بیش از 85 درصد از اهالی کوثر را قشر کشاورز شکل می دهد و با افتتاح و بهره برداری از سد و پایاب سد گیوی میزان مهاجرت و بیکاری کاهش یافته و بتبع اشتغالزایی پایدار در سطح شهرستان صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۷۸۵۸۵۵
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، میزان اشتغالزایی طرح های بزرگ تولیدی و اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی شهرستان کوثر که 85 درصد از شغل اهالی این شهرستان را شکل می دهد؛ به بهره‌برداری از طرح ها و مدیریت کارآمد مسئولین بستگی دارد.

با افتتاح طرح عظیم و ملی سد گیوی که مسئولین استانی دهه فجر سال جاری را موعد مقرر برای بهره برداری از آن عنوان کرده اند؛ می توان حدود 10 هزار هكتار از اراضی این شهرستان را زیركشت برد که در این صورت اکثر باغداران و کشاورزان به اشتغالزایی پایدار دست خواهند یافت.

از سویی شبکه پایاب سد گیوی که هنوز اقدامی در خصوص عملیات اجرایی آن از سوی مسئولین انجا نیافته است؛ می تواند بیش از 2000 نفر را در این شهرستان اشتغالزایی کند.

شبکه آبیاری سدگیوی یکی از بزرگ ترین شبکه تحت فشار کشور با 10000 هکتار از اراضی مرغوب مرتعی و دیم منطقه تبدیل به آبی می شود که با احتساب اشتغالزایی هر هکتار برای حداقل یک نفر می توان 10 هزار شغل و با راه اندازی صنایع تبدیلی، بسته بندی و تکمیلی، حداقل 20 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که این دور از انتظار نیست و مسئولین می بایست به سرمایه گذاری در این مسیر توسعه گام ها و اقدامات موثری انجام دهند.

شبکه آبیاری سد گیوی اصلی ترین مطالبه اهالی گیوی و سرمنشا اصلی ایجاد اشتغال، صنایع تبدیلی، عرصه های چند گانه، دامداری، گاو داری، دامپروری، معدنی، گردشگری و از همه مهمتر فعالیت و ارتقای سطح بهره وری در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش کوثرخبر، بر اساس آمار سالانه 176 میلیون متر مكعب آب از این شهرستان خارج و به استان های همسایه سرازیر می شود كه تنها 19 درصد از این میزان آب مهار شده است.

وضعیت خروج میلیون ها متر مكعب آب سطحی از شهرستان كوثر در حالی است كه عدم مهار آب ها در طول سالیان اخیر موجب بروز چالش جدی در حوزه های مختلف و بویژه كشاورزی و آب آَشامیدنی در این شهرستان به عنوان یكی از قطب های كشاورزی استان شده است.

بهبود معیشت مردم بویژه كشاورزان منطقه در سایه تكمیل و بهره برداری از این سد ممكن است تا ضمن ذخیره سازی آب های جاری این شهرستان، اشتغالزایی جوانان شهرستان که هم اکنون به فکر مهاجرت به استانهای همجوار هستند را فراهم ساخت.

جنوب استان اردبیل علاوه بر استعداد توسعه كشاورزی از توانمندی توسعه صنعتی، معدنی و گردشگری نیز برخوردار است افتتاح و بهره برداری از سد و پایاب سد گیوی این امکان را به هر سرمایه گذاری خواهد داد تا در حوزه های متعدد نسبت به توسعه منابع اقداماتی صورت دهد.

نماینده مردم خلخال و كوثر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرحهایی كه همزمان با این سد در دیگر مناطق استان اردبیل آغاز شده به بهره‌برداری رسیده، ولی سد گیوی روند قابل قبولی در زمینه تكمیل ندارد.

امید می رود با این شرایط مستعد سرمایه گذاری و اشتغالزایی، مسئولان عقب ماندگی های 15 سال اخیر در پروژه های عمرانی و حیاتی را با پیش‌بینی اعتباری مناسب جبران كنند و همچنین در تخصیص بودجه نیز بیشتر همت داشته باشند.

ارسال نظرات