رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان مازندران گفت: طی سرمای هفته گذشته، علاوه بر ایجاد آتش در باغات به منظور جلوگیری از یخ زدگی میوه ها، پیام های ترویجی و اطلاع رسانی به مردم انجام شد تا از سواستفاده دلالان جهت خرید مرکبات با قیمت نازل و همچنین نشر شایعه کاهش دمای مجدد بکاهیم.
کد خبر: ۸۷۸۶۷۷۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج، در پی بارش برفی که در هفته گذشته صورت گرفت، باغات رامسر نیز مانند بیشتر شهر های استان های شمالی با خسارت زیادی مواجه بودند که به همین جهت اداره جهاد کشاوری، فرمانداری و بسیج مهندسین کشاورزی برای مقابله با این خسارت عظیم وارد میدان شدند تا بتوانند در کاهش این خسارت به باغداران و کشاورزان کمک کنند.

در همین راستا در ادامه، توضیحات رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رامسر، رئیس کانون بسیج مهندسین رامسر و رئیس سازمان بسیج مهندسین استان مازندران در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش این خسارت را میخوانیم: .

بلافاصله ستاد بحران شکل گرفت

مهندس امامی رئیس سازمان بسیج مهندسین استان مازندران گفت: پس از بارش برفی که در هفته گذشته صورت گرفت و بعد از کاهش شدید دما بلافاصله ستاد بحران در مازندران شکل گرفت که سپاه ناحیه رامسر هم یکی از اعضای کمیته بحران بود و مسئولیت رسیدگی به باغداران به بسیج مهندسین کشاورزی محول گشت. بسیج مهندسین کشاورزی نیز به همراه اداره جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات مرکبات جلسات فوری برگزار و قرار بر این شد که به کمک باغداران استان بشتابیم تا از خسارت احتمالی کاسته شود.

در این بین افرادی سازماندهی شدند تا پیام های ترویجی از طریق سیستم های پیام‌رسانی به باغداران را اطلاع رسانی کرده و همچنین با نصب بنر در سطح شهر و روستا ها درمکان هایی که باغداران حضور داشتند این پیام ها را در بنرهایی با موضوعاتی شامل پیام های هشداری نسبت به کاهش شدید دما و پیام های ترویجی اطلاعات لازم را در اختیار باغداران محترم قرار دادند.

در اقدام دیگری تعدادی لاستیک خودرو جمع آوری و تحویل باغداران شد تا با آتش زدن آن در محلی تزدیک مرکبات و به خصوص کیوی که در غرب استان بیشتر بود و حساسیت بیشتری داشت از میزان صدمه به محصولات کاسته شود.

مردم شهرستان های ساری؛ بهشهر و بابل نیز با برگزاری جلساتی با جهاد کشاورزی ستاد بحران تشکیل دادند و کار هایی از قبیل ارسال پیام های ترویجی و اطلاع رسانی به مردم این شهرستان ها را انجام دادن تا از سواستفاده دلالان جهت خرید مرکبات با قیمت نازل و همچنین نشر شایعه کاهش دمای مجدد بکاهند.

تلاش بی وقفه و قابل تحسین کارشناسان سازمان بسیج مهندسین کشاورزی جهت اطلاع رسانی و خدمت به باغداران

در همین ارتباط مهندس زرگریان رئیس کانون بسیج مهندسین کشاورزی رامسر ضمن اشاره به تشکیل ستاد بحران توسط جهاد کشاورزی، فرمانداری، بسیج مهندسی و مردم گفت: در جلسات این ستاد مقرر گشت تا اقداماتی برای گرم کردن باغات در زمان مناسب پیش از رسیدن سرما به وسیله کنده، لاستیک و امثالهم برای جلوگیری از سرما زدگی و یخ زدگی مرکبات صورت گیرد که ما در بسیج مهندسین تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی و توزیع اقلام تهیه شده توسط این ستاد به باغداران در زمان مناسب را صورت دادیم لازم به ذکر است که کارشناسان ما بی وقفه جهت راهنمایی و جلو گیری از سرمازدگی در خدمت باغداران بودند.

وی افزود: البته در سال 92 نیز اتفاق مشابهی رخ داده بود که خوشبختانه مرکبات و کیوی ها توسط کشاورزان قبل از بارش سنگین برف چیده شده بود ولی درختان میزان کمی آسیب دیدند. اما خوشبختانه امسال به مدد همکاری و اتحاد مردم، مسئولین و باغداران میزان یخزدگی در مناطق جلگه ای به دلیل اقدام به موقع که برای گرم کردن باغات صورت گرفت و محصولات این مناطق اسیب ندید. البته لازم به توضیح است که دمای هوا نیز در این مناطق کاهش بیش از حد نداشت و این امر خود باعث کاهش میزان خسارت بوده است .

عملیاتی کردن آنچه که در زمان کم و با هزینه کم قابل اجرا بود

مهندس نواییان، رییس اداره جهاد کشاورزی رامسر نیز در راستای اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از خسارت به محصولات و باغداران اظهار داشت: در پی بارش برف سنگینی که در شهرستان رامسر مناطق جلگه ای به دلیل برف زیادی که نشسته بود و کاهش دمایی که توسط سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود و همچنین پیش بینی یخزدگی مرکبات را داشتیم ؛ به همین دلیل در جلسه ستاد مدیریت بحران بر اساس توصیه های همکاران ما در موسسه تحقیقات و مرکبات برای جلوگیری از یخزدگی راه کاری برای گرم کردن باغ را در زمان سرما پیگیری کردیم و آنچیزی که در شهرستان قابل انجام بود و هزینه ی کمتری را درپی داشت عملیاتی کردیم.

وی ادامه داد: این اقدام با آتش زدن موادی مثل سبوس برنج، چوب و در نهایت لاستیک های کهنه امکان پذیر بود و پیگیری هایی برای تهیه این مواد و اقلام برای رساندن به باغداران صورت گرفت و ب دلیل گستردگی و زمان کمی که در پیش داشتیم با همکاری ناحیه مقاومت بسیج مهندسین کشاورزی، دهیاری ها، شورای اسلامی شهرستان و مردم که ضرورت انتشار را متوجه بودند توانستیم اطلاع رسانی مناسبی در سطح شهرستان به کمک رسانه ها و فضای مجازی قبل از کاهش دما انجام دهیم .

با توجه به اینکه زمان کمی برای اطلاع رسانی و رساندن اقلام مورد نیاز باغداران داشتیم از کمک بسیج مهندسی کشاورزی بهره جستیم تا در این امر مهم به مردم و باغداران بتوانیم سریع تر یاری رسانیم و از متضرر شدن آیشان جلوگیری کنیم .

نواییان در خصوص میوه مصرفی و مورد نیاز مردم اظهار داشت : در نهایت با این کمک ها توانستیم هزارو پانصد هکتار از باغات منطقه جلگه ای را گرم کرده و از میزان خسارت بکاهیم و این نوید را میدهم که در شهرستان رامسر ان شا الله با توجه به توان خود از گران شدن میوه جلوگیری خواهیم کرد .

ارسال نظرات