کارآفرین بسیجی شاهرود با همت و علاقه و پشتکار پرورش ماهی های زینتی را در روستای گرمن و با مشارکت 15 خانوار بیش از 10 سال است که انجام می دهد.
کد خبر: ۸۷۸۲۹۲۲
|
۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، اولین تکثیر مصنوعی ماهی در ایران به سال ۱۳۰۱ بر می گردد که با تکثیر ماهیان خاویاری آغاز شد اما سابقه پرورش ماهی گرم آبی در ایران به دهه ۴۰ بر می گردد.

لزوم حذف علوفه در تالاب انزلی دولت وقت را مجبور به مبارزه با گیاهان عالی رشد یافته در مرداب که پس از مرگ و میر میزان رسوبات را افزایش و میزان اکسیژن محلول در آب را کاهش میدهد نمود. در نتیجه ماهی آمور را از روسیه و چین به این اکوسیستم معرفی کرد. با توجه به استقبال از ماهیان پرورش یافته مراکز تکثیر نیز در کشور بوجود آمد.

امید فوقانی یکی از کارآفرینان بسیجی شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری بسیج در شاهرود با اشاره به فعالیت خود در زمینه پرورش ماهی گفت: سال 1380 در رشته کارشناسی ارشد رشته شیلات فارغ التحصیل شدم و از همان سال فعالیت خود را در زمینه پرورش ماه های سرد آبی و گرم آبی آغاز کرده و هم اکنون نیز در همین زمینه فعالیت می کنم.

وی با اشاره به علاقه مندی اش به انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه فعالیت خود اظهار کرد: در زمینه پرورش ماهی های سرد آبی و گرم آبی کارهای تحقیقاتی و اجرایی متعددی در شهرستان شاهرود، استان سمنان و حتی استان های مجاور انجام داده ام.

این کار آفرین بسیجی با اشاره به کمبود آب در استان سمنان به ویژه شرق استان افزود: شهرستان شاهرود قطب کشاورزی استان سمنان است اما با توجه به کمبود آب و هزینه های بالای حوزه کشاورزی سالانه توجیه پذیر بودن محصولات تولیدی کشاورزی با کمی تردید فعالان حوزه کشاورزی روبرو است لذا با گذشت زمان باید به فکر تولید محصولاتی باشیم که برای خانواده ها سودآور و صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی پرورش و تکثیر ماهی های زینتی را از دیگر زمینه های فعالیت خود عنوان کرد و افزود: کار پرورش و تکثیر ماهی زینتی را نیز از سال 82 آغاز کردیم و در مناطقی که از نظر منابع آبی مستعد تر و افرادی علاقه مند به این موضوع باشند آموزش پرورش و تکثیر ماهی های زینتی را به صورت یک تعاونی آغاز خواهیم کرد.

این کار آفرین بسیجی با بیان اینکه این کار در حقیقت یک شراکت دوستانه با افرادی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند می باشد بیان کرد: با همکاری بسیج سازندگی سپاه شاهرود کار پرورش ماهی های زینتی را در روستای گرمن و با مشارکت 15 خانوار آغاز کردیم که تولیدات آنها در چندین مرحله به بازار فروش عرضه شده است.

فوقانی در تشریح نحوه انجام فعالیت خود بیان کرد: ابتدا کار را با بررسی منابع آبی کوچک که دبی آب آنها زیر ده لیتر در ثانیه بود شروع کرده پس از انجام آزمایش های متعدد منطقه ای را در تاش شاهرود که برای تکثیر ماهی های سرد آبی مناسب تر بود انتخاب کردیم و پس از ارائه مستندات لازم به اداره جهاد کشاورزی و توافق با این مجموعه فعالیت خود را در زمینه پرورش ماهی های سرد آبی آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه دمای ثابت چشمه سارهای تاش این مکان را به محل مناسبی برای پرورش ماهی قزل آلا تبدیل کرده استگفت: پس از ساخت یک استخر یکصد و 50 متری برای تکثیر ماهی تخم های ماهی های قزل آلا را به بچه ماهی تبدیل کردیم و به مزرعه داران و یا کسانی که پروار بندی داشتند می فروختیم اما با گذشت زمان و کمک خداوند متعال وضعیت بهتر شد و به مرحله سود آوری رسید.

کار آفرین بسیجی شهرستان شاهرود گفت: به مرور کار ما رونق گرفت و تمامی بچه ماهی را قبل از رسیدن به وزن مناسب، پیش فروش می کنیم و به استان های گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، البرز، استان تهران صادر می کنیم.

فوقانی ادامه داد: زمانی که وزن بچه ماهی ها به دو تا سه گرم رسید آنها را برای فروش به بازار ارائه می کنیم اما در نظر داریم با احداث چندین استخر وزن ماهی را تا 5 گرم بالا برده و پس از آن وارد بازار فروش کرده و به پرورش دهندگان ماهی عرضه کنیم.

فوقانی خاطرنشان کرد: بیشتر مراحل انجام کار از جمله کارهای سخت افزاری، ساخت آکواریوم، ارائه آموزش های لازم و گواهینامه های فنی و حرفه ای توسط خود ما در اختیار مردم این روستا قرار گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها