به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهردرای زنجان:

شهر یک موجود زنده است

شهر یک موجود زنده است؛ این زنده بودن به دلیل حضور انسان ها در آن و فعالیت ها و زندگی افراد مفهوم پیدا می کند.
کد خبر: ۸۷۸۶۱۲۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، اخیراً خبری با عنوان تقاطع غیرهمسطح گلشهر زنجان نماد معماری-شهرسازی می شود رسانه ای شد که بعضا شاهد بودیم برخی از کانال های تلگرامی و افراد ابهامات و انتقاداتی را به آن وارد کردند. ارائه توضیحاتی در این خصوص ضرورتری به نظر می رسد.

شهر یک موجود زنده است؛ این زنده بودن به دلیل حضور انسان ها در آن و فعالیت ها و زندگی افراد مفهوم پیدا می کند. در یک شهر نمادها و المان های زیادی که ریشه در تاریخ و هویت آن مردم داشته، می تواند ساری و جاری شود.

در شهر زنجان هر سال شاهد آغاز و اتمام پروژه های زیادی هستیم. پروژه هایی با مقیاس بزرگ و کوچک که از هر کدام می توان نمونه هایی را مثال زد. شاید امروز تقاطع غیرهمسطح سیدالشهداء و پروژه سبزه میدان نقل محافل روز و مهم ترین پروژه های شهری در زنجان باشند.

فارغ از تحلیل در خصوص هر کدام از این پروژه ها می توان گفت عملیاتی شدن آن ها می تواند یک نماد شهری مهم برای زنجان محسوب شود. اصولا "نشانه ها" در هر شهری می توانند کارکرد نمادین و سمبلیک داشته باشند و تبدیل به افتخارات و جاذبه های گردشگری شهر شوند.

یکی از موضوعات مهمی که طی سال های گذشته مدیران و مسئولان شهر و استان اهمیتی به آن ندادند موضوع طراحی و ایده پردازی به پروژه های شهری بود. اصولا مهندسان معمار به عنوان طراحان و ایده پردازان مسائل شهری و مهندسان شهرساز در کنار آن ها برای پروژه های مهم شهری مشارکت داده نمی شدند.

از اقدامات قابل تامل در این حوزه ایجاد فضایی برای برگزاری مسابقات معماری و طراحی پروژه های شهری در زنجان بود. طی سال های اخیر شاهد برگزاری چند مسابقه طراحی معماری در شهر زنجان بودیم. اصولا بدون برگزاری مسابقه و مشارکت حداکثری برای ارائه طرح های خلاقانه نمی توان به نماد و نشانه در شهر دست پیدا کرد.

مسابقه طراحی پروژه بزرگ سبزه میدان، ساختمان نظام مهندسی ساختمان و اخیرا تقاطع غیرهمسطح گلشهر نمونه هایی هستند که با حضور داوران ملی و استانی و شرکت کنندگان برتر کشوری طرح های منتخب خود را شناختند.

حاصل این مسابقات ارائه طرح های مهم و با کیفیت به هیئت داوران و انتخاب طرح های برتر برای پروژه های شهر زنجان بود. این اقدام تحسین برانگیز از نظر کارشناسان و صاحب نظران مهندسی در هر دو حوزه معماری و شهرسازی مورد ستایش قرار گرفته است. چرا که رسیدن به نمادهای شهری در ابتدا باید با حضور صاحب نظران آن حوزه و ایجاد مسابقه ای برای شناخت طرح برتر حاصل شود.

مسابقه طراحی تقاطع غیرهمسطح گلشهر زنجان نیز با اتکای به این رویکرد اصولی و با لحاظ تجارب تلخ گذشته همچون طراحی دیگر پروژه ها در دستور کار شهردرای زنجان قرار گرفت و نتیجه آن طرحی شده که هم سازه و هم طرح شایسته ای دارد.

این طرح دارای یک میدان بزرگ در همسطح برای گردش های ترافیکی و دو سطح بالای آن، یکی برای مسیر رفت و دیگری برای مسیر برگشت خواهد بود. این تقاطع دارای سازه ای خاص خواهد بود که علاوه بر تعبیه دو ستون حجیم در طرفین توسط خرپاهای سازه ای خاص دو سطح بالایی را به هم متصل و همه بارهای سازه ای را به ستون های حجیم انتقال خواهد داد. دهانه بزرگ بین دو ستون و ایجاد خرپاهای سازی در کنار دو سطح بالایی از قابلیت های خاصی این پروژه خواهد بود.

قطعا این طرح می تواند برای شهر زنجان که تجربه کمی در طراحی و اجرای پروژه های بزرگ داشته است به عنوان یک نماد شهری مطرح شود. سازه خاص و پلی با طراحی مناسب که کم ترین تقلید را از پروژه های مشابه دارد قابلیت تبدیل به یک نشانه و نماد شهری را دارد. اصولا برگزاری مسابقه و مشخص شدن یک طرح برتر برای عدم تقلید صرف در ساخت تقاطع غیرهمسطح و حرکت به سمت اجرای طرحی منحصربه فرد در شهر زنجان بوده است.

امید است با همراهی و همدلی مردم شهر زنجان و همکاری کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان رویکرد فعلی در شهر زنجان تقویت و به یک خروجی مناسب دست یابد.

ارسال نظرات