مرداد امسال، در جلسه ثبت آثار تاریخی، 15 اثر تاریخی، واجد ارزش ثبت شدن شناخته و به سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت معرفی شدند.
کد خبر: ۸۷۸۵۰۴۲
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با ثبت پنج اثر تاریخی جدید زنجانی در فهرست میراث ملی، تعداد آثار تاریخی زنجان در این فهرست به 741 مورد رسید.

یحیی رحمتی افزود: مرداد امسال، در جلسه ثبت آثار تاریخی، 15 اثر تاریخی، واجد ارزش ثبت شدن شناخته و به سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت معرفی شدند.

وی یادآورشد: استان زنجان پیش از این دارای 736 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت و یک هزار و 200 اثر شناسایی شده بود.

رحمتی اظهار کرد: قدمت اغلب بناهای تاریخی که واجد ارزش ثبت ملی شناخته شده بودند، به دوره پهلوی اول و قاجار و تپه های باستانی به عصر مفرغ، آهن و دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی بر می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بناهای تاریخی شامل بیمارستان شهناز زنجان مربوط به دوره پهلوی اول، حمام سعادت شهر ابهر ساخت دوره پهلوی، آسیاب روستای دهشیر علیا مربوط به دوره قاجار، مسجد میر بهاءالدین شهر زنجان ساخت دوره قاجار، مسجد و مدرسه سید فتح الله متعلق به دوره قاجار، خانه جهانشاه خان مربوط به دوره قاجار، حمام حاج داداش زنجان مربوط به دوره قاجار و حمام سعدی شهر زنجان مربوط به دوره قاجار از جمله بناهای تاریخی بود.

وی خاطرنشان کرد: تپه های باستانی شامل تپه باغچه لار متعلق به عصر مفرغ، تپه کاندی مربوط به اوایل دوره اسلامی، سولی چای شمالی مربوط به دوره میانی اسلامی، سولی چای جنوبی دوره میانی اسلامی، تپه اوچ ایاق مربوط به دوره های مفرغ، آهن و اسلامی، تپه قبرستان مربوط به عصر آهن، تپه بیوک کل متعلق به عصر اشکانی و ساسانی و تخت بلقیس مربوط به دوره ساسانی از جمله تپه های باستانی مطرح برای ثبت اثر در این جلسه بودند.

رحمتی ادامه داد: از بین بناهای تاریخی چهار بنای تاریخی بیمارستان شهناز با شماره ثبتی 31566، مسجد میربهاءالدین با شماره ثبتی 31573، مسجد سید فتح الله با شماره ثبتی 31567 و حمام سعدی با شماره ثبتی 31575 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: از میان تپه های باستانی معرفی شده تا کنون، تپه اوچوق ایاق در فهرست میراث ملی با کد ثبتی 31564 ثبت شد.

رحمتی اضافه کرد: روند ثبت سایر بناها و تپه های باستانی هم اکنون در دست بررسی قرار دارد.

گفتنی است، بیمارستان شهناز نخستین بیمارستان ساخته شده در شهر زنجان است و این بنا داخل محوطه بیمارستان شهید بهشتی کنونی قرار دارد.

مسجد میربهاءالدین یکی از مساجد دوره قاجار زنجان است که به سبک و شیوه مساجد با شبستان ستون دار ساخته شده است.

مسجد سید فتح الله یکی از مساجد قاجاری مرکز شهر زنجان است که در فاصله کوتاهی از مسجد جامع و بازار تاریخی زنجان در داخلی یکی از کوچه های منتهی به بازار قرار گرفته است.

حمام سعدی یا فراشباشی یکی از بناهای دوره قاجاریه است که در فهرست آثار ملی قرار گرفت. این بنا به سبک و شیوه گرمابه های قدیمی ایرانی ساخته شده است و بسیاری از ویژگی‌های گرمابه های سنتی ایران را دارد.

تپه اوچ ایاق، تپه بلند و به نسبت بزرگی در حدفاصل روستای گوران خدابنده و روستای قلقاتی ایجرود است.

قدیمی ترین دوره سکونت در اوچ ایاق مربوط به دوره مس و سنگ است که با توجه به غنای آثار سطحی و نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی این محوطه و ارتباط آن با دیگر محوطه های مس و سنگ استان، در مطالعات باستان شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این، اوچ ایاق آثار دوره آهن و دوران میانی اسلام را نیز دارد.

ارسال نظرات