فضای مجازی پایگاه اندیشه‌ورزی برای توسعه فرهنگ بسیجی و ایثار و شهادت است

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه خیلی از صاحبنظران بحث تهدیدات فضای مجازی را خیلی بیشتر از فرصت‌های آن می‌دانند، اعلام کرد: اگر می‌خواهیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم راهی جز حضور در فضای مجازی و پذیرش آن نداریم که البته باید عاقلانه، مستند، مستدل، پرحجم، هم‌افزا، همگرا و با رویکرد انقلابی اقدام کرده و شبکه‌های اجتماعی را با جهت‌گیری و رویکرد مجاهدپروری اداره کنیم.
کد خبر: ۸۷۸۵۳۳۸
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج،سردار محسن انصاری در سومین نشست تخصصی با نخبگان شاهد و ایثارگر که در ساختمان جانباز شهید رسول زاده برگزار شد، ضمن اشاره به روند جلسات گذشته نخبگان در خصوص اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی، گفت: این جلسه امروز بر حسب نیاز، اهمیت و ضرورت و حساسیت جامعه امروزی به فضای مجازی اختصاص پیدا کرده و در جلسات آینده نیز بنا بر نظر اعضا این موضوع و یا سایر موضوعات ادامه خواهد یافت تا از نظرات ایثارگران استفاده شود که در جامعه ایثارگری به ویژه نخبگان ایثارگر و شاهد، این ظرفیت به خوبی دیده می‌شود.


قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به هفته بسیج و عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع)، افزود: یکی از افتخارات و هنرهای انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) سازماندهی یک ظرفیت عظیمی به عنوان بسیج بود که ابتدا بنای یک ارتش 20 میلیونی نهاده شد و امروز به دنبال یک ارتش چند ده میلیونی هستیم.


وی با بیان اینکه بسیج یک سازمان و ارتش قوی و کارآمد نظام جمهوری اسلامی شناخته می شود، افزود: بسیج مترادف با ایمان عاشقانه، حضوری مستمر، الگوی مدیریت جهادی، اطاعت پذیری از ولی فقیه، پاسداری از اصول اخلاقی و اسلامی و اینها همه سرمایه و دارایی بزرگ کشور شناخته می شود و در حقیقت بسیج شناسنامه انقلاب اسلامی است.


انصاری در ادامه با بیان اینکه امروزه فضای مجازی موضوع مهم امروز بحث ماست که با خود فرصت ها و تهدیداتی را به همراه دارد، اظهار کرد: به عنوان یک جامعه اسلامی و پایبند به اصول اخلاقی و اسلامی تهدیدات فضای مجازی بیشتر از فرصت های آن است. اگرچه امکان دارد که به لحاظ کیفی نسبت تهدیدها و فرصت ها متفاوت باشد و در نهایت اینکه به رغم تمام تهدیدات و مشکلات باید در آن حضور قوی پیدا کرد تا تهدیدات را به حداقل برسانیم و از فرصت ها هم به خوبی استفاده کنیم.


قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: امروز قریب به 150 هزار کانال تلگرامی فعال هستند که حجم بالایی از اطلاعات را به خود اختصاص داده اند و کنترل آن خیلی مهم و پیچیده است. طی افکار سنجی هایی که توسط مرکز ایسپا انجام گرفته است در سال 94 قریب به 52 درصد مردم ایران در فضای مجازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، مدت زیاد و مدت کم فعال هستند و پیش بینی می شود که این عدد در سال جاری به حدود 65 تا 70 درصد مشارکت و حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی برسد.


انصاری با تاکید بر اینکه فضای مجازی را به عنوان یک واقعیت باید پذیرفت و به آن ورود کرد و بر آن اثرگذار بود، افزود: مقام معظم رهبری آنقدر برای فضای مجازی اهمیت قائل هستند که پیشتر فرموده بودند اگر رهبری انقلاب اسلامی و نظام را عهده دار نبودند، رییس فضای مجازی را بر عهده می گرفتند و همچنین فرمودند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی در دو جبهه جنگ نرم و سخت مقابل دشمنان ایستادگی می‌کند. در جنگ سخت که با حضور مستشاری در منطقه جلوی پیشروی داعش را سد کرده ایم و در جنگ نرم نیز که به تازگی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار علیه ما استفاده می‌کنند که باید هرچه زودتر به آن ورود کنیم که اگر نرویم متضرر خواهیم شد.


انصاری با تاکید بر اینکه خیلی از صاحب نظران بحث تهدید فضای مجازی را پر رنگ می کنند، اعلام کرد: اگر می خواهیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم راهی جز حضور در فضای مجازی و پذیرش آن نداریم که البته باید عاقلانه، مستند، مستدل، پرحجم، هم افزا، همگرا و با رویکرد مشخص اقدام کرده و شبکه های مجازی را با جهت گیری و رویکرد مجاهدپروری اداره کنیم.


به گفته قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، چنانچه رویکرد مجاهد پروری را در فضای مجازی نهادینه کنیم باعث می شویم که جامعه هدف با استفاده از شبکه های اجتماعی و با اتکا به روحیه ایثارگری خود اثرگذاری لازم را داشته باشند که در مرحله اول نیازمند آشنایی با علم این مساله و استفاده از خلاقیت و نوآوری هستیم.


وی ادامه داد: رویکردها در فضای مجازی نباید افزایش مطالبات و توقعات و انتظارات باشد که این هدر دادن فرصت هاست. در واقع با این نگاه که شبکه های مجازی یک پایگاه اندیشه ورزی برای توسعه فرهنگ جهادی و بسیجی هستند باید پیش برویم که در این صورت قطعا پیروز خواهیم شد. در این صورت است که مطالبات و توقعات منطقی هم به موقع عملیاتی خواهد شد.


قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: شبکه های اجتماعی می بایست برای توسعه و تقویت سرمایه های اجتماعی نظام نقش ایفا کنند در حالیکه بعضا برخی رقابت ها باعث می شود که این فرصت ها تبدیل به یک بستر برای تخریب نظام شود. اعتماد قلب سرمایه اجتماعی است و انقلاب ما با این سرمایه اجتماعی علی رغم تمامی مشکلات 37 سال ماندگار بوده و اعتماد کلید اصلی سرمایه اجتماعی است و نباید ضربه ببیند.


انصاری با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور ایثارگران هستند، اعلام کرد: وقتی ایمان و تفکر مبتنی بر فرهنگ عاشورایی و ایثارگری باشد قدرت و نقش آفرینی افزایش پیدا می کند که نمونه آن در دوران دفاع مقدس شکوفا می شود. بنابراین اگر بزرگترین سرمایه کشور یعنی ایثارگران وارد عمل شوند و آن تفکر عاشورایی و بسیجی را در فضای مجازی حاکم کنند قطعا پیروز خواهیم بود.


قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره اقتصاد، فرهنگ و علم را پایه های اقتدار کشور عنوان کرده اند که این موضوعات به اضافه برخی دیگر از رهنمودهای ایشان مانند سبک زندگی، امیدواری به آینده و هنر اسلامی محورهای زیادی هسستند که می تواند در فضای مجازی مورد توجه قرار بگیرند. البته برای موفقیت در این زمینه می بایست رویکرد مشخصی صورت گرفته و موضوعات با جهت گیری برای حمایت از نظام و مجاهدت پروری استمرار پیداکند.

ایسنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار