پیر جاده شال ماجولان ماسوله در روستای گردشگری ماجولان در بخش شاهرود خلخال راه به جایی ندارد.
کد خبر: ۸۷۸۵۴۰۶
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال به نقل از ازناو، تماس تلفنی اهالی روستای ماجولان و ستاد پیگیری راه شال ماجولان ماسوله ما را برآن داشت تا سفری به جنوب شرق خلخال و آخرین روستای استان اردبیل در دورترین نقطه داشته باشیم .

روستای ماجولان در یکصدو هفتاد کیلومتری استان اردبیل در شهرستان خلخال جای گرفته ولی علیرغم یدک کشیدن نام منطقه گردشگری، راه به جایی ندارد.

اکنون در یک دهه گذشته جمعیت 400 خانواری این روستا به کمتر از صد خانوار رسیده و سالخوردگان زینت کوچه های ماجولان شده اند.

افرادی که که بیش از 40 سال منتظر باز شدن جاده این روستا به ماسوله شدند؛ مردان و زنانی که حالا خود پیر راه شده اند اما خبری از این شاهراهک نیست.

طوفان خاکپور عضو شورای اسلامی روستای ماجولان خلخال در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ازناو گفت: روستای ماجولان در هفتاد کیلومتری شهرستان خلخال قرار دارد و عمده فعالیت این اهالی دامداری است و به لحاظ اینکه اهالی این روستا با ماسوله از قدیم الایام رابطه خویشاوندی و اقوامی دارند و نیز به دلیل فاصله 25 کیلومتریشان، برای تهیه مایحتاج خود به این شهر یا فومن سفر می کنند.

در حالی که این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی و تقسیمات کشوری زیر مجموعه استان اردبیل است اما به جهت فاصله دورشان با خلخال، خواستار آسفالت مسیر حدفاصل خود با ماسوله هستند تا در تهیه مایحتاج خود زیاد در مضیقه نباشند.

اهالی روستا که اکنون بیش از چهار دهه به انتظار بازگشایی این راه نشسته اند مستنداتی از سالهای 1358 دارند مبنی بر اینکه هیچ وزارتخانه و اداره کلی نمانده که درخواستشان را به انها نداده باشند.

اکنون دیگر جوانان روستا به خاطر نبودن راه روستایی و عدم اشتغال، راه پایتخت و کلان شهر ها را در پیش گرفته اند و روستای ماجولان دیگر به خانه سالمندان تبدیل شده است.

اهالی از مناسب نبودن خانه بهداشت روستایی ماجولان، عدم آنتن دهی تلفن همراه و پوشش ضعیف تلویزیونی در این روستا سخن گفتند و از مسئولین استانی خواستند تا گوشه چشمی به مشکلات این روستا داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری ازناو خلخال، این روستا به دلیل نزدیک بودن به شهر ماسوله گیلان که همه ساله یکی از گردشگرپذیرترین شهر های ایران است می تواند خود نیز به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان هم اکنون در حوزه استحفاظی گیلان در خروجی شهر ماسوله به طرف خلخال در حال فعالیت بوده و سه کیلومتر از مسیر نیز اسفالت شده است و تنها 14 کیلومتر برای اتمام راه آسفالت در حوزه خود برای رسیدن به این روستا باقی است.

رضوانی یکی از اهالی روستا می گوید: از سه دهه گذشته با همکاری اهالی روستا ستاد پیگیری راه ماجولان_ ماسوله را تشکیل داده و نامه های زیادی را از اوایل انقلاب به ادارات و نهاد ها داده ایم که همه مسئولان دستور پیگیری داده اند اما عملا هیچ کاری انجام نشده است.

اهالی روستا می گویند چگونه آسفالت یک جاده 25 کیلومتری 40 سال طول می کشد و آنوقت بزرگراه تهران شمال و... در مدت کوتاهی به پایان می رسد.

حال اهالی روستا که رسانه را بازویی برای انتقال مشکلات خود به مسئولین می دانند مشکلات خود را در قالب مستندات دراختیار ما گذاشته اند تا آنها را انعکاس دهیم.

مهندس وحید کنعالی بخشدار شاهرود خلخال در پاسخ به این مشکل اهالی روستای ماجولان گفت: با تلاش نماینده مردم خلخال وکوثر و فرماندار شهرستان و طرح این مشکل در شورای اداری از سوی استاندار اردبیل، 8 میلیارد تومان برای تکمیل و ادامه ساخت این راه در نظر گرفته شده است که مناقصه اول این مسیر به نتیجه نرسیده و در مناقصه دوم با مشخص شدن پیمانکار فعالیت ساخت این مسیر 25 کیلومتری آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ازناو ، مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز در سفر خود به خلخال در تیرماه سال جاری، محور شال ماجولان ماسوله را به لحاظ قدمت تاریخی و گردشگری منطقه خلخال، به عنوان یکی از مسیرهای گردشگری ویژه استان معرفی کرد و قول مساعد بر تسریع در ساخت این جاده را داد.

ارسال نظرات