خبرهای داغ:
یادداشت؛

وقف؛ گره گشایی/وقف زمان؛ عمر جهادگران

احسان، صدقه، بخشش، وقف و عباراتی از این دست، عبارات ناآشنایی نیستند ولی هریک در جای خود تعاریف خاصی دارند و بی آن که بدانیم خیلی ساده از کنار آن ها رد می شویم.
کد خبر: ۸۷۸۶۵۴۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

وقف در اسلام چنان اهمیتی دارد که به آن در آیات قرآنی و آموزه های دینی تاکید فراوان شده است، در روایات بسیاری نیز وقف چنان اهمیت دارد که در کلام امام صادق(ع) با عنوان صدقه جاریه به زیبایی آمده است تا جامعه با جاری بودن آن از برکات و آثار آن بهره مند شود.

ولی آنچه حایز اهمیت است ناآشنایی مردم با چگونگی و شرایط آن است چنانکه در باور عمومی جامعه وقف به ابنیه بزرگ، ثروت های کلان اطلاق و برای صرف در مساجد و اماکن مقدس تلقی می شود.

امروزه با توجه به رشد روز افزون جوامع بشری و نیازهای آن باید با نگاهی تازه به موضوع وقف و صرف آن پرداخت تا این حسنه ماندگار بتواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه همچون اشتغال و نیازهای ضروری جامعه باشد.

کاشت درخت، احداث قنات، وقف میوه درختی، حتی وقف دو ساعت از وقت انسان برای نیکی به فردی در آموزش، کمک به معیشت زندگی و .... می تواند وقف باشد و نباید این مهم حتما وقف بناهای بزرگ، ثروتی کلان و ... باشد بلکه هر مقدار از توانایی انسان که بتواند موجب خیر و برکت برای گشایش زندگی فردی دیگر باشد وقف است.

امروز وقف های بسیاری را در جامعه شاهد هستیم که حضور نیروهای جهادی برای ساخت خانه های محروم، بهداشت و ... در روستاهای محروم با وقف زمان نوعی وقف است چراکه با صرف زمان از عمر جهادگران در این عرصه ها باری از دوش جامعه برداشته می شود.

رهبر فرزانه انقلاب نیز در تعریف بسیج اشاره می کنند که بسیج یعنی علی(ع) که همه وجودش وقف اسلام بود و امروز برای اسلام این چنین وقف هایی لازم است که نیروی مردمی بسیج طرفیت بسیاری خوبی در این زمینه به شمار می رود و می تواند با ورود حتی برای تعریف وقف و آگاهی بخشی مردم با چگونگی آن در مساجد در موضوعات کوچک و بزرگ موثر و گره گشا باشد.

 
رقیه غلامی
ارسال نظرات
پر بیننده ها