خبرهای داغ:
جدای از معضل آب و زاینده‌رود که مردم استان جز وعده در مورد آن چیزی نشنیدند، این روزها فقط باید منتظر بود تا باد و باران ترمز آلودگی هوای اصفهان را بکشد و بهانه‌هایی نظیر آلوده بودن بنزین تولید داخل و واردات بنزین نامرغوب هم به صرف جنبه تبلیغاتی مطرح شده و حال هوای اصفهان را خوب نکرد.
کد خبر: ۸۷۸۶۸۱۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، آلایندگی هوا، موضوعی که چند سالی است در کلان شهرهای کشور مطرح است و هرساله مشکلاتی را برای اقشار مختلف جامعه به بار می‌آورد.

در این میان سهم صنایع در شهرهای صنعتی و سهم وسایل نقلیه در کلان شهرها نادیده گرفتنی نیست؛ ولی بعضاً موضوعاتی که برای کنترل این آلودگی مطرح می‌شود برخلاف واقعیت و علل اصلی است و بیشتر متولیان امر سعی در تغییر جواب با تحریف صورت مسأله هستند.

اصفهان نیز که در گذشته‌های نزدیک به شهری با آسمان آبی و گنبدهای فیروزه‌ای معروف بود حالا، بیشتر شبیه شهری با نمای خاکستری تبدیل شده و معضل آلاینده‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی یک پای موضوعات استان شده است.

جدای از معضل آب و زاینده‌رود که مردم استان جز وعده در مورد آن چیزی نشنیدند، این روزها فقط باید منتظر بود تا باد و باران ترمز آلودگی هوای اصفهان را بکشد و بهانه‌هایی نظیر آلوده بودن بنزین تولید داخل و واردات بنزین نامرغوب هم به صرف جنبه تبلیغاتی مطرح شده و حال هوای اصفهان را خوب نکرد.

این روزها فارغ از دعواهای بین دستگاهی برای گریز از مسؤولیت تنگی نفس مردم اصفهان، رانت‌ها و رابطه‌ها نیز بر هوای مردم سایه افکنده و از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر زد و بند بر سر منافع و سلامتی مردم چه در مصرف آب و چه در تولید آلاینده‌ها به گوش می‌رسد که آغاز یک مسیر سخت برای مردمان دیار نصف‌جهان است.

*افشاگری نماینده مجلس در مورد آلاینده‌ساز شمال اصفهان

حسینعلی حاجی‌دلیگانی درباره یکی از آلاینده‌های اساسی اصفهان ‌گفت: پالایشگاه نفت اصفهان که در شاهین‌شهر واقع شده، آلودگی‌های زیست‌محیطی زیادی را برای هوا، خاک و زمین منطقه به همراه دارد، اما مسؤولان این پالایشگاه نسبت به رعایت قانون تمکین ندارند.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه چندی پیش به بخش خصوصی واگذار شده، افزود: پالایشگاه اصفهان روزانه 400 تن مواد آلاینده را در آسمان شاهین‌شهر و اصفهان منتشر می‌کند و با وجود پیگیری‌های انجام‌شده سازمان محیط‌زیست اقدامی برای برخورد با این پالایشگاه به منظور کاهش مواد آلاینده نداشته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسؤولان پالایشگاه با بده و بستانی که با مقامات استانی دارند، از اجرای قانون برای رعایت مسائل محیط‌زیستی شانه خالی می‌کنند و در برابر قانون تمکین ندارند.

حاجی دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مشکل بعدی مسأله کانون ریزگردها است که با توجه به برداشتی که از منابع گچ انجام شده و عدم ترمیم زمین در این راستا باعث پیشروی کویر در منطقه برخوار که منابع طبیعی این الزام را داشته باشد تا کسانی را که محیط‌زیست را دچار مشکل کرده‌اند، نسبت به ترمیم آن اقدام کنند.

*تعطیلی مدارس کاهش آلایندگی‌ها را درپی ندارد؛ تنها تغییر صورت مسأله است

وجود پالایشگاهی با آلایندگی روزانه 400 تن مواد آلاینده در شمال اصفهان یکی از مشکلاتی است که این استان را با مسائل آلودگی و بیمارهای تنفسی برای گروه‌های حساس جامعه مواجه کرده است؛ هرچند این استان مرکزی کشور از وجود صنایع این چنینی کمبودی ندارد و در سمت دیگر خود با صنایعی فرسوده چون ذوب آهن دست و پنجه نرم می‌کند.

در چند هفته اخیر نیز بال شروع آلایندگی‌ها در پایتخت، اصفهان نیز از این میدان جای نماند و حد شاخص‌های آلایندگی آن به مرز پرخطر برای گروه حساس رسید ولی در نهایت امر مسؤولان استانی برخلاف تهرانی‌ها که حداقل چاره را تعطیلی مدارس دانستند این تدبیر را هم نکردند و مردم را به استشمام آلاینده‌ها در وضعیت بد آلودگی‌ها فراخواندند.

تعطیلی مدارس تنها راهکاری کوتاه مدت و در شرایط بحرانی برای بازه‌های چند روزه است اما تعمیم آن به وضعیتی پایدار برای برخورد با آلاینده‌ها کار بسیار ناشیانه و بی تدبیرانه‌ای است که متأسفانه مورد تائید بالاترین مرجع رسیدگی مشکلات زیست محیطی کشور قرار گرفته است.

مطالبه این نماینده مهر تائیدی بر این قضیه است که باید مسؤولان امر در استان و کشور پاسخگویی مسائل شوند.

*نیاز وجود زیرساخت برای طرح‌های ترافیکی در راستای کاهش آلایندگی هوا

غلامرضا شیران نیز در ارائه راهکارهایی به شهرداری اصفهان برای طرح‌های کاهش ترافیکی در سطح این شهرستان اظهار کرد: متأسفانه موضوع بسیار مهمی که همچنان مغفول باقی مانده، تأسیس و ایجاد معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک در محله‌ها و یا در مناطق مختلف شهر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر با تجمع ترافیکی، اجتماع تاکسی‌ها در میادین شهر، تراکم حجم خودروها در بزرگراه‌ها و آلودگی هوا مواجه می‌شویم به دلیل عدم توزیع مناسب خدمات در شهر است. اگر هنگام وقوع یک تصادف زمان زیادی از وقت مردم تلف می‌شود تا پلیس به محل وقوع حادثه برسد به خاطر این است که طبقه‌بندی و منطقه‌بندی خوبی جهت توزیع خدمات وجود ندارد.

وی در پایان اضافه کرد: اگر در اجرای طرح زوج و فرد مردم به دلیل نیاز به مراکز درمانی وارد این محدوده‌ها می‌شوند به دلیل عدم توزیع مناسب مراکز درمانی در مناطق مختلف شهر است؛ مطب اکثر پزشکان در مرکز شهر متمرکز شده‌ و مردم هیچ راهی غیر از وارد شدن به خیابان‌های طرح محدوده زوج و فرد ندارند.

طرح زوج و فرد نیز از جمله طرح‌هایی بود که استارت آن از سال‌ها پیش در تهران خورد و پس از آن به دیگر شهرها و استان‌های کشور راه پیدا کرد.

اصفهان نیز یکی از کلان شهرهای کشور است که به سبب حجم بالای ترافیک و حمل‌ونقل ناچار به اجرای طرح زوج و فرد تردد در محدودهای پرترافیک شد؛ اما آنچه که در اجرای هر طرح و برنامه‌ای لازم است وجود یکسری برنامه‌ها و زیرساخت‌های ضروری به نسبت اجرای هر ایده‌ای است.

به فرض، اگر قرار شد یکی از محدوده‌های مرکزی شهر که بیشترین حجم خدمات درمانی، آموزشی و رفاهی در آن متمرکز شده مکانی برای طرح‌های ترافیکی قرار گیرد باید شرایط را برای استفاده شهروندان از این خدمات فراهم کنیم تا لااقل به محدودیتی در استفاده از امکانات این محدوده به نسبت قبل بر نخوردند.

*مروری بر دست و پنجه نرم کردن مردم با چند هفته آلایندگی

منصور شیشه‌فروش در ادامه وضعیت بحرانی آلاینده‌ها در هفته‌های پیش در اصفهان درباره روند تصمیم‌گیری و اقدام برای برخورد با آلایندگی‌ها بیان کرد: ابتدا هواشناسی وضعیت هوا را می‌سنجد و در اختیار محیط زیست قرار می‌دهد و پس از آن محیط زیست با توجه به ایستگاه‌هایی که در سطح شهر دارد اگر نیازی به اقدامی بود انجام می‌دهد.

وی در رابطه با علل عدم تعطیلی مدارس اصفهان هم اضافه کرد: از آنجایی که با هوای سرد مواجه نبودیم حالت اینورژن رخ نمی‌دهد تا شرایط آلایندگی به جایی برسد که برای عموم مردم در استان ناسالم اعلام شود؛ در صورت نیاز به تعطیلی مدارس و یا هر اقدام دیگر، محیط زیست به عنوان مرجع اصلی باید اعلام کند.

پافشاری رسانه‌ها و مطالبه مردم برای وجود آلایندگی در سطح شهر و استان اصفهان منجر شد تا استاندار نیز پا به میدان بگذارد و در این خصوص ایراد سخن کند.

رسول زرگرپور در جلسه‌ای که با هدف هماهنگی جدی بین دستگاه‌های ذیربط در موضوع آلودگی‌ها و آلایندگی‌ها تشکیل شد بر ارائه آمارهای دقیق میزان آلایندگی هوای استان اصفهان و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم تأکید کرد.

وی با بیان این مطلب که اعتماد عمومی در هر زمینه‌ای بزرگترین سرمایه برای مسؤولان است، گفت: نباید با اعلام آمارهای مختلف و متفاوت به این اعتماد و سرمایه عمومی خدشه وارد شود.

استاندار اصفهان در این ارتباط بر هماهنگی کامل بین محیط زیست و هواشناسی و بهداشت و درمان در ارائه آمار تأکید کرد و عنوان داشت: لازم است 100 درصد اطلاعات با همدیگر رد و بدل شده و یک عدد میانگین طبق روش علمی جهت اطلاع به مردم اعلام شود.

بحرانی که بالاخره پس از گذشت یک هفته آلودگی به پایان رسید و از ذهن مسؤولان و رسانه‌ها خارج شد.

آنچه اینجا مطرح است نه تنها برای یک شهر، شهرستان و یا استان خاص بلکه به عنوان یک مسأله ملی در سطح کل کشور مسئله پدیدار شدن آلایندگی‌ها است.

راهکار حل مشکل آلاینده‌ها تعطیلی مدارس و ادارت است یا محدود کردن مسیرهای درون شهری؟

زمانی که تیغ دولت و رئیس سازمان محیط زیست کشور نمی‌برد و وضعیت به شرایط بحران می‌رسد، بازی تکراری تعطیلی مدارس و ادارات آغاز می‌شود و رسانه‌های کوچک و بزرگ بر آن استمرار می‌یابند در صورتی که اگر کسی به دنبال حل واقعی و ریشه‌ای این موضوع باشد، آگاه است که با تعطیلی‌های کوتاه‌مدت و چه بسا بلندمدت مدارس و سازمان‌ها با توجه به وضعیت جوی برخی از نواحی کشور دیگر نمی‌توان سد راه آلاینده‌ها شد.

به نظر می‌رسد مشکل آلودگی و آلاینده‌ها در کشور به ریشه درجایی دارد که ریشه بعضی از دست‌اندرکاران امر خواسته و ناخواسته در آن جا قرار گرفته و ساقط کردن ریشه آلایندگی‌ها باعث نابودی خود این افراد هم می‌شود.

*حضور اضافی بعضی از سازمان‌ها در کشور

در چند سال اخیر با ابتکار عمل‌ها و زایش‌های جدید پدیده‌های زیست محیطی، مردم به این نتیجه رسیدند که هیچ کاری برای وضعیت جوی کشور نمی‌شود کرد و تنها باید یک نهادی به اسم سازمان محیط زیست وجود داشت باشد آن هم صرف حضور و بودن تا گاهی اگر کسی به حیوانی تعرض کرد با آن برخورد کنند؛ البته این هم به این شرط که کسی از آن آگاه شود.

کلام آخر آن که اگر برخی از تولیدکنندگان خودرو در داخل چشم بر سود کلان ببندد و بر کم بسنده کنند و ابتکارها هم بر صنایع، کارخانه‌ها و وسایل حمل‌ونقلی نظارتی قابل قبول را انجام دهند قطع به یقین نیازی به تعطیلی در هیچ اداره و ارگانی نیست و دیگر شاهد شیوع سرطان‌ها و بیمارهای مختلف تنفسی به علت آلایندگی در کلان‌شهرها نخواهیم بود؛ در غیر این صورت هزینه برای بدنه سنگین سازمانی چون محیط زیست خرج اضافی از جیب مردم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها