خبرهای داغ:
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: معاویه به تعهدات خود در صلح‌نامه عمل نکرد، بنابراین فرصتی پدیدار شد تا مردم چهره او را بشناسند.
کد خبر: ۸۷۸۴۷۰۴
|
۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
آشکار شدن چهره واقعی معاویه با عمل نکردن به تعهدات صلح‌ امام حسن(ع)
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن(ع) با بیان اینکه دوران امامت امام حسن(ع) دوران ویژه‌ای است، اظهار کرد: دوران حضرت پس از دوران حکومت امیر مومنان(ع) است و مهمترین ویژگی این دوران تقسیم جامعه به دو قطب بود.

وی خاطرنشان کرد: بنی امیه با استفاده از فرصت‌هایی در حقیقت جامعه اسلامی را دچار چندگانگی کردند و جنگ‌هایی را به وجود آوردند که بارزترین آن جنگ صفین بود، در آن جنگ خوارج متولد شدند و دوران چند ساله خلافت امیر مؤمنان(ع) به جنگ‌های داخلی گذشت.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) انحرافات به وجود آمده بود، گفت: امیرمؤمنان(ع) خواستند، این انحرافات را به مسیر اصلی بازگردانند و جلوی آنها را بگیرند ولی با شهادت حضرت مسئله شکل دیگری پیدا کرد.

وی ادامه داد: از طرفی مردم از نبردهای داخلی خسته شده بودند، از طرفی دیگر فتنه و فریبکاری معاویه به شدت جامعه اسلامی را متأثر کرده بود، بنابراین امام حسن(ع) با شرایط خیلی استثنایی رو به رو بودند.

کلباسی خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای همراهی با امیر مومنان(ع) و پس از آن با امام حسن(ع) را داشتند، متأثر از شگردهای معاویه و وعده و وعیدها تغییر مسیر دادند و یک مرتبه پشت امام را خالی کردند.

 وی با بیان اینکه در شرایط دوران امام حسن مجبتی(ع) دو راه وجود داشت، گفت: امام با تعداد کم ایستادگی کنند یا در قالب راه دوم به صلح بپردازند که امام حسن مجتبی(ع) راه دوم را برگزیدند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در صلح‌نامه بحث پذیرفتن تمام سیاست‌ها نبود، بلکه تمام ملاحظات در نظر گرفته شده بود، از جمله این که معاویه نباید کسی را به عنوان جانشین معرفی کند.

وی عنوان کرد: معاویه به تعهدات خود عمل نکرد، بنابراین فرصتی پدیدار شد تا مردم چهره او را بشناسند، بحث درک، فهم و افزایش معرفت و بصیرت بسیار تأثیرگذار و مهم است.

کلباسی با بیان اینکه صلح امام فرصتی را به وجود آورد که مردم متوجه شوند، چه خطری در کمین آنها است، گفت: در ادامه این امر، حادثه کربلا و تغییرات مهمی در جهان اسلام روی داد، تمام این تغییرات ریشه در صلح امام حسن(ع) داشت که این موارد را پایه‌گذاری کردند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها