فرار رو به جلوی آخوندی با استعفای سیاسی معاونش + جدول
محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی که قرار بود با حضور در تلویزیون در خصوص علل حادثه دلخراش تصادف دو قطار در استان سمنان صحبت کند، ناگهان اعلام کرد که قصد دارد از سمت خود استعفا دهد.
کد خبر: ۸۷۸۴۱۰۸
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شب گذشته بخش خبری ساعت 21 سیما شاهد یک اتفاق عجیب و غیر عادی بود. محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی که قرار بود با حضور در تلویزیون در خصوص علل حادثه دلخراش تصادف دو قطار در استان سمنان صحبت کند، ناگهان اعلام کرد که قصد دارد، از سمت خود استعفا دهد. معاون آخوندی با صدایی بغض آلود در مقابل دوربین‌های تلویزیونی تاکید کرد که قصدش از این استعفا همدردی با مردم داغدیده است.

اما نکته جالب این استعفا این بود که بلافاصله توسط وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شد. در حالی که مدیرعامل راه آهن در مصاحبه با این بخش خبری، از اعلام استعفای خود خبر داد، پاسخ مکتوب و تایپ شده آخوندی به وی بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

همین مسئله باعث شد که این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که اینکه وزیر چگونه به این سرعت پاسخ مفصل استعفای معاونش را نوشته و در سربرگ وزارتخانه تایپ و شماره و امضا کرده است.

به نظر می رسد کاسه ای پشت نیم کاسه این استعفا قرار دارد. شاید برای واکاوی دقیق تر موضوع باید اخبار بعد از حادثه قطار هفت خوان را مجددا بررسی کنیم.

صبح جمعه در حالی که بسیاری از مردم از بابت حادثه تروریستی حله که به شهادت عده ای از هموطنانمان در عراق انجامیده بود، متاثر و شوک زده بودند خبری از یک حادثه دلخراش دیگر این بار در داخل مرزهای کشور منتشر شد.

دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان به هم برخورد کردند که بیش از ۴۴ نفر از هموطنانمان کشته و بیش از 103 نفر مصدوم شدند. با وجود گذشت چند ساعت بسیاری از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و راه آهن نسبت به علت این حادثه بی اطلاعی می کردند! حوالی ظهر خبر رسید که وزیر راه و شهرسازی مسافرت خود به ترکمنستان را لغو کرده و راهی سمنان شده تا از نزدیک در جریان علت این حادثه قرار بگیرد.

جالب اینجاست که عباس آخوندی با ورود به استان سمنان به جای حضور در محل حادثه بلافاصله به استانداری سمنان رفت تا جلسه خود را با مدیران و مسئولان استان سمنان در آنجا برگزار کند. بعد از جلسه هم وزیر راه و شهرسازی و و مدیرعامل راه آهن مقابل دوربینها آمدند و علت اصلی این حادثه را خطای انسانی اعلام کردند. اظهارات عجیب این دو مقام مسئول با واکنش شدید کارشناسان رو به رو شد و بسیاری از آنها این توجیه را مضحک دانستند. با آغاز روز شنبه نمایندگان مجلس هم وارد صحنه شدند و تا ظهر خبر رسید که 50 امضا پای نامه استیضاح وزیر راه و شهرسازی جمع شده است. بیشتر نمایندگان بابت اظهار نظر عجیب آخوندی که گفته بود "جای نگرانی نیست و همه مسافران بیمه هستند" گله مند بودند. حالا به نظر می رسد سناریوی استعفای رمانتیک معاون وزیر راه و شهرسازی در مقابل دوربینهای تلویزیون هم ابزاری برای بستن دهان منتقدین و خاتمه دادن به ماجرای استعفای آخوندی باشد.

 به همین بهانه به سراغ 8 کارشناس ارشد حمل و نقل رفته و نظر آنها را در این خصوص جویا شده است:

 

افشین پروین پور- عضو سابق شورای عالی مسکن: عملکرد آقای آخوندی در 3.5 سال اخیر در حوزه‌های مربوطه‌شان خیلی ضعیف بوده. من نمره صفر به ایشان می‌دهم. وزیر فعلی، وزیر با کیفیتی نیست و هم وغمی که باید داشته باشد ندارد. ایشان دائما در همایش‌های غیر مرتبط و کنسرت شرکت میکند و توجهی به مقوله راه، شهرسازی و مسکن ندارد! امیدوارم مجلس تصمیم مناسبی درباره ایشان بگیرد.

 

میثم لاجوردی- کارشناس ارشد حمل و نقل: این اتفاق تلخ آن چنان بد بود که مسئولان با یک عذرخواهی ساده نمی‌توانند از کنار جان این همه آدم راحت بگذرند. وزیر راه بیش از این که به فکر وظیفه خود باشد درگیر بحث‌های سیاسی و سخنرانی است. بنده به عنوان یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی به آقای آخوندی نمره مردودی می‌دهم.    

 

محمد حسین رضاییان- کارشناس راه‌آهن: شخص وزیر و شخص مدیرعامل راه آهن باید هر دو جوابگو باشند. متأسفانه این باب شده هر بار که سانحه این چنینی رخ می دهد به دنبال این هستند که یک کارشناس جز را مقصر کنند و بعد از فاجعه، حماسه درست کنند که ما تلاش خود را کرده‌ایم

 

فرهاد بیضایی- مدیرگروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت : مقصر اصلی حادثه قطار دامغان- سمنان آقای"آخوندی" است و لذا از مجلس خواهش میکنیم مجلس فوری تصمیم منطقی و درستی درباره آینده ایشان بگیرند. اصلا امکان خطای انسانی در این حادثه وجود ندارد. من نمره مردودی و منفی به اقای آخوندی می‌دهم.

 

محمد اسماعیل سعیدی- نماینده مردم تبریز : سوءمدیریت دولت روحانی در ماجرای تصادف قطار محرز است. به نظرم اقای آخوندی هر چه سریعتر از مردم عذرخواهی کند. ایشان هرچه سریعتر باید استیضاح شود. سوءندیریت محرز است، حتی خانواده‌های عزادار در سمنان، دامغان و تهران سرگردانند و کسی به آن‌ها پاسخگو نیست. بسیاری از جنازه ها تاکنون شناسایی نشدند! من نمره مردودی به اقای وزیر می‌دهم.

 

علیرضا خسروی-عضو سابق کمیسیون عمران مجلس نهم: مجلس قبلا درباره حوادث ریلی به دولت هشدار داده بود. چرا که زیرساختها مشکل دارند. دلیل اصلی این حوادث ضعف مدیریتی دولت است و ربطی به موضوعات دیگر ندارد.

 

حمیدحسن پور- کارشناس ارشد شهرسازی: سهل انگاری دولتمردان در ماجرای تصادف قطار سمنان کاملا محرز و مشخص است. توجیهات مدیرعامل راه آهن را درباره خطای انسانی خواندم خیلی مضحک بود. آیا حمل و نقل ریلی که با کمترین امکانات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بار و مسافران را جابجا می کند، شایسته توجه بیشتری است یا سیستم حمل و نقل هوایی که سهمی ۳ درصدی از جابه جایی بار و ۱ درصدی از جابجایی افراد را سهیم است؟ به آقای وزیر نمره مردودی می‌دهم.

مصطفی سعیدی نوری- مدیراسبق کارخانه  واگن پارس: این که می‌گویند خطای انسانی رخ داده است برای این است که  در کل، وزارت راه و شهرسازی همیشه در تلاش است تا مدیرانش آسیب نبینند. وزارت راه جزیره شده است . در این سه سال جز "شو" کاری نکردند و به این نتیجه رسیدند که فقط تبلیغات داشته باشند. حتی اگر کاری نکنند، اگر در این دو سال هر 6 ماه فقط یک کار انجام میدادند، کلی تا به حال کار کرده بودند. پرسنل راه آهن در این سه سال، سه برابر شده است، خروجی این پرسنل چیست؟ به اخوندی نمره 5 می دهم.

ارسال نظرات