طی اردیبهشت تا پایان آبان ماه سال جاری

145 هزار زائر از یادمان های دفاع مقدس شهرستان بانه بازدید کردند

امسال بیش از 145 هزار زائر در قالب کاروان های راهیان نور از یادمان های شهدای گمنام سیران بند و یادمان کربلای 10 در بوالحسن بانه بازدید کردند.
کد خبر: ۸۷۸۴۹۰۹
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سرهنگ مصطفی سلیمانی با اعلام این خبر گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری تا پایان آبان ماه امسال بیش از 145 هزار زائر در قالب کاروان های راهیان نور از یادمان های شهدای غریب و گمنام سیران بند و یادمان کربلای 10 در بوالحسن بانه بازدید کردند.
 

وی با بیان اینکه از این تعداد زائر، 85 هزار نفر آنان از یادمان سیران بند بازدید کردند گفت: امسال 60 هزار زائر هم  از یادمان بوالحسن بازدید کردند که این آمار در مقایسه با وضعیت مشابه سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.
 

فرمانده سپاه شهرستان بانه خاطرنشان کرد: یازدید این تعداد زائر از یادمان های دفاع مقدس بانه در قالب کاروان های راهیان نور می باشد که بیشتر از استان های اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم، همدان و استان یزد بوده است و علی رغم این کاروان های سازمان یافته، بالغ بر 11 هزار نفر هم بصورت آزاد و با خودروهای  شخصی خود از محل این یادمان ها در سیران بند و بوالحسن دیدن کرده اند.
 

سرهنگ سلیمانی همچنین، از حضور 40 زائر خارجی از دانشگاه کراچی پاکستان هم در یادمان های دفاع مقدس بانه طی سالجاری خبر داد و گفت: شهرستان بانه به واسطه داشتن یادمان های دفاع مقدس در سیران بند، و بوالحسن سالانه پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور به این شهرستان می باشد بطوریکه طی چند سال اخیر از کشورهای خارجی نیز زائرانی از این یادمان ها دیدن کردند.
 

سلیمانی در ادامه  به کاروان های راهیان نور دانش آموزی این شهرستان نیز پرداخت و گفت: هرساله از اوایل مهر ماه تا پایا آبانماه  دانش آموزان کردستانی در قالب کاروان های راهیان نور دانش آموزی  از یادمان های سیران بند و بوالحسن در  بانه دیدن می کنند که امسال سهم شهرستان بانه در حوزه کاروان های راهیان نور دانش آموزی استان کردستان  5500 نفر بود.
 

این مقام مسئول در سپاه بانه گفت: امسال دانش آموزانی از بیجار، سقز، دیواندره و خود بانه از مناطق عملیاتی این شهرستان در سیران بند و بوالحسن بازدید کرده اند.

 
 وی، راهیان نور را فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر چهره فرهنگی بانه و همچنین رشد اقتصادی این شهرستان دانست و به تقویت زیر ساخت های موجود در این حوزه تاکید کرد.
 
بانه:
بانه شهرستانی در شمال غربی استان کردستان می باشد. این شهر از شمال شرق با شهر سقز، از شمال غرب با شهر سردشت و در غرب با شهرهای استان سلیمانیه عراق از جمله «ماووت» همسایه است. این شهرستان از جنوب (دره شیلر) و غرب با کشور عراق هم مرز است و دارای حدود 73 کیلومتر مرز با این کشور می باشد. بعد از آزاد سازی جاده سقز- بانه، شهر بانه نیز توسط یک گروه رزمی از ارتش و سپاه به فرماندهی شهید صیاد شیرازی در تاریخ 6 /3/59 ، از حضور ضد انقلاب پاکسازی شد. 

 
 
 
 
 

شهدای غریب سیرانبند:
سیران بند نام روستایی است مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی بانه. گروهک های ضد انقلاب ،10 نفر از رزمندگان اسلام را به اسارت گرفته بودند و قصد داشتند آنها را از مرز این روستا عبور دهند ؛ در هنگام گذر از مرز به دلایلی نا معلوم از ادامه راه باز ماندند و اسرا را در نزدیکی همین روستا به شهادت رساندند. مزار این شهدای غریب، در سیران بند، از جمله نقاط زیارتی مناطق عملیاتی شمالغرب کشور است.
 
 
 
 
 
بوالحسن:
بوالحسن نام روستایی است در 27 کیلومتری غرب شهر بانه و 12 کیلومتری رودخانه ی مرزی چومان. این منطقه یکی از محورهای اصلی عملیات «کربلای 10» بوده است. در اغلب عملیات های برون مرزی انجام گرفته در ارتفاعات ماووت عراق (نصر4 و8- بیت المقدس2 و3)، رزمندگان اسلام با عبور از این ناحیه و گذر از رودخانه «چومان»، توانستند به نقاط هدف خود، دسترسی پیدا کنند.گذر از این مناطق صعب العبور و رودخانه چومان، فقط به اراده خداوندی و به واسطه حضور توانمند عزیزان جهاد سازندگی(با ساخت پل و جاده) میسر بود.
 

 

ارسال نظرات