کرمان،رکوردار ثبت میراث جهانی در کشور؛

از بزرگترین بنای خشتی جهان در قلب کویر تا....

کرمان سرزمینی است که همواره با جاذبه های زیبای خود همانند نگینی در میان تمام شهرهای ایران می درخشد و همواره توجه جهانیان را به خود جلب کرده است یکی از شگفتی های این شهر داشتن آثار تاریخی شگرفی با قدمت چندین هزار ساله است که یا به ثبت جهانی رسیده اند و یا در لیست آثار موردنظر ثبت جهانی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۸۷۸۵۸۸۷
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  در این مطلب سعی کرده ایم گوشه ای از آثار تاریخی ثبت شده و آثاری که ظرفیت ثبت جهانی را دارند معرفی کنیم و گوشه ای از زیبایی های این شهر تاریخی را به نمایش بگذاریم.
 سید محمد علی گلاب زاده گفت: قدمت قنات گوهر ریز به زمانی بر می گردد که مردم اسطوره ها و افسانه هایی را در این رابطه ساخته بودند و معتقد بودند که در این قنات ماهی کور سپیدی است که نگاهبان این قنات است که اگر کسی آن را ببیند فوت می کند.
گلاب زاده در ادامه عنوان کرد: این قنات باتوجه به قدمتش و به همین ترتیب ارزش اقتصادی، فرهنگی و ارزش در رهگذر باورهای اجتماعی این اعتبار را داشت که به ثبت جهانی برسد و خوشبختانه این زمینه فراهم شد و به همت استاندار کرمان این اتفاق افتاد و امیدواریم این قنات و دو قنات دیگری که به ثبت جهانی رسیده اند حداقل به عنوان نمونه و الگویی از تلاش نیاکان ما باقی بماند و از تخریب آن ها جلوگیری شود.
 امین ماهانی گفت: هفته ای ۲الی ۳ هزارنفراز گردشگران داخلی و در ایام عید تا کنون حدود هزار نفر از گردشگران خارجی از این قنات بازدید کرده اند.
 نماینده میراث فرهنگی بیان کرد: این قنات شاهراه اصلی آب دهی شهر جوپار است که شش شاخه داردو ورودی این قنات به چاه مسجد امام زمان (عج) معروف است که جنبه اعتقادی دارد و به همین علت مردم این قنات بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.
 

 

ماهانی درگفت و گو با مهر اظهار کرد:  ساختار قنات به‌گونه‌ای است که ازدحام جمعیت و ایجاد سروصدا در آن امکان ریزش قنات را ممکن می‌سازد و از ویژگی های بارز این قنات این است که آب از دل گسل بیرون میریزد.

 علاوه بر قنات گوهر ریز جوپار در  چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو دو قنات اکبر آباد و قاسم آباد بخش بروات شهرستان بم نیز به ثبت جهانی رسیدند.

 گفتنی است این دو قنات پیش از این به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده بودند، و منبع تامین آب بیش از ۱۰۰ هکتار از نخلستان های سرسبز بروات هستند.

باید یادآور شد باغشهر بم و بروات به عنوان منظر فرهنگی ثبت جهانی سازمان یونسکو بوده و حفاظت از آن نیز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قابل ذکر است که آب کشاورزی بیش از ۱۰۰ هکتار از نخلستان های باغشهر بروات از این قنوات تامین می شود و مالکین این آب هم اهالی شهر بروات هستند.

در پایان تاکید می شود: نخلستان های تحت حمایت این قنات در محله اکبرآباد شهر بروات قرار دارد و این قنات های دو قلو به لحاظ دبی آب ۱۳۹ لیتر بر ثانیه روی هم رفته از پرآبترین قنات های جهان محسوب می شوند.

پس از ثبت «قنات‌های ایرانی» در فهرست جهانی یونسکو در روز جمعه، کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران و بیست‌ویکمین اثر کشورمان در روز یکشنبه ۲۷ تیر ازسوی کمیته جهانی یونسکو در کانون توجهات جهانی قرار گرفت و به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 کویر لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه‌ی تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه‌ی کویر لوت و کشف حدود سه‌هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌نظیر است که از جمله این کشفیات می‌توان به درفش پنج‌ هزارساله‌ی شهداد اشاره کرد که قدیمی‌ترین درفش جهان محسوب می‌شود.

این کویر که به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی زمین شناخته می‌شود، در حالی در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، و ۲۰۰۹ به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین اندازه‌گیری شد که در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین دما در تمام زمین را ثبت کرد.

Image result for ‫کویر زیبای لوت‬‎

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است که در کنار شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. بم و فضاهای فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد ، سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود . به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت .

 

 

این بنا در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ در فروردین ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی و در ژوئن ۲۰۰۴ با عنوان « بم و منظر تاریخی آن » در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید . در تاریخ ۵ دی ۸۲ ، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را تحت تاثیر قرار داد ، ارگ بم به طور کامل از بین رفت و بنابرین این اثر به فهرست « میراث فرهنگی در معرض خطر » منتقل شد .

 

 

Image result for ‫ارگ بم در فهرست ثبت جهانی‬‎

 

 

باغ شاهزاده ماهان که یکی از مهمترین مناطق گردشگری کرمان محسوب می شود به گواه بازدید کنندگان این باغ منحصر بفرد ایرانی یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران محسوب می شود که همچون جواهری در دل کویر می درخشد.

 

 

در باغ شاهزاده کرمان که شامل دهها حوضچه طبقانی از دامنه کوه به سمت پائین است تکنیک خلاقانه ای در زمینه مهندسی آب بکار گرفته شده است بطوریکه آب از آبنماهای این حوضچه ها بدون استفاده از انرژی مصنوعی فواره می زند.

 

 

این باغ ۵٫۵ هکتار مساحت دارد  و قسمت شاه نشین باغ هم اکنون به محلی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده است این عمارت دو طبقه و از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است.

 

 

Image result for ‫باغ شاهزاده کرمان‬‎

 

 

معاون سازمان میراث فرهنگ پس از شرکت در اجلاس کمیته جهانی یونسکو از ثبت این بنای زیبای کرمان در فهرست آثار جهانی خبر داد.

 

 

مسعود علویان صدر با تبریک این مسئله به مردم استان کرمان گفت: باغ شاهزاده ماهان از باغهای منحصر بفرد ایران محسوب می شود که در نشست اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

 

 

باغ عمارت فتح‌آباد (بیگلر بیگی) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد واقع شده. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است.

 

 

این باغ از از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی است که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت می‌بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود.

 

 

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که پیگیری برای ثبت جهانی باغ فتح‌آباد کرمان انجام می‌شود.

 

 

Image result for ‫باغ فتح آباد کرمان‬‎

 

 

باید یادآور شد باغ فتح‌آباد اختیارآباد شهرستان کرمان به عنوان مکان پذیرایی شامل رستوران و کافی‌شاپ و همچنین نمایشگاه صنایع دستی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

 

 

روستای سه هزار ساله میمند سه هزار سال قدمت دارد و تمامی خانه ها و ابنیه این روستا به صورت دستکند در دل کوه کنده شده است و همچنان زندگی در این روستا جریان دارد.

 

 

با حضور استاندار کرمان در سی و نهمین نشست یونسکو روستای صخره ای و دستکند میمند پس از سالها و طی مراحل مختلف سرانجام ثبت جهانی شد.

 

 

میمند

 

 

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگري، محمود وفایی گفت: بیابان لوت و کلوت هاي شهداد از عجایب طبیعت و شهداد به خاطر کلوت هایش مهمترین مقصد گردشگران اروپایی است.

 

 

وي با اشاره به برگزاري اولین ماراتن بین المللی شهداد و همچنین ثبت جهانی بیابان لوت در اوایل سال ۹۵ گفت: اقتصاد مردم پس از این دو رویداد و به واسطه کلوت ها متحول خواهد شد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگري کرمان تصریح کرد: شهداد دیگر نیاز به معرفی براي جذب گردشگر ندارد و باید به منظور مدیریت گردشگران برنامه ریزي کرد تا طبیعت بکر کلوت ها حفظ شود و تخریب صورت نگیرد.

 

 

Image result for ‫کلوت های شهداد‬‎

 

 

پته یکی از صنایع دستی ارزشمند استان کرمان است که دیدن آن چشم هر بیننده ای را می نوازد و علاوه بر شغل و پیشه هنری شگرف برای کرمانیان است.

 

 

زنان کرمانی از قدیم به دوختن پته مبادرت می ورزیدند و پته های آن ها با نقش و رنگ های مختلف جهانی از زیبایی و احساسرا به نمایش می گذارد که طبق گفته مسئولین رده بالا این پته قابلیت ثبت جهانی را دارد که امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق باشیم.

 

 

Image result for ‫پته کرمان‬‎

 

امیدواریم که بتوانیم حافظ این آثار تاریخی برجسته استان کرمان باشیم و با وجود این تمدن و زیبایی هایی آشکار و نهان این آثار تاریخی در جهان بدرخشیم و فرهنگ و تمدن خود را به رخ جهانیان بکشیم و آثاری را که قابلیت ثبت جهانی دارند بتوانیم به ثبت برسانیم.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار