شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در پی همکاری این دانشگاه با شرکت های ترکیه ای مجهول الهویه بیانیه صادر کرد.
کد خبر: ۸۷۸۶۷۹۴
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در پی همکاری این دانشگاه با شرکت های ترکیه ای و جولان این شرکت ها در مناقصه های صوری پزشکی البرز بیانیه صادر کرد، متن بیانیه به شرح زیر است؛

جولان شرکت مجهول الهویه ترکیه ای کانی مد در مناقصه های صوری پزشکی البرز

جناب آقای دکتر درفشی
ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز
سلام علیکم

بدون شک و بنا بر تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی بسیج شجره ی طیبه ای است که در تمام ادوار انقلاب اسلامی حفظ انقلاب و کشور را از وظایف خود دانسته و می داند، از جبهه های نبرد حق ضد باطل تا جبهه های علمی و اکنون عرصه های مدیریتی و سیاستگذاری و کارآمدی کشور.

یکی از این عرصه ها که همواره مورد توجه بسیج دانشجویی بوده است حوزه ی بهداشت و درمان و مشکلات ریشه ای در رده های این بخش می باشد و یکی از بخش های مهم بهداشت جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های مختلف ، واحد آزمایشگاه ها می باشند به گونه ای که می توان ادعا کرد بدون این بخش، تشخیص و درمان تا حدودی سخت و غیر ممکن به نظر می رسد.

چندی پیش در دانشگاه علوم پزشکی البرز خبری منتشر شد مبنی بر این که دانشگاه قصد دارد با توجه به نقش آزمایشگاه ها در تشخیص و درمان بیماری های مختلف، در راستای بهبود کیفیت تست ها و تجهیزات آزمایشگاهی و ارائه ی خدمات بهتر به مردم استان البرز با همکاری شرکتی ایرانی، اقدام به تاسیس مگالب نماید که گفته ی جنابعالی در بخش خبری 20:30  تاییدی است بر موضوعات فوق الذکر و بنابر نظر جنابعالی، مردم شریف و انقلابی استان البرز به دلیل نبود برخی امکانات آزمایشگاهی مجبورند  برای انجام برخی آزمایشات به استان های هم جوار به خصوص تهران مراجعه کنند.

این که حضرتعالی به سلامت مردم محترم استان  توجه ویژه ای دارید جای تقدیر و تشکر دارد اما مشکلاتی بر این طرح مترتب است که اختصارا در ذیل به آنها اشاره خواهد شد : 

1- جنابعالی فرموده اید که آزمایشگاه های دولتی استان البرز جواب گوی نیاز مردم نمی باشد که این سخن بدون در نظر گرفتن بخش خصوصی کاملا درست می باشد ولی در استان البرز 165 آزمایشگاه خصوصی وجود دارد که از این نظر بیشترین تعداد آزمایشگاه در کل کشور در یک استان می باشد و به عبارتی سرانه آزمایشگاه ها در استان بالاتر از کل کشور می باشد ( هر 16000 نفر یک آزمایشگاه در استان البرز ) از سوی دیگر و از منظر کیفیت، آزمایشگاه های دولتی و خصوصی استان با همکاری هر دو بخش از کیفیت بالایی برخوردار بوده و نیاز های استان را بر طرف خواهد کرد . ( مطابق با  طرح تحول نظام سلامت ، استفاده از این ظرفیت در صورت عدم بهرمندی بیمارستان ها از امکانات کافی بلامانع می باشد )  


2-  ظاهرا یکی از دلایل این اقدام ، عدم امکان انجام بعضی تست ها در استان مطرح گردیده در حالی که با توجه به نظر کارشناس مجرب و متعهد ، این تست ها بخش خیلی اندکی از تست ها مثل تعیین توالی و تست های معدودی را شامل میشود و بیش از 9/99 % انجام تست ها با همکاری بخش خصوصی وجود دارد .


3-  حضرتعالی در مصاحبه با بخش خبری 20:30 شبکه دوم صدا و سیما اعلام کردید که دانشگاه با شرکتی ایرانی به نام کانی کاسپین قرار داد بسته است و مدیر عامل شرکت فردی به نام مهندس سلیم نژاد است در حالیکه همین فرد در مصاحبه با همان  بخش خبری اعلان داشت که شرکت ایرانی زیر شاخه ای از شرکت ترکیه ای کانی مد می باشد به گونه ای که 70% سهام شرکت متعلق به این شرکت ترکیه ای می باشد و این در حالی است که با توجه به قوانین موجود در کشور ، هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران سرمایه گذاری نماید میبایست حداقل  50%  از سهامش متعلق به شرکت یا شریک داخلی آن باشد ولیکن در این مورد برخلاف قوانین جاری کشور عمل شده است و عملا سهام کل شرکت ترکیه ای است و شراکت ایرانی آن صوری می باشد و حتی شرکت ایرانی  در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی فاقد تجربه ی لازم و مکفی بوده و حتی با جست و جو در شبکه اینترنت به سختی می توان آدرس و یا نامی از ایشان پیدا کرد .

5 - دکتر کلانتر سرپرست معاونت درمان دانشگاه اعلام نموده اند که هیچ سرمایه گذاری خارجی در این موضوع دخالت ندارد در حالی که همانطور که اشاره شد 70% شرکت موصوف متعلق به شرکتی ترکیه ای می باشد .

6 - چرا دانشگاه پیمانکاران طرف قرارداد  دانشگاه را ملزم به خرید دستگاه های پیشرفته تر نمی نماید ؟ و چرا قرارداد با شرکت ترکیه ای به مناقصه های کوچکتر تقسیم نمیشود  و یا اینکه چرا مزایده های بیشتری برگزار نمی شود ؟

7 - اخبار منتشر شده حاکی از آن است که دانشگاه متعهد شده تا روزانه 5 - 6 هزار نمونه به مگالب فرستاده بشود در حالی که هم اکنون در بیمارستان های دولتی استان البرز روزانه 2500 نمونه وجود دارد که با توجه به اینکه 1000-1500 نمونه اورژانسی می باشد و امکان ارسال این نمونه ها به مگالب وجود ندارد و باید در آزمایشگاه بیمارستان انجام بشود لذا به هیچ وجه امکان تحقق چنین تعهدی وجود ندارد . مسئولین دانشگاه معتقدند که با شروع به کار مگالب و تبلیغات محیطی و با گذر زمان این تعداد نمونه محقق خواهد شد در صورتی که تصور شرکت ترکیه ای بر این است که از روز اول این تعداد نمونه محقق خواهد شد .

8 - طبق بندی از مناقصه 1887 دانشگاه علوم پزشکی البرز دانشگاه متعهد شده که تامین نیرو بر عهده ی شرکت سرمایه گذار باشد .

9 -  سیستم این شرکت به گونه ای است که اظهار می نماید که به ازای هر 300 مریض یک پرسنل میگیرد در حالی که در استان البرز هم اکنون به ازای هر 15 نمونه یک پرسنل وجود دارد .

10- شرکت ترکیه ای متعهد به سرمایه گزاری 20 میلیون یورو ایی در این طرح  میباشد ولی به نظر کارشناسان مجرب و با توجه به اینکه طبق تعهد دانشگاه روزانه 5 - 6 هزار نمونه فرستاده خواهد شد لذا عملا شرکت ترکیه ای تجهیزات را رایگان دریافت خواهد کرد و هزینه کیت را با قیمت خیلی کمتر از شرکت سازنده کیت دریافت می نماید و با توجه به اینکه قرارداد فی مابین طرفین 5 ساله      می باشد و 85% سود حاصل به شرکت مقابل خواهد رسید ، شرکت ترکیه ای با کمترین هزینه ، بالاترین سود را صاحب خواهد شد .

11- در آمار جهانی ، کشور ترکیه به لحاظ علمی در سطح پایین تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران میباشد و یکی از اشکالات این قرارداد همین است که فقط بخاطر تجهیزات پیشرفته ، آزمایشات استان به این شرکت ترکیه ای واگذار بشود و این شرکت نتواند به تعهدات خود عمل نموده و باعث پیشرفت علوم آزمایشگاهی درسطح  استان نگردد .

12- در استان البرز 165 آزمایشگاه خصوصی وجود دارد که با این قرارداد امنیت شغلی  آنها  به خطر می افتد و این بر خلاف دستور مقام معظم رهبری مبنی بر  اقتصاد مقاومتی می باشد .

13- در صورتی که دانشگاه نتواند به تعهد خود در زمینه ارسال نمونه ها به مگالب عمل کند شرکت ترکیه ای می تواند با شکایت از دانشگاه ادعای خسارت زیادی بنماید.
14-اگر نیاز به  تجهیز و به روز رسانی آزمایشگاه ها و تجهیزات شان می باشد با توجه به سفر اخیر ریاست جمهوری استان البرز و اختصاص بودجه هزار میلیاردی برای توسعه ی عمران و آبادانی استان  ، بهترین فرصت برای این اقدام نیک است .

15- یکی از نگران کننده ترین بخش های این قرارداد این است که مدیریت مگالب برعهده ی شرکت ترکیه ای است و اطلاعات بیماران استان با جزییات کامل در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت وبا توجه به مجهول الهویه بودن شرکت ترکیه ای امکان هرگونه سو استفاده ای از آن متصور است .

در پایان  ضمن تقدیر از حضرتعالی به جهت توجه ویژه به سلامت مردم استان ، خواستار تجدید نظر در قرارداد و عندالزوم لغو آن میباشیم و در راستای بهبود کیفیت ، صحت و دقت خدمات آزمایشگاهی پیشنهادات زیر به عرض می رسد :

1.  با توجه به سفر اخیر ریاست جمهور به استان و تخصیص بودجه جهت پیشرفت استان ، دانشگاه علوم پزشکی استان

نیز با اختصاص اعتبارات لازم  ، اقدام به تجهیز و  بروز رسانی آزمایشگاه های دولتی استان نماید.

2.  در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ، آزمایشگاههای بیمارستانی موصوف به شرکت های خصوصی داخلی  واگذار شوند .

3.  شرکت به اصطلاح ایرانی ( در حقیقت ترکیه ای )  ،  تجهیزات آزمایشگاهی را در اختیار دانشگاه قرار دهد و  در سود حاصل از آن  شریک گردد .

در پایان متذکر میگردد که  بسیج دانشجویی با توجه به وظیفه ی ملی و انقلابی خود و همچنین  بمنظور اخذ و ارایه ی نظر تخصصی و دقیق خود  ، اقدام به تحقیق و مصاحبه با اشخاص  مسئول دولتی و همچنین کارشناسان این موضوع نموده است و با توجه به زمان صرف شده بابت بررسی ابعاد دقیق آن ، خود را ملزم به پیگیری موضوع  با جدیت کامل از مسئولان مربوطه میداند .


 و من الله التوفیق
با تقدیم و احترام
شورای تبیین مواضع بسیج دانشگاه علوم پزشکی استان البرز

ارسال نظرات