خبرهای داغ:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: مهلت دریافت ایده‌ در جشنواره ملی اید‌ه‌های قرآنی 15 بهمن ماه است که با پر کردن فرم آنلاین در سایت مرسلات و نوشتن ایده در یک پاراگراف افراد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
کد خبر: ۸۷۸۶۸۰۵
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام محمد قطبی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: حوزه علمیه قم در کنار مأموریت‌های خود وارد حوزه مساله محوری شده است که ضرورت بیشتری در جامعه دارد.

وی افزود: این موضوع از فرهنگ قرآن، سبک زندگی، کارآمدی نظام و ... احصا شده است؛ توسعه فرهنگ قرآن باعث می‌شود که به صورت عمیق‌تر وارد موضوعات قرآنی شویم و در این بین وظیفه‌ای که به اصفهان محول شده است، برگزاری جشنواره اید‌ه‌های قرآنی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: نسبت به قرآن کم همتی کرده‌ایم و حتی در جهان اسلام نیز این کتاب الهی آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد؛ باید این بی‌مهری‌ها را به خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران جبران کنیم.

وی تصریح کرد: قرآن فرهنگی در مقیاس جهانی است و به اعتقاد شیعه برترین فرهنگ جهانی است؛ همیشه نقطه عطف احساس و عقل است که معمولاً رویدادها یا احساسی هستند و یا عقلانی اما با تلاوت قرآن احساسات انسان برانگیخته می‌شود و زمانی که به پژوهش قرآن ورود پیدا می‌کنیم، آنجا محل تعقل و اندیشه است.

وی با اشاره به نقش قرآن در جامعه امروزی عنوان کرد: این کتاب آسمانی به لحاظ جامعیتی که دارد می‌تواند سند آینده بشریت برای تمدن سازی باشد؛ تمامی تمدن‌های گذشته در یک دوره خاص و یا محدود در یک جغرافیای خاص بوده‌اند اما تمدن قرآنی می‌تواند فراتر از محدودیت‌ها برای همه افراد و همه زمان‌ها باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حوزه‌های ادبیات، صنایع و محصولات فرهنگی، سنت‌ها و آیین‌ها را برشمرد و گفت: منظور از صنایع قرآنی، ابزاری است که در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی در جامعه کمک کند که متأسفانه علی‌رغم فعالیت‌های ارزشمند صورت گرفته کار جدی در حوزه صنایع قرآنی انجام نشده است.

قطبی با اشاره به چند نمونه از محصولات قرآنی تصریح کرد: چاپ قرآن به عنوان یک مصحف، یک محصول قرانی است یا زمانی که امکانات رادیویی شکل گرفت نوارکاست‌ها نقش مؤثری بر رواج قرائت‌های مختلف قرآن داشت؛ نرم‌افزارهای امروزی هم با این که حداقل استفاده را از آن‌ها داشته‌ایم کمک زیادی به اشاعه فرهنگ قرآنی داشته‌اند.

500 هزار قلم قرآنی تولید شده است

وی اضافه کرد: قلم قرآنی که در چند سال اخیر طبق آمار حدود 500 هزار نسخه آن به فروش رسیده نیز محصول قرآنی مفیدی بوده و توانسته به افرادی که کمترین سطح سواد را دارند کمک کند تا بتوانند قرآن را به راحتی بخوانند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان داشت: اگر حوزه قرآن را با دیگر بخش‌ها مقایسه کنیم متوجه این ضعف خواهیم شد که تا چه اندازه محصولات قرآنی کمی در اختیار داریم؛ برای مثال در حوزه سلامت طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی رخ داده و امروز را نمی‌توان با یک دهه قبل مقایسه کرد.

ایده، نقطه شروع است

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی ایده‌های قرانی در اصفهان ادامه داد: نقطه آغاز تحول در صنایع، ایده پردازی است که این نقطه در این جشنواره شروع می‌شود تا به کمک آن قدم‌های بعدی نیز برداشته شود.

قطبی ایده‌ها را در سه دسته تقسیم بندی و تشریح کرد: برخی از ایده‌ها بهبود بخش هستند که نواقص را برطرف و محصولی را با ایده جدید، کامل می‌کند، دسته دومی ایده‌های تغییربخش هستند که نسبت به ایده‌های بهبود بخش عمیق‌ترند و بخش آخر ایده‌های ابداعی هستند که محصولی را به وجود می‌آورند.

وی با بیان این که اعتقاد داریم محصولات قرآنی یک رسانه فراملی است و به جز مردم ایران، مسلمانان جهان اسلام می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: برای جریان سازی در محصولات قرانی جشنواره ملی ایده‌های قرانی طراحی شده تا گام اول که ایده پردازی است را محکم برداریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با ذکر مثال به توضیح فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: جزء خوانی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود تا پیش از این نبوده و به حق از فعالیت‌های خوبی است که در مساجد و امامزاده‌ها به صورت فراگیر برگزار می‌شود؛ یک ایده در این بخش می‌تواند جزءخوانی در مسجد الحرام و پخش زنده آن در تمام کشورهای اسلامی باشد تا همزمان یک میلیارد مسلمان قرآن بخوانند.

15 بهمن آخرین مهلت دریافت ایده

قطبی در ادامه به تشریح نخستین جشنواره ملی ایده‌های قرانی پرداخت و عنوان کرد: مهلت دریافت ایده‌های قرآنی در این جشنواره 15 بهمن ماه است که البته پس از این تاریخ نیز علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را ثبت و در فرایند حمایتی دفتر تبلیغات قرار بگیرند اما در رقابت برای تجلیل قرار نخواهند گرفت.

وی اضافه کرد: شیوه حضور در این جشنواره به این ترتیب است که علاقه‌مندان در سایت مرسلات، سایت دفتر تبلیغات فرم ثبت نام جشنواره را پر می‌کنند و از آنجا که هیچ محدودیت سنی، جنسی، تحصیلاتی و حتی جغرافیایی وجود ندارد، عموم افراد می‌تواند در این جشنواره ایده خود را ثبت کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: پس از ثبت ایده طی یک فرایند علمی و فنی، ایده‌های قابل جدا می‌شوند و برای آن‌ها یک دوره کوتاه ایده پروری برگزار می‌شود؛ پس از این مرحله شرکت کنندگان ایده خود را بازنویسی می‌کنند.

قطبی با بیان این که نوع تقدیر از ایده‌های برتر بستگی به تعداد و ارزش ایده‌ها دارد، خاطر نشان کرد: برای ایده‌های برتر به جز تقدیر در مراسم اختتامیه فرآیندی برنامه‌ریزی شده تا این ایده‌ها به محصول تبدیل شوند؛ در همین راستا از تولید ایده همانطور که مرسوم است در مراکز شد و پارک‌های فناوری حمایت می‌شود.

وی یادآور شد: در صورتی که ایده‌ای برتر شود و خود فرد نتواند تولید کند، سعی در جذب سرمایه‌گذار خواهیم داشت و در آخر این که فرد ایده پرداز می‌تواند در فن بازار قرآنی ایده خود را ثبت کند و آن را به فروش برساند.

به گفته رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان موضوعات نخستین جشنواره ملی ایده‌های قرانی متعدد و شامل موضوعاتی همچون کمک آموزشی، اسباب‌بازی، سرگرمی، آموزشی، تزئینات، چندرسانه‌ای، نرم‌افزارهای تحت وب، فرهنگ سازی، المان‌های شهری، آیین‌ها و مناسک، آلبوم، پویانمایی، بازی‌های بومی و محلی... که با محوریت قرآن باشد می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها