کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به ضعف نظارت در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر به اعلام خطاهای ناصحیح سیستم کنترل اتومایتک قطار توجه می‌شد شاهد فاجعه برخورد دو قطار در سمنان نبودیم.
کد خبر: ۸۷۸۴۸۶۶
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمیثم لاجوردی ظهار کرد‌: سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) تهران-مشهد شامل سه سامانه است،‌به‌طوریکه تجهیزات شرکت زیمنس در مسیر مشهد-شاهرود، آلکاتل در مسیر شاهرود-سمنان و از سمنان-گرمسار نیز تجهیزات شرکت "م" نصب شده بود.

وی با یادآوری این‌که  سال گذشته قرار شد شرکت "م" سه سیستم مذکور را یکپارچه کند، تصریح کرد: اسفندماه سال 93 با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی سیستم ATC محور تهران-مشهد به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: اما از همان اول این سیستم ایرادات اساسی داشت که یکی از آنها اشکال در سیستم اینترلاکینگ (دستگاه هدایت سوزن‌ها) بود، به‌عنوان نمونه شرکت "م" اقدام به منطبق کردن سیستم سیستم نرم‌افزارهای اینترلاکینگ آلکاتل کرد که خطاهای نرم‌افزاری زیادی پیش آمد.

کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به این‌که در بروز سانحه برخورد دو قطار در سمنان بی شک خطای انسانی دخیل بوده است، گفت:‌ مسئول CTC،‌مسئول کنترل ترافیک، مسئول قطار تبریز-مشهد از جمله افرادی هستند که در بروز این حادثه دخیل هستند.

لاجوردی در عین حال با اشاره به اعلام خطاهای اشتباه از سوی سیستم کنترل اتوماتیک قطار بیان کرد:‌ در سیستم‌های CTC شرکت "م" خطاهای مکرری اعلام شده و مسئول CTC نیز با توجه به ناصحیح بودن این خطاها احساس می‌کند این بار نیز بلاک اشغال نشده و به روال سابق از آن چشم پوشی می‌کند.

وی با یادآوری این‌که سیستم ATC به صورت صحیح قطار سمنان-مشهد را متوقف می‌کند، گفت: مدیریت مدیرعامل مستعفی راه‌آهن انصافا خوب بود و تغییراتی را در حمل‌ونقل ریلی کشور آغاز کرد که در نوع خودش قابل تحسین است.

وی ادامه داد: اما به مباحث نظارتی که یک ضرورت اساسی در حمل‌ونقل ریلی است توجه نشد. سیستم کنترل اتوماتیک قطار اخطارهای ناصحیح بسیاری طی یک سال و 8 ماه اخیر را اعلام کرد که متاسفانه هیچ توجهی برای رفع آن نشد. در صورتیکه به این مسئله رسیدگی شده و ایراد این سیستم برطرف می‌شد قطعا از بروز چنین فاجعه‌ای جلوگیری می‌شد.

وی با یادآوری این‌که وزیر راه و شهرسازی در حضور رهبر معظم انقلاب اطمینان داد سیستم ATC بسیار کارآمد است و در صورت سکته کردن لکوموتیوران هم اتفاقی برای قطار روی نمی‌دهد، افزود: آنقدر به خطاهای این سیستم توجه نشد که به متصدیان این اختیار داده شد تا سامانه را خاموش کنند که همه اینها از ضعف مدیریتی در نظارت راه‌آهن نشات می‌گیرد.

ارسال نظرات