مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان:

ثبت بيمارستان شهيد بهشتي در فهرست آثار ملي

بيمارستان شهيد بهشتي ( شهناز) در فهرست آثار ملي قرار گرفت.
کد خبر: ۸۷۸۲۰۳۳
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان خبر از ثبت نخستين بيمارستان اين شهر در فهرست آثار ملي داد و گفت: بیمارستان شهید بهشتی (شهناز) اولین بیمارستان ساخته شده در شهر زنجان است و اين بنا داخل محوطه بيمارستان شهيد بهشتي قرار دارد. بيمارستان شهناز همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبك معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است.

يحيي رحمتي افزود: این بنا که از نظر ویژگی‌های معماری دارای اهمیت زیادی است، از دیدگاه تاریخی نشان از نقش تاثیرگذار شهر زنجان در منطقه شمال غرب کشور در خصوص امر بهداشت و سلامتی ساکنین شهر را دارد.

وي اظهار داشت: طبق کتیبه کاشی‌كاری سردر ورودی بیمارستان، این بنا در سال 1316 در دوره رضا شاه پهلوی تحت عنوان بیمارستان در ضلع شمالی شهر قدیم زنجان در خارج از محدوده باروی شهر و در ضلع شمالی دروازه ارك در محل قبرستان قدیمی ساخته شد و شهناز نام گرفته است.

يحيي رحمتي ادامه داد: این بنا در زمان حضور روس‌ها درشمال غرب ایران محل استقرار سربازان روس مستقر در زنجان بوده و پس از تخلیه، مجدداً در اختیار اداره بهدارای وقت قرار مي گيرد. پس از انقلاب اسلامی نيز نام بیمارستان، به شهید بهشتی تغییر یافت.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان تصریح کرد: از تاریخ ثبت، این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

ارسال نظرات