جعفر دهقان گفت: نقش عبدالستار از آن دسته کارهایی بود که نمی‌توانستم از آن عبور کنم این شخصیت، از آن نقش‌های بسیار متفاوت بود و جای کار بسیاری داشت.
کد خبر: ۸۷۸۵۶۵۶
|
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» به بخشی از تاریخ ایران اشاره دارد، این فیلم اثری است که توانسته مظلومیت مردم ما را به درستی در آن دوره نشان دهد، در فیلم صحنه‌های دلخراشی دیده می شود که  نشان می‌دهد چه بر سر مردم بیگناه ایران آمده است.

جعفردهقان در این فیلم نقش یک یهودی منفعت طلب و سودجو را ایفا می کند. او در این اثر بسیار خوش درخشید و نقش ماندگار دیگری در کارنامه بازی خود پس از ایفای نقش رضاخان در معمای شاه  به ثبت رساند.

برای ارایه لهجه بهتردندانم را کشیدم

نقش متفاوتی را ایفا کردید گویا از همه تجربیات گذشته بهره برده و در ایفای نقش «عبدالستار» به‌ منصه‌ظهور گذاشتید.

کارهای دیگر هم که انجام دادم هم زمان و انرژی گذاشتم اما بازیگر باید ببیند نقش تا چقدر جای کار دارد که بتواند روی آن مانور دهد. نقش عبدالستار از آن دسته کارهایی بود که نمی توانستم از آن عبور کنم این شخصیت، از آن نقش‌ها بسیار متفاوت بود و جای کار بسیاری داشت. این نقش من را وادار کرد که دندان پایینم را بکشم احساس کردم این نقش  ارزشش را دارد که این کار را انجام بدهم. احساس کردم این نقش ماندگار است . افرادی که با فنون بازیگری  آشنایی دارند متوجه می شوند که این نقش برایش زحمت کشیده شده  و برای هر واکنشی در این نقش فکر و تلاش شده. کارهایی که تا به حال انجام می دادم پتانسیل لازم برای ارایه نقش را نداشت. من به شخصه بازیگری را از تئاتر شروع کردم و از سن 12 سالگی یاد گرفتم چگونه با نقش برخورد کنم و آن را پیش ببرم. این جزء نقش هایی بود که ارزش و پتانسیل لازم را دارد که روی آن انرژی لازم را بگذارم.

 

در «یتیم خانه ایران» نقش یک یهودی را بازی می کنید. چگونه به گویش و لهجه‌ای که ارایه دادید رسیدید؟

تا قبل از «یتیم خانه ایران» از این دست نقش ها کار نکرده بودم. در «مردان آنجلس» یکتا پرستی بود که دین یهود نداشت. کسانی که این دین را دارند و در کشور زندگی می کنند تقریبا این لهجه را در زبان فارسی دارند،افرادی را  قبل از انقلاب دیده بودم که با این لهجه صحبت می کردند ، قدیمی ها این لهجه را داشتند. یکی از کسانی که کمکم کرد خود آقای طالبی بود. ایشان خودشان چنین شخصیتی را دیده بودند و برای من بازگو کرد و کاملاً توضیح داد که خصوصیات اخلاقی و نوع گویش این شخصیت چگونه بود. با راهنمایی آقای طالبی به این لهجه رسیدم.

مجاز به بداهه گویی نبودیم/ متکی به فیلمنامه بودیم

لباس و گریم چه تاثیراتی روی نزدیک شدن شما به نقش داشت؟

لباس ، گریم،  فضا کار (به خصوصی در کارهای تاریخی) بسیار تاثیرگذار است. به نظرم کل مجموعه درست بود که من توانستم عبدالستار را به درستی ارایه دهم. این فضا و شخصیت عبدالستار گاها مرا به بداهه گویی وادار می کرد اما متاسفانه اقای طالبی دوست نداشت بداهه اتفاق بیافتد و ما طبق فیلمنامه پیش برویم. جزء نقش هایی بود که خیلی روی کار وقت گذاشتم.

عبدالستار را زندگی کردم

در کل فیلم لهجه کاملا یک دست و روان است؟

از زمانی که قرار شد نقش «عبدالستار» را بازی کنم از یک هفته قبل تمریناتم را آغاز کردم و با این لهجه صحبت کردم . این لهجه روی من برای مدت ها مانده بود. تلاش می کردم متداوم با این لهجه صحبت کنم چون قصد داشتم این نقش از آن خودم باشد و دوست نداشتم آن را بازی کنم و باید آن را زندگی می کردم تا به درستی از کار در می آمد.  

 

به نظر می رسد این نقش با توجه به نوع لهجه و گویش و بازی درست در کارنامه شما ماندگار شد.

امیدوارم اینگونه باشد و در ذهن مخاطب هم جای گیرد.  زیرا مخاطب برای ما  مهم است  اما متاسفانه خیلی زحمات در سینمای ایران دیده نمی شود.

به اطلاعات کارگردان بسنده کردم

در باره این برهه از تاریخ تحقیقاتی داشتید؟

تحقیقاتم خلاصه شده بود به صبحت های  آقای طالبی و فیلمنامه.زیرا ما مستندات روشنی درباره این برهه از تاریخ وجود ندارد و در خصوص این یتیم‌خانه که در فیلم دیده می شود هم در تاریخ مستندی وجود ندارد و تمام  مستندات ارایه شده در فیلم در کتاب های متعدد نوشته شده و شاید در خاطرات افراد وجود داشته که توسط آقای طالبی کل آن را جمع آوری کرده و به صورت فیلمنامه درآورده. این بخش از تاریخ در یک کتاب جامع و کامل  وجود ندارد که منبع تحقیقی باشد. من هم در این کار به اطلاعات کارگردان و فیلمنامه بسنده کردم.

فیلمبرداری فیلم در شرایط سخت و طاقت فرسا انجام می‌شد.

سختی کار بسیار بود  لوکیشن‌های متعدد و متفاوت کار را به مراتب سخت می کرد. اگر توجه کنید یک بخش از کار در  برف است ، در بخش های دیگر در فضای کثیف و طاعون زده و  داخل موش ها،  بخشی از کار زیر باران در  جنگل های شمال و... شرایط کار را بسیار سخت بود. اما وقتی  نتیجه کار خوب باشد ارزشش را دارد این سختی ها را تحمل کنید.  همان موقع هم مشخص بود کار خوبی از آب در می آید با نوع کار کردن آقای طالبی  مشخص بود دوست دارد فیلم تفاوت تر نسبت به کارهای دیگری که انجام داده است ارایه دهد با وسواس خیلی زیاد کار را ادامه می داد. در طول کار ممکن بود یک روز تنها 2  پلان فیلمبرداری شود اما بسیار صبورانه و درست کار می کرد برای این که بتواند نتیجه خوبی داشته باشد.

یتیم خانه ایران سیاسی نیست

برخی معتقدند فیلم اثری ملی میهنی است، نظرشما در این باره چیست؟

دقیقا همین طور است فیلم یک اثر ملی میهنی است و اصلا فیلم سیاسی نیست.

ارسال نظرات