مراسم یادبود چلهمین روز ارتحال مرجع عالیقدر، آیت الله موسوی اردبیلی در زادگاه این عالم فقید (شهر گیوی) برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۸۵۸۵۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، میرکریم موسوی کریمی معروف به سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی متولد 8 بهمن 1304، در یکی از شهرهای جنوب استان اردبیل به دنیا آمد.

به گفته یحیی شجاع الدین یکی از بستگان نزدیک آیت الله موسوی اردبیلی، این عالم فقید و مرجع عالیقدر در شهر گیوی به دنیا آمده است که بعدها در سن 12 سالگی با تصمیم پدرش عبدالرحیم (روحانی آن دوره) به همراه خانواده به شهر اردبیل مهاجرت کرده است.

آیت الله موسوی اردبیلی تحصیلات خود را در دوران کودکی در مکتب‌خانه آغاز کرد و در سال 1319 وارد مدرسه علمیه ملاابراهیم در شهر اردبیل شد.

وی در 16 آبان سال 1324 همراه با یکی از همشهریانش که همزمان در قم طلبه بود، به سمت نجف حرکت کرد.

یکی از آثار موسوی اردبیلی که در اردبیل انتشار یافت، کتاب «جمال ابیهی» بود که در پاسخ به اظهارات وهابیان نوشته شده بود.

آیت الله موسوی اردبیلی در سال 1347 به دلیل فشارهای حکومت تصمیم مهاجرت به تهران گرفت و برای اینکه دولت وقت متوجه تصمیمش نشود به بهانه کمک به زلزله‌زدگان مشهد از اردبیل خارج و به تهران آمد.

در اوایل انقلاب او رئیس دستگاه قضایی کشور شد و وظیفه تدوین قوانین کیفری، جزایی و حقوقی دادگستری و انطباق آنها بر موازین شرع و فقه اسلامی را برعهده داشت. او در سال 1368 در پی فوت امام(ره) به شهر قم رفت،یکی از اقدامات ایشان از زمان مراجعت به قم تأسیس دانشگاه مفید بود. وی یکی از مراجع تقلید جهان تشیع بود.

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی صبح چهارشنبه ( 3 آذر 95) به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان لاله تهران دار فانی را وداع گفت.

به گزارشکوثرخبر، سید علی موسوی اردبیلی یکی از فرزندان این عالم برجسته، از نوابغ حوزوی است که در سن پایین به درجه اجتهاد رسیده و درس خارج تدریس می کند.

طبق هماهنگی های انجام یافته از سوی اهالی عالم پرور شهر گیوی و همچنین با نظر فرزند ایشان (سید علی موسوی اردبیلی)، مراسم چهلمین روز ارتحال این عالم فقید و مرجع عالی قدر ضمن برگزاری در مرکز استان در زادگاهش شهر گیوی نیز برپا خواهد شد.

گفتنی است که مراسم ارتحال این مرجع عالیقدر در مراکز همه استانها و در دیگر کشورها(ترکیه، عراق و آمریکا و ...) برگزار شده است.

ارسال نظرات