خبرهای داغ:
گزارش/

گلایه قالیبافان از تار و پود از هم گسسته بیمه قالی بافی/ کاهش افراد بیمه شده به هر بهانه ای

این هنرمندان با سرپنجه های طلایی خود گره هایی را می بندند که خودشان هم از ارزش آن بی اطلاعند و در واقع به جای اینکه خودشان را هنرمند بدانند؛ خودشان را نیازمند می دانند.
کد خبر: ۸۷۸۶۱۲۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خاورستان، تعدادی از قالیبافان سربیشه ای و نهبندانی  گلایه کردند که  وقتی برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده اند؛ به آنها گفته شده که باید برای ادامه بیمه؛ مدرک فنی و حرفه ای ارائه کنید.

اما بیشتر قالیبافان در نقاط دوردست روستایی زندگی می کنند و سوادی هم برای کسب مدرک فنی و حرفه ای ندارند و حالا این موضوع برای آنها به یک مشکل و دغدغه تبدیل شده است. همچنین برخی از ایم قالیبافان بر این باورند که شاید دولت با این اقداماتش به دنبال قطع بیمه آنها است.

 خانم رضایی یکی از قالیبافان روستای نهبندان می گوید: قالی بافی یکی از هنرهای اصیل و زیبا است و زحمت زیادی هم دارد.

 وی افزود: اما متاسفانه کسی ارزش واقعی این هنر را نمی داند و قالیبافان مورد کم توجهی قرار گرفته اند.

 رضایی بیان کرد: قالی بافی علی رغم زحمت زیاد و پیری زودرس، درآمد بسیار پایینی دارد، و شاید همان پول پرداخت بیمه را هم به سختی کار کنم.

 وی تصریح کرد: ما در یک نقطه مرزی و روستایی دور زندگی می کنیم و اینکه برای ادامه بیمه ام مدرک فنی و حرفه ای بگیرم و به شهر رفت وآمد داشته باشم برایم سخت است.

 درویشی مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قبلا شرکت فرش اشتغال قالیبافان را تایید می کرد گفت:  قالیبافان باید از روز اول مدرک فنی و حرفه ای خود را ارائه می کردند و سازمان تامین اجتماعی برای اینکه کار قالیباف ها راه بیفتد با همان تاییدیه بیمه را انجام داده است.

 وی افزود: هم اکنون این بیمه شدگان باید مدرک خود را تمدید کنند در غیر اینصورت بیمه آنها قطع خواهد شد.

 کامیابی مسک رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی هم در این خصوص  گفت: همه قالیبافانی که بیمه شده اند، مدرک فنی و حرفه ای دارند و قبلا خود شرکت فرش برای آنها آزمونی را برگزار کرده و برای ارائه مدرک، نمرات را به فنی و حرفه ای ارسال کرده است.

 وی با اشاره به اینکه این گواهینامه ها 5 ساله است افزود: اما اکنون همه افرادی که مدت گواهینامه آنها به پایان رسیده یا نرسیده است؛ و در واقع همه بیمه شدگان قالی بافی، باید تا تاریخ 18 آذرماه با مراجعه به کافینت ها، برای دریافت کارت الکترونیک مهارت فنی ثبت نام کنند.

 رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی با بیان اینکه برای دریافت کارت الکترونیک مهارت فنی، نیاز به شرکت در آزمون نیست، تصریح کرد: اما اگر بیمه شدگان تا تاریخ معین شده برای ثبت نام مراجعه نکردند، باید برای تمدید مدرک فنی و حرفه ای؛ دوباره در آزمون های کتبی و عملی فنی و حرفه ای شرکت کنند.

  کامیابی مسک گفت: قالی بافها باید برای ثبت نام،  کپی کارت مهارت خود را از اتحادیه فرش دریافت و با به همراه داشتن یک قطعه عکس و مدارک شناسنامه ای برای ثبت نام اقدام کنند.

 وی در خصوص تعداد بیمه شدگان قالیبافی در استان هم بیان کرد: قبلا بیش از 5 هزار و 300 نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه قالی بافی بوده اند که هم اکنون این تعداد کاهش و به کمتر از 4 هزار و 500 نفر رسیده است.

 وی افزود: علت حذف این افراد از بیمه قالی بافی یا عدم توانایی آنها در پرداخت حق بیمه و یا نداشتن همه شرایط برای ادامه بیمه بوده است که در این صورت کارشناسان تامین اجتماعی اقدام به حذف افراد از لیست بیمه قالی بافی کرده اند.

 خوشایند مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نیز گفت: قالیبافانی که مایل به دریافت مدرک فنی و حرفه ای هستند می توانند از 6 تا 14 آذرماه در سایت " ثبت نام آزمون ادواری" ثبت نام و در 25 آذرماه در آزمون شرکت کنند.

 وی افزود: افرادی که بی سواد هستند می توانند به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه کنند تا مراکز برای آنها اقدام به ثبت نام کنند.

 مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: آزمون کتبی و عملی قالی بافی در همه شهرستان های استان برگزار می شود و اگر در مناطق روستایی هم تعداد افراد حداقل به 20 نفر برسد، سعی می شود تا در این مناطق هم آزمون کتبی برگزار شود.

 خوشایند افزود: افرادی هم که بی سواد هستند می توانند فرد با سوادی را برای درج پاسخ های خود در برگه سوالات همراه بیاورند.

 وی گفت: از سال 87 تاکنون بیش از 6 هزار و 400 نفر در استان در دوره های آموزشی قالی بافی شرکت و گواهینامه مهارت دریافت کرده اند.

  با توجه به اینکه قالیبافان از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه محسوب می شوند و غالب افرادی که در این حوزه اشتغال دارند بی سواد هستند، می طلبد که دستگاه های اجرایی ذیربط در خصوص بیمه این افراد نهایت همکاری را داشته باشند. این هنرمندان با سرپنجه های طلایی خود گره هایی را می بندند که خودشان هم از ارزش آن بی اطلاعند و در واقع به جای اینکه خودشان را هنرمند بدانند؛ خودشان را نیازمند می دانند.

اما با توجه به درآمد کم این هنر؛ اکنون بسیاری از افراد این شغل را رها کرده اند و چه خوب است که مسئولان به جای ایجاد گره کور در مسیر این هنرمندان؛ زمینه را برای استمرار حضور افراد در این حرفه فراهم کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار