دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج»:

بهترین کمک به معلولان توجه به نیاز های روحی و عاطفی آنها است

آسیب شناس اجتماعی گفت:بیش از هر چیز باید به نیازهای روحی، روانی و فرهنگی معلولین توجه شود تا بتوان کمک موثری به این عزیزان کرد.
کد خبر: ۸۷۸۶۰۹۸
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به روز جهانی معلولان و لزوم توجه بیشتر مسئولان و نهاد ها به این قشر از جامعه اظهار داشت: معلولان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند که متاسفانه تا امروز دچار مشکلات مختلفی بوده اند.

وی با بیان اینکه معلولیت در بسیاری از آنها به مفهوم ناتوانی نیست بلکه منشأ توانایی و شکوفایی است افزود: اولین موضوع در رابطه با این قشر درمان های حمایتی از آنها فیزیوتراپی و یا کمک های پزشکی است در حال حاضر شهرداری و شرکت واحد خودروهای مناسبی را برای حمل و نقل آنها تدارک دیده که البته به تعداد کافی نیست.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به مشکل اشتغال معلولان در جامعه خاطر نشان کرد: دومین مشکل این افراد اشتغال است چراکه بسیاری از آنها دارای عزت نفس عالی هستند و حاضر نیستند طفیل جامعه باشند بلکه از راه فعالیت و حضور اجتماعی علاقه به اداره زندگی خود دارند، بر اساس مصوبه دولت درصدی از استخدام ها باید از میان معلولان باشد که متاسفانه به آن عمل نمی شود، سازمان بهزیستی باید نظارت اجرایی بر این مصوبه داشته باشد.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: یک مسئله قابل توجه برای این افراد مناسب سازی معابر، پارک ها، بانک ها، مساجد و سایر اماکن مانند پیاده رو ها برای رفت و آمد معلولان است که از این نظر این عزیزان دچار مشکلات متعددی می شوند و در پاره ای از اوقات هنگام عبور از خیابان دچار سانحه می شوند. در تهران معابر تا اندازه ای مناسب سازی شده که باید تداوم داشته باشد و تقویت شوند.

دکتر ابهری با اشاره به مشکلات موجود برای ازدواج معلولان گفت: موضوع ازدواج معلولان، حمایت های معنوی از آنها و مشکل مسکن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مجموعه های ساختمانی باید ضمائم فرهنگی و اجتماعی برای معلولان در نظر گرفته شود تعیین یک روز در سال به عنوان روز معلول کافی نسیت باید هر روز و هر ساعت به فکر آنها بود، معلولیت های جسمی در کنار مکعلولیت های عصبی و روحی و نیز ضعف برخی از اعضای بدن همچون بینایی، شنوایی و بویایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر فقط سازمان بهزیستی است که در این رابطه فعالیت می کند و تشکل های محدودی نیز تا حدودی نیازهای آنان را برطرف می کند؛ در تهران شهرداری تاکنون حرکت های مناسبی انجام داده که باید تدوام یابد؛ باید از نزدیک به مشکلات این عزیزان رسیدگی شود و در جهت حل و فصل مشکلات آنها اقدام شود.

ابهری عنوان کرد: پیشگیری از تولد نوزادان معلول که از لحاظ ژنتیک دارای مشکل هستند کمک بسیار موثری در جهت کاهش آمار معلولیت در سطح جامعه خواهد کرد. معلولان ناشی از تصادفادت و سوانح شغلی دچار مشکلاتت مضاعفی می باشند چراکه اینگونه افراد از ابتدا از سلامتی بهره مند بودند و سپس دچار معلولیت شده اند، بیش از هر چیز باید به نیازهای روحی، روانی و فرهنگی معلولین توجه شود تا بتوان کمک موثری به این عزیزان کرد.

وی در خاتمه بیان داشت: ترحم عاملی است که باعث آزار این قشر از جامعه می شود؛ بنابراین به جای ترحم باید به معلولان توجه ویژه کرد.


ارسال نظرات