باید توسعه کشت گونه های مختلف گیاهان دارویی به منظور تامين نياز دارويي كشور به عنوان یک استراتژی باید مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۸۵۴۷۳
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: علی رغم بضاعت کم و برخورداری بسیار اندک از اعتبارات و حمایت های تسهیلاتی، تاکنون سطح مزارع گیاهان دارویی (غیر از گل محمدی و زعفران) در استان زنجان به 10 هکتار افزایش پیدا کرده و این عملکرد به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده و با انجام اقدامات مختلف و بستر سازی های مناسب در تلاش هستیم این سطح در استان افزایش یابد.

بهنام اوجاقلو اهمیت و ضرورت حمایت همه جانبه از توسعه کشت گیاهان دارویی در استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و افزود: توسعه کشت گونه های مختلف گیاهان دارویی به منظور تامين نياز دارويي كشور به عنوان یک استراتژی باید مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صادرات مازاد بر نیاز گیاهان دارویی می تواند ارزآوري معادل چندين برابر نفت را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: اراضي درجه دو و سه كه براي محصولات زراعي و باغي غير قابل استفاده هستند را مي توان به زیر كشت گياهان دارويي برد.

اوجاقلو با اشاره به اینکه عوارض جانبي گياهان دارويي كمتر بوده و تواماً چندين نوع بيماري را كنترل مي كند، تصریح کرد: كشت و كار گياهان دارويي خودكفايي و اشتغال جوانان در مناطق مختلف را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان با برنامه‌ریزی جامع به منظور هدايت فعاليت هاي كشاورزي در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی به صورت زنجیره تولید و حمایت از تولید کنندگان خرد درصدد است علاوه بر دستیابی به توسعه پایدار، اشتغالزایی، خودکفایی دارویی و ایجاد امنیت غذایی در حفظ ذخایر ژنتیکی در عرصه های طبیعی استان و درآمد زایی ارزی نقش به سزایی ایفا کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: تخصیص اعتبارات کافی و حمایت های اولیه مالی و بویژه هدایت و جذب سرمایه های بخش خصوصی، رایزنی و ایجاد ارتباط با بانک های عامل و موسسات مالی در راستای اعطای تسهیلات لازم و بستر سازی برای صادرات فرآورده های گیاهان دارویی عامل محرک توسعه کشت و فرآوری این گیاهان در استان زنجان محسوب می شود.

ارسال نظرات