شاخصه ای به نام "اعتماد" در صنعت بیمه

صنعت بیمه در زندگى روزمره همه اقشار جامعه بخصوص کشاورزان، نقش کلیدی را ایفا کرده و آنان را از هرگونه خسارات احتمالی و ... مصون می دارد.
کد خبر: ۸۷۸۶۴۴۹
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، "روز صنعت بیمه" در تقویم جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که خواه یا ناخواه به نقش اساسی و مهم بیمه سلامت - اجتماعی روستاییان و عشار و همچنین اعتماد دوسویه بیمه گذار و بیمه گر در کشور اشاره کرد.

"بـیـمـه " از لحـاظ حـقـوقـى بـه مـعنـاى قـرار دادى مـیـان "بـیـمـه گـر و بـیـمـه گـذار اسـت ، کـه بـیـمـه گـر تـعـهـد مـى کـنـد، در قبال دریافت مبلغى به نام حق بیمه از بیمه گذار، در صورت وارد شدن خسارات احتمالى معین به بیمه گذار، مبلغ مشخصى را براى جبران خسارات به وى بپردازد.

حال با ابین اوصاف بی شک اقشار جامعه از لزوم فرهنگ سازی در صنعت بیمه و آگاهی لازم برای آینده ای درخشان را داشته و دارند.

اما پایه و اساس و همچنین سیاست هایی که می تواند در فرهنگ سازی صنعت بیمه ایفای نقش کند، "اعتماد دوسویه" بین بیمه گذار و بیمه گر است؛ این مهم در هر صورت می بایستی در عقد قرارداد ذکر و طرفین از شرایط آن آگاهی داشته باشند.

تعاریف بسیاری از بیمه وجود دارد که به یکی از آنها اشاره می کنیم:

بـیـمـه گـذار بـا پـرداخـت حـق بـیـمـه کـه مـعـمـولا قـابـل پـرداخـت تـوسـط عـمـوم اسـت، از تـحـمـل زبـانـهـاى شـدیـد و یـا غـیـر قـابـل تـحـمـل، مـصـون مـى مـانـد یـا حـداقـل بـا قـبـول ضـررى انـدک، از تحمل زبانهاى بزرگ رهایى مى یابد.

مـدیـریـت و سـازمـانـدهـى کارآمد در "بیمه" ضـمـن سـودآورى دوسویه مى تواند راه تکامل را در توسعه بخشیدن به بخشهاى گوناگون از جمله کشاورزی و ... در جامه را طی کند.

اما با کمی تحقیق در این خصوص متوجه عدم فرهنگ سازی در کشور و همچنین عدم وجود اعتماد از سوی شخص بیمه گذار خواهید شد.

ایـن امـر بـه دلیل تجربه هاى نه چندان خوبى است که بیمه شوندگان از شرکتهاى بیمه دارند؛ از یک سو، بیمه شدن در مواردى تقریبا امرى اجتناب ناپذیر اسـت و از سـویـى دیـگـر، شـرکـتـهـاى بـیـمـه در پـرداخـت خـسـارات، مـعـمـولا بـا سـخـتـگـیـرى و کـاغـذبـازى عمل مى کنند.

بدیهى است که حاصل این فرآیند، چیزى جز بى اعتمادى و عدم رغبت عمومى نسبت به صنعت بیمه را در پى دارد؛ چرا که جلب اعتماد عمومى در راس سـیـاستهاى صنعت بیمه قرار گرفته و شرکتها باید طوری رفتار کنند که بیمه شوندگان احساس تکامل و حس اطمینان داشته باشند.

شرکتهاى بیمه باید با درک صحیح از وظایف خویش، شناسایى مشکلات اقتصادى و اجتماعى جامعه و اتخاذ سیاستهاى مناسب براى افزایش میزان حسن نیت و اعتماد میان خود و سایر بخشهاى جامعه تلاش کنند.

به گزارش کوثرخبر، علیرضا علیپور، فرماندار کوثر نیز با مهم شمردن صنعت بیمه و لزوم فرهنگ سازی برای تکامل اجتماعی خواستار توجه جدی مردم بخصوص روستاییان و کشاورزان به این مهم شده است.

وی همچنین در بازدید از برخی روستاهای این شهرستان بیمه را بعنوان یک پیوست حمایتی برای اقشار مختلف جهت ایجاد انگیزه برای افراد که به نوعی در مشاغل گوناگون کار می کنند، عنوان کرده و حمایت از روستائیان، کشاورزان و عشایر زحمت کش را از اولویت کار دولت ذکر کرده است.

تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ بیمه در بین کشاورزان، روستائیان و عشایر از جمله دیگر موارد اشاره شده از سوی علیپور بود.

در این راستا باید ساماندهی نهادینه ای صورت گیرد و تبلیغات رسانه ای در این حوزه افزایش یابد؛ چرا که جامعه نیازمند استفاده از ظرفیت ها و مزایای این طرح است.

بهره مندی از مزایای بازنشستگی، برخورداری بازماندگان تحت تکفل بیمه شده متوفی از مستمری و از کار افتادگی را از جمله مزایای بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر است که نیازمند همکاری شوراها، بخشداری ها و دهیاران در اجرا و گسترش آن است.

/

ارسال نظرات