خبرهای داغ:
در نشست بررسی خشونت علیه زنان مطرح شد
فرشته روح افزا در نشست "خشونت علیه زنان" با ارائه تصاویر دلخراشی از حملات صهیونیستی به کشورهای غزه، یمن، سوریه و عراق گفت: چرا در این روز که به نام خشونت علیه زنان است از حقوق این افراد صحبت نمی شود؟
کد خبر: ۸۷۸۶۵۲۴
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج   روز نارنجی که در سال 2016 میلادی هر بیست و پنجمین روز ماه به نام روز خشونت علیه زنان نام گذاری شده است، از سال 1981 یعنی دقیقا 21 سال پس از کشته شدن سه خواهر دومینیکنی به نام خواهران میرابل به نام روز خشونت علیه زنان نام گذاری شده است. نام گذاری روز کشته شدن این سه خواهر به جرم شورش علیه رژیم دیکتاتوری به منظور ادای احترام به فعالیت این سه خواهر و هم سوق دادن افکار عمومی به سوی نهی خشونت علیه زنان در همایشی در شهر بوگوتا، پایتخت کلمبیا توسط مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب پیشنهاد داده شد.

در سال 1999 سازمان ملل نیز 25 نوامبر را به عنوان روز جهانی نهی خشونت علیه زنان به رسمیت شناخت و یک سال بعد نیز شورای امنیت سازمان ملل سال 2000 قطعنامه ی 1325 را با عنوان«زنان، صلح و امنیت» به تصویب رساند.

محورهای اصلی این قطعنامه پیشگیری مناقشات و خصومت ها در درون و در میان کشورها، تامین مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی و نیز ممانعت از اعمال خشونت علیه آنها مربوط می شوند. این قطعنامه مبنایی است برای آن که خشونت های گوناگون علیه زنان بدون مجازات نمانند و عاملان آنها به پای میز محاکمه کشیده شوند.

 اما خشونت علیه زنان با این سازو کار ادامه پیدا نکرد و به ظاهر هر سال مصادیق بارزتر و شفاف تری برای آن در نظر گرفته شد و تعریف جهانی خشونت علیه زنان در زمان فعلی اصطلاحی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به کار می‌رود و در ظاهر اصل این است که «هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود» مانند «تهدید به این کارها، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانه آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)» از مصادیق خشونت محسوب می شود.

این فعالیت ها هر روز ابعاد گسترده تری به خود گرفت به طوری که در سال جاری 70 کشور همزمان رنگ نارنجی را به منظور حمایت از این جریان انتخاب کردند و 25 نوامبر به اصطلاح نارنجی شدند ولی زمانی که به عملکرد این طرفداران به رفع خشونت علیه زنان مراجعه می کنیم، شاهد عملکرد متفاوتی هستیم.

فرشته روح افزا، معاون شورای اجتماعی فرهنگی زنان در نشست "خشونت علیه زنان" که در دبیرخانه شورای عالی فرهنگی اجتماعی برگزار شد، در این خصوص گفت: متاسفانه تعاریف غلطی از خشونت علیه زنان از طرف برخی تشکل های مردم نهاد و حتی نهادهای دولتی ارائه می شود و در حوزه زنان و خانواده مسائلی را در شبکه های اجتماعی شاهدیم که واقعیت فعلی جامعه ما نیست شاید قبلا چنین مسائلی را داشته ایم اما اینکه الان این مباحث را مطرح کنیم کمی غیر واقعی است. مشخص نیست کسانی که در فضای مجازی از کتک خوردن زنان و یا اینکه زن در خانواده احساس آرامش نمی کند صحبت می کنند چه هدفی دارند. چرا تعریف خشونت را قر زنان متمرکز کرده ایم؟ اینکه یک مادر فرزند خود را در آغوش بگیرد و آرامش را به خانه خود ببرد خشونت است؟ این حق طبیعی هر زن است که به همسر و فرزند و خانواده خود عشق بورزد.

وی با ارائه تصاویر دلخراشی از حملات صهیونیستی به کشورهای غزه، یمن، سوریه و عراق گفت: چرا در این روز که به نام خشونت علیه زنان است از حقوق این افراد صحبت نمی شود؟ چرا در گروه های نارنجی این مسائل دیده نمی شود؟ شکنجه ای که به کودکان در غزه، سوریه، عراق و افغانستان می شود، چرا خشونت محسوب نمی شود؟

معاون شورای اجتماعی فرهنگی زنان با انتقاد از عملکرد گروهای به اصطلاح نارنجی افزود: در چند روز قبل زائران ایرانی را در عراق شهید کردند که 37 نفر از آنها خانم بودند از کسانی که فریاد نارنجی دارند می پرسم این زنان چه گناهی داشتند که کشته شدند چرا جوامعی که خشونت را مطرح می کنند اسمی از این اتفاق نمی آورند؟

وی این کار را عامدانه دانسته و تصریح کرد: دستگاه های بین المللی، امریکا و اسرائیل دوست ندارند ما راجع به این مسائل در کشور صحبتی کنیم. وقتی این زنان و مادران داغدار به حساب نمی آیند نشان می دهد که خشونت واقعی به دست عمال آمریکا و اسرائیل است که نباید آن را نادیده گرفت.

زمانی که به دلایل اقدامات و نحوه سنجه طرفداران به اصطلاح رفع خشونت علیه زنان مراجعه میکنیم و مصادیق عملی و مواردی که مورد حمایت این جریانات فکری را در بررسی میکنیم به این نتیجه می رسیم که در پوشش روز نارنجی! دست های پشت پرده و گاهی مواقع آشکار استکباری برای به آشوب کشیدن و از بین بردن نهاد خانواده این اقدامات را مرحله به مرحله در کشورهای در حال توسعه در پیش گرفته اند، همانطور که مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به یکی از مصادیقی که طرفداران خشونت علیه زنان بیان می کنند و جزو مطالبات خود اعلام کرده اند، در نشست "خشونت علیه زنان" گفت: چرا ما باید تحقق تساوی جنسیتی را در همه زمینه ها به سازمان ملل تا 15 سال آینده قول دهیم و آقای روحانی هم آن را امضا کنند؟ مقام معظم رهبری الگوی فاطمی را مطرح کردند لذا انتظار این است که زن مسلمان باید در کنار مشارکت های اجتماعی خود هویت فطری یعنی مادری و محبت به خانواده خود را نیز حفظ کند.

وی افزود: برخی از مطبوعات از مطرح کردن فرهنگ و قوانین دینی و اسلامی ابا دارند در حالیکه عین تربیت همراه با آرامش است. ازدواج به موقع تاکید اسلام است زیرا آرامش را برای جامعه به ارمغان می آورد. خانم مولاوردی بگوید برای عفت زایی در جامعه و آسان کردن ازدواج چه کاری کرده اند لازم است که قوه قضائیه به این مسئله ورود کند.

 

سناریوی پوسیده غربی جواب نخواهد داد

مسئول بسیج جامعه زنان نتیجه مطالبات طرفداران رفع خشونت علیه زنان با معیارهای غربی را بی بند و باری و از هم گسیختگی خانواده ها دانسته و خاطر نشان کرد: نسخه ای که امروز دشمن برای کشور ما می پیچد سناریوی پوسیده ای است که نه تنها در غرب پاسخ نداد بلکه در هیچ جامعه ای جواب نخواهد داد زیرا مخالف حرکت های انسانی است.

وی افزود:  خطی که صهیونیست دنبال می کند این است که تمام هویت زن را بگیرد تا در خدمت سرمایه داری جهان قرار دهد و زن را وسیله ای قرار دهد تا اهداف سیاسی و جنایتکارانه خود را بهتر پیاده کند، دشمن این را به خوبی می داند که زنان را فاسد و از خانواده دور کنند می توانند پایگاه خود را در آن کشور برقرار سازند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه نشست خبری "خشونت علیه زن" با اشاره به افزایش آمار سقط جنین در کشورهای طرفدار رفع خشونت علیه زنان، عنوان کرد: کسانی که می گویند دختران در سنینی پایین ازدواج نکنند آمارهای سقط جنین در غرب را هم ببینند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه با اشاره به خشونت در غرب عنوان کرد: یکی از مسائلی که غرب به شدن با آن روبرو است به قتل رسیدن فرزندان توسط مادران آنهاست، وقتی هویت مادری از یک زن گرفته شود اینگونه اتفاقات هم طبیعی است.

وی اضافه کرد: مادران در کشورهای غربی به دلیل ازدواج های نامشروع و دائم الخمر بودن دست به قتل فرزند و بعد هم خود می زنند؛ جالب اینجا است که انجمن جامعه شناسی در دانشگاه های کشورمان درخصوص تجربه ازدواج سفید سمینار می گذارد.متاسفانه ترویج روابط نامشروع تحت عنوان ازدواج سفید در جامعه ما در حال شکل گیری است.

روح افزا گفت: روزنامه هایی در داخل کشور به این مسال دامن می زنند و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز حمایت می کند، باید بگویم که خانم مولاوردی! لطفا آینده زندگی ها و ازدواج های نامشروع در غرب را ببینید و بعد از این مسائل حمایت کنید.آینده زنانی که بدون ازدواج کردن بچه دار می شوند مانند چکشی بر سر خودشان است که با سرنوشت آنها و جامعه بازی می کند. علت این موضوع این است که فرهنگ فاطمه (س) را رواج نداده اید و به جای آن فرهنگ فمینیسم را برای جامعه ما نسخه کرده اید و بعد هم می گویید ما این مشکلات را در جامعه داریم.

طرفداران به حق حقوق زنان در جهان اگر با در نظر گرفتن سابقه فعالیت های فرمایشی طرفداران رفع خشونت علیه زنان و بررسی عملکرد این افراد به قضاوت بشینند مطمئنا این روز را نه روز نارنجی بلکه روز مشکی برای زنان جهان نام گذاری می کنند، زمانی که استفاده ابزار سیاسی از زنان در این شکل و ابعاد گسترده در حال اتفاق افتادن است و هیچ صدای آزادی خواهی به گوش این زنان نمی رسد!

به قلم:زهرا باقری

ارسال نظرات