سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرعین خبرداد؛
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین از مجازات شديد براي افرادي که در مناطق تاريخي اقدام به حفاري مي‌کنند خبر داد.
کد خبر: ۸۷۸۵۸۷۰
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین به نقل از چشمه لر، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین از مجازات شديد براي افرادي که در مناطق تاريخي اقدام به حفاري مي‌کنند خبر داد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین در گفتگو با خبرنگار چشمه لر با اعلام این خبر گفت: برخی از افراد به قصد به‌ دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی و یا در اصطلاح عامیانه برای یافتن گنج به کاوش و حفاری غیر مجاز در نقاط مختلف و یا در محوطه ها و اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌نماید و بعضا به دلیل عدم آگاهی از قوانین، مقررات و مجازات های پیش بینی شده در قانون مرتکب این تخلفات می گردند و چه بسا خانواده هایی که فرزندان آنها در دام این تخلفات گرفتار می شوند

جهانگیر شهبازی افزود: در ماده 561 قانون مجازات اسلامی آمده است: هرگونه اقدام به خارج كردن اموال تاريخي، فرهنگي از كشور هرچند به خارج كردن آن نيانجامد قاچاق محسوب و مرتكب علاوه بر استرداد اموال به حبس از يك تا سه سال و پرداخت جريمه معادل دو برابر قيمت اموال موضوع قاچاق محكوم مي شود.
شهبازی تصریح کرد: براساس ماده قانونی 562 از کتاب مجازات های اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به‌ دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و همچنین ضبط اشیا مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.
وی تصریح کرد:چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، جرایم سنگین تر بوده و علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری شخص مرتکب، به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شوند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین افزود: گنجینه های تاریخی میراث به جای مانده از گذشتگان برای نسل های امروز و آینده است و متعلق به تمام مردم می باشد و دستبرد به این اموال برخلاف قوانین و موازین شرع مقدس بوده و تجاوز به مال و دارائی های مردم می باشد، و شهر توریستی سرعین نیز که میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران و جهان است باید در حفظ اثار تاریخی خود که نشانشگر تمدن آن مردم است کوشا باشد .

وی در پایان تاکید کرد: با هماهنگی های صورت گرفته برای حفظ آثار ارزشمندتاریخی و فرهنگی شهرستان از بسیجیان روستاهای شهرستان هم کمک خواهیم گرفت.

ارسال نظرات