یکی از علل رشد بیماری ایدز در كشور پنهان كاری درباره آن و نگفتن واقعیت‌های این بیماری به مردم است که با گسترش شهرنشینی کنترل این بیماری نیز سخت‌تر می‌شود؛ بر این اساس آموزش نقش مهمی در پیشگیری از شیوع این بیماری دارد.
کد خبر: ۸۷۸۵۸۹۶
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، امروزه در ایران و جهان افراد زیادی به بیماری ایدز مبتلا هستند و از آن رنج می‌برند؛ در دوران جنگ حدود سال‌های 64 -65 اولین مورد از ایدز در خون‌های وارداتی از فرانسه در کشور مشاهده شد اما کسی آن را پیگیری نکرد و خیلی از مردم کشور بیمارهای گوناگونی از همان خون‌های آلوده گرفتند.

 

همچنین موج دوم ایدز در کشور بیشتر مربوط به معتادان بود که به دلیل سرنگ مشترک و بخصوص در زندان‌ها اتفاق افتاد و در حال حاضر انتقال از راه ارتباط جنسی موج سوم ایدز را به همراه دارد.

 

مهم‌ترین مسئله‌ افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است و واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از آمار رسمی است، همچنین هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها در پنج سال اخیر مبنی‌بر اینکه موج سوم، درحال پیشرویِ بیشتر در ایران است، حالا به حقیقت پیوسته و جزئیات آماری نشان از آن دارد که این موج بیش ‌از ‌پیش دامن زنان را گرفته است.

 

آماری نگران کننده نشان می‌دهد که شيوع HIV/AIDS در گروه زنان و كودكان در كشورهاي منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و كشور ایران افزایش داشته و تبعات گسترده بهداشتي، اجتماعي و حتی اقتصادی در بر خواهد داشت.

 

 

به گفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است.

 

بیش از۹۰ درصد زنان از طریق شوهرانشان مبتلا به HIV می‌شوند

بیش از ۹۰ درصد زنان مبتلا بدون اینکه آگاه باشند، از طریق شوهرانشان مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌شوند، اگر چه میزان مبتلایان به بیماری ایدز در ایران در سال‌های گذشته نسبت به میانگین جهانی کم بوده‌است، این بیماری در میان جوانان، زنان و همچنین کودکان کار در حال افزایش است.

 

آخرین آ‌مار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد كه تاكنون بیش از 30 هزار فرد مبتلا به این ویروس در كشور شناسایی شده اند كه حدود 15 درصد مبتلایان را زنان تشكیل می‌دهند.

 

از بین كل این مبتلایان حدود 7 هزار نفر فوت كرده و حدود 9 هزار نفر وارد فاز بیماری شده‌اند.

 

صحبت کردن از بیماری ایدز در ایران با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌ است

صحبت کردن از بیماری ایدز در ایران با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه‌است، بحث و گفتگو درباره بلوغ، بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها محدود است و مبتلایان به ایدز همواره نگران واکنش‌های جامعه بوده‌اند.


ابراز ابتلا به این بیماری موجب «انگ اخلاقی» و طرد بیمار از خانواده، اطرافیان و جامعه می‌شود، این امر باعث پنهان‌کاری و مخفی کردن بیماری می‌گردد، بنابراین ایدز در خفا گسترش می‌یابد و کنترل بیماری را دشوار می‌کند.

 


در سال‌های اولیهٔ شیوع بیماری، وجود ایدز در ایران اساساً انکار می‌شد، در ارتباط با این بیماری دو پروندهٔ قضایی عمده وجود دارد، پروندهٔ بیماران هموفیلی، که به موجب آن سازمان انتقال خون ایران مقصر شناخته شد و پرونده برادران علایی پزشکانی که برای فعالیت‌هایشان در زمینه شناساندن و مبارزه با بیماری ایدز در ایران شهرت بین‌المللی دارند و به اتهام مخالفت با حکومت در سال ۱۳۸۷ بازداشت و حبس شدند که اعتراضات گستردهٔ بین‌المللی را در پی داشت.

 

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید: واقعیت مهم درباره عفونت ویروس ایدز در جامعه ما این است كه بر خلاف گذشته كه الگوی اصلی انتقال این عفونت استفاده از مواد مخدر تزریقی بود، امروز عامل اصلی انتقال این ویروس ارتباطات جنسی و ارتباطات پر خطر جنسی است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است.

 

وزیر بهداشت، ادامه می‌دهد: مصرف مواد روانگردان صنعتی نیز در جامعه رو به فزونی است، این مواد به راحتی در دسترس افراد است و آ‌سیب‌های اجتماعی زیادی را در حوزه مسائل اخلاقی و اجتماعی به وجود آورده است.

 

به گفته هاشمی، درباره علل رشد این عفونت در كشور پنهان كاری درباره آن و نگفتن واقعیت‌های این بیماری به مردم است و نه تنها درباره بیماری ایدز بلكه درباره همه مسائلی كه سلامت مردم را تهدید می‌كند باید با مردم صریح صحبت كنیم و صحبت كردن در لفافه هیچ مشكی را حل نمی‌كند.

 

وی افزود: مردم باید همه آنچه را كه به سلامتشان مربوط می‌شود، بدانند، باید بدون پرده پوشی واقعیت‌های جامعه را به مردم بازگو كنیم حتی اگر برخی احساس تهدید كنند، از پنهان كاری بهتر است.


٧٠ هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند

افزایش موارد ایدز جنسی در جامعه ایران در شرایطی است که مقامات سازمان‌ملل در گزارشی در سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال ٢٠٠١ میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان ٣٣درصد کاهش یافته است.

 

این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است، همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسؤلان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که ٧٠ هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.

 

ابتلای کودکان به ویروس ایدز

با این حال مقامات سازمان ‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان ٢.٣ میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال ٢٠٠١ میلادی، ٣٣درصد کاهش داشته است.

 

به‌ طوریکه پیش از این یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز عنوان کرده بود: در سال ۲۰۱۳ میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا ٢٦٠هزار مورد کاهش یافت که از سال ٢٠٠١ میلادی، ٥٢درصد کاهش داشته است.

 

همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال ٢٠٠٥ میلادی تاکنون، ٣٠درصد کمتر شده است، در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۵.۳ میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود ۳.۲ میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین ۶.۱ میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است.

 

نورخدا صادقی‌فرد، میکروب‌شناس و معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با اشاره به ویروس HIV و مشکلات ناشی از این بیماری مهلک اظهار کرد: یکی از این مشکلات عدم تشخیص به موقع این بیماری است، با توجه به اینکه اگر شخصی به این ویروس مبتلا و از آن بی‌اطلاع باشد می‌تواند عامل مهمی در انتقال آن به دیگران به شمار آید.

 

این میکروب‌شناس به شرایط خاص این بیماری اشاره کرد و افزود: زمانی که این بیماری در شخص ظهور می‌کند یعنی بیش از ۴ سال است که از ابتلای وی به ویروس HIV می‌گذرد و در این زمان شخص در فاز آلودگی قرار دارد و به مرحله بیماری نرسیده که با ریسک‌های خطرناک ممکن است بیماری را به راحتی به اشخاص دیگر منتقل کند.

 

اهمیت شناسایی و غربالگری به موقع افراد مبتلا به ایدز در جهت کاهش مشکلات ناشی از آن

به گفته معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایلام شناسایی و غربالگری بیماران مبتلا به ایدز بسیار مهم عنوان بوده و تشخیص این بیماری در آزمایشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که افرادی را که در مرحله آلودگی هستند به ندرت می‌توان تشخیص داد، مگر در مواردی که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند یا در حین غربالگری برای بیماری دیگری مورد شناسایی قرار بگیرند.


تغییر روند انتقال ویروس ایدز به سمت رفتارهای پرخطر جنسی

صادقی‌فرد، به توضیح رفتارهای پرخطر که در حال حاضر در جامعه دیده می‌شود اشاره و می‌گوید: در سال‌های قبل آلودگی در معتادان تزریقی و از طریق سرنگ‌های آلوده بیشتر دیده می‌شد در حالی که امروزه این روند به سمت رفتارهای پرخطر جنسی تغییر کرده است که نیاز به آموزش جوانان در این برهه از زمان به شدت احساس می‌شود.

 

آشنایی جوانان در زمینه پیشگیری از انتقال این ویروس به دیگران بسیار مهم تلقی می‌شود چرا که واقعیت این است که باید افراد و بخصوص جوانان را برای مقابله با این بیماری آماده کنیم، و به آن‌ها آموزش‌های لازم برای پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی را بدهیم.


کاهش آمار ازدواج، جوانان را به سمت رفتارهای پرخطر جنسی سوق می‌دهد

از طرفی کاهش آمار ازدواج در بین جوانان ممکن است جوانان را به سمت رفتارهای پرخطر سوق دهد و باید یک نگاه کلی به عنوان اولویت کشور برای حل این مشکل مطرح و عملی شود، البته در کشور ما با یکسری خط قرمز‌ها در آموزش‌های جنسی روبرو هستیم که شفاف‌سازی را در این زمینه دچار مشکل می‌کند که تابع مسائل فرهنگی کشور ما است که نمی‌توان به صورت شفاف به این موضوع پرداخت.


مسئولین باید آموزش کنترل رفتارهای پرخطر را جدی بگیرند

به گفته معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایلام میزان آلودگی در کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای در حال توسعه کمتر است که اگر مسئولین برای کنترل این آمار مداخله لازم را نکنند، ممکن است در سال‌های آینده با افزایش آن مواجه شویم.


بی‌شک این بیماری خطرات جدی در جامعه برجای خواهد گذاشت که آموزش از طریق دانشگاه‌ها و معاونت‌های بهداشت، مدارس، بخصوص در مقاطع دبیرستان و حضور رابطین بهداشتی هر چند ماه یکبار برای گوشزد کردن یکسری از رفتارهای پرخطر برای کاهش این معضل از اهمیت زیادی برخوردار است.


همچنین مراد هاشم‌زهی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به شیوع رشد بیماری ایدز و راه‌های مختلف می‌گوید: با توجه به مراقبت‌های خاص در مورد سرنگ‌ها و رعایت نکات بهداشتی، راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد به لحاظ آماری کاهش داشته و قطعاً انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی از لحاظ آماری بالاتر رفته است.

 

نایب رئیس کمیسون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که آیا آمار مبتلایان به بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی افزایش داشته، گفت: هر دو شیوه انتقال به این بیماری آمار بالایی دارد، انتقال ایدز از طریق اعتیاد و تزریق کاهش یافته اما هنوز هم اعتیاد می‌تواند سبب شایعی برای انتقال باشد که آمار آن در کشور بسیار بالاست و شیوع آن در کشور کم نشده است.

 

به گفته هاشم‌زهی، شهرهای بزرگتر آمار شیوع بیشتری به این بیماری را دارند و در تهران و کلان شهرها بیشتر شاهد این موضوع هستیم، در شهرهای کوچکتر با توجه به مسایل اعتقادی و به سبب خود کنترلی آمار کمتری از مبتلایان ایدز نسبت به شهرهای بزرگتر داریم.

 

وی در رابطه با انتقال بیماری ایدز گفت: هر چه شهرها بزرگتر می‌شود، کنترل این بیماری نیز سخت‌تر می‌شود.

 

واقعیت این است كه عفونت HIV و بیماری ایدز در جامعه ایران رو به گسترش است و بیشتر این پدیده به روابط اخلاقی كه در جامعه حكم فرماست، مربوط است.

 

رشد بیماری ایدز در جامعه با بزهكاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی بی‌ارتباط نیست و هر چه آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت رو به فزونی داشته است.


همه دستگاه‌های كشور در این زمینه مسئولیت دارند، مسئولانی كه آمار امیدوار كننده می‌دهند، باید به این آمارهایی كه گویای واقعیت‌های جامعه هست هم توجه كنند و آمارهایی بدهند كه بیانگر واقعیتهای جامعه است.


كارشناسان و متخصصان بیماریهای عفونی بر اساس فرمول سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به ویروس ایدز در ایران را بین 100 تا 120 هزار نفر تخمین می زنند و معتقدند كه بیش از 70 هزار فرد مبتلا و ناقل ویروس ایدز در كشور از بیماری خود مطلع نیستند و عامل انتقال این عفونت به دیگران محسوب می‌شوند.

 

 

ارسال نظرات