز رشد شهید تهرانی مقدم شهرستان شاهرود بازدید کرد.
کد خبر: ۸۷۸۱۸۴۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، داریوش جلالی به مناسبت هفته بسیج از مرکز رشد شهید تهرانی مقدم بسیج علمی شاهرود از کارگاه مکانیک و سایت این مرکز بازدید و با اعضای مرکز رشد و کارگروه های علمی آن دیدار کردند.

در ادامه این بازدید جلالی جلسه ای با کارگروه های کشاورزی و گیاهان داروئی مرکز رشد شهید تهرانی مقدم برگزار کرد.

در این جلسه که مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه شاهرود نیز حضور داشت برای تجاری سازی محصولات نوین صنایع تبدیلی و تولید داروهای گیاهی بحث شد.

بابک مخبریان مسئول مرکز رشد شهید تهرانی مقدم در این جلسه گزارشی از فعالیت های کارگروه کشاورزی و گیاهان داروئی ارائه کرد.

وی با اشاره به پتانسیل های شهرستان شاهرود در زمینه گیاهان داروئی اظهار کرد: با تجمیع طرح های ارائه شده می توان در زمینه گیاهان داروئی یک واحد تولیدی با همکاری سازمان بسیج علمی و بسیج سازندگی راه اندازی نمود.

مخبریان خاطر نشان کرد: با توجه به حجم تولید بالای محصولات کشاورزی در شهرستان شاهرود به منظور افزایش ارزش افزوده محصولات باید به سمت تولید صنایع تبدیلی نوین حرکت کرد.

وی تصریح کرد: مرکز رشد شهید تهرانی مقدم با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی شهرستان شاهرود طرح هایی با این هدف را شروع کرده است که هدف اصلی آن تولید محصولات تبدیلی جدید به منظور جایگزین کردن خشکبار کنونی می باشد.

دکتر رحیمی مسئول کارگروه گیاهان داروئی نیز در این جلسه گفت: آماده همکاری با سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان سمنان  و بسیج سازندگی هستیم تا طرح هایی در مورد گیاهان دارویی را به تجاری سازی برسانند .

وی افزود: در استان سمنان در حدود ۹۱ نوع گیاهان دارویی شناسایی کردند که دارای خواص درمانی هستند.

رحیمی گفت: میتوانیم داروهای گیاهی را بصورت کپسول و یا شربت در آورده که برای استفاده  راحتتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: گیاهان دارویی میتوانند در بحث اقتصاد مقاومتی مفید و  کار آمد باشد و در بحث گیاهان دارویی در اکثر جهان به این صورت کار میکنند که یا امتیاز تولید محصول را خریداری میکنند و یا محصول را به تجاری سازی میرسانند و به صورت انبوه تولید میکنند که در ایران چنین موضوعاتی مورد بحث قرار نمیگیرد که این موضوع مانع رشد استفاده از گیاهان دارویی در ایران میشود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل کارگروه گیاهان داروئی مرکز رشد در بحث سنتز گیاهان هم اعلام آمادگی کردند و روند تولید محصولات خود را در اول عصاره گیری از گیاه و بعد خشک کردن و بعد پودر کردن که بتوان در تمام دنیا توانایی فروشش را داشته باشد.

امیری بهزادی مدیر عامل شرکت دانش بنیان دشت کویر و عضو کارگروه گیاهان داروئی مرکز رشد در این جلسه با اشاره به کار این شرکت در زمینه گیاهان دارویی بیان کرد: شرکت دشت کویر در مباحث مختلفی در حال کار است و در زمینه هایی همچون شناسایی گیاهان دارویی تا استخراج و تولید آن به دارو و برگزاری کارگاه اموزشی  و بحث ارتباط با صنعت و بحث تجاری سازی اماده هکاری با سازمان بسیج علمی  پژوهشی و فناوری استان سمنان می باشد.

وی افزود: کارگروه تقاضا ی تشکیل یک مرکز تحقیق و توصعه ( R & D ) در استان که میتوان در این مرکز بطور مستقیم حدود ۲۰ نفر و بطور غیر مستقیم حدود ۱۰۰۰ نفر اشتغال کنند را دارد .

دکتر ضیاالحق دبیر کارگروه کشاورزی مرکز رشد و از اساتید مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در این جلسه توضیحاتی در رابطه با طرح های در حال انجام این کارگروه ارائه کردند.

داریوش جلالی ریاست سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان سمنان در این جلسه گفت: با توجه به اقلیم و نوع پوشش گیاهی استان سمنان میتوان در این استان  با داشتن اب و هوای بیابانی،گرم و خشک، معتدل و کوهستانی یافت و با کمترین مدت  زمانی به تمامی آن آب و هواها دسترسی پیدا کرد و با داشتن چنین پتانسیلی میتوان در زمینه گیاهان دارویی از کاشت تا استخراج ان گیاهان فعالیت کرد. ایشان همچنین خواستار تهیه پروپوزالی برای راه اندازی یک پژوهشکده گیاهان داروئی در استان سمنان شدند.

همچنین جلسه ریاست سازمان بسیج علمی پژوهشی استان با حضور فرماندهی سپاه ناحیه شاهرود برگزار گردید.

در این جلسه آقای جلالی مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان سمنان از فرمانده سپاه شاهرود  بخاطر همکاری و پشتیبانی و به خاطر فضایی که به مرکز رشد شهید تهرانی مقدم دادند و با این مرکز ارتباط موثر و ویژه ای دارند تقدیر و تشکر فراوان کردند.

جلالی تصریح کرد: قرار است یک پایگاه علمی با محوریت مسائل علمی در شاهرود راه اندازی گردد تا در زمینه های مختلف علمی و آموزشی به بسیجیان خدمت رسانی کند.

وی افزود: هدف این پایگاه این است که جوانان در این پایگاه  مشکلات علمی خود را برطرف کنند و از حمایت های سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان سمنان هم برخوردار شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار