سد تازه کند گرمی مغان پروژه استراتژیک شمال استان

شهرستان گرمی با ظرفیت عظیم رود های فراوان و پروژه های سدسازی یکی از مناطق بالقوه در این زمینه در سطح استان شناخته می شود.
کد خبر: ۸۷۸۷۰۹۷
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار, سد تازه کند انگوت به عنوان یکی از پروژه های مهم استراتژیک شهرستان و استان است که آبیاری اراضی تحت پوشش و تأمین آب شرب منطقه از اهداف آن است.
عملیات اجرایی این سد از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ بر روی رودخانه سامبور چایی بخش انگوت آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان سال آتی آبگیری شود. با بهره برداری از این طرح مهم بیش از ۵۰۰ هکتار به ۱۱ هزار هکتار اراضی قابل کشت آبی گرمی مغان افزوده می شود.
این شهرستان با داشتن بیش از ۱۲۰ هزارهکتار زمین زیر کشت یکی از قطب های مهم تولید گندم و محصولات استان و شمالغرب کشور به حساب می آید که از این رو طرح های سدسازی در این شهرستان بیشتر دیده می شود. به گونه ای که طبق اظهارات «داوود نجفیان» مدیرعامل سابق آب منطقه ای استان اردبیل، شهرستان گرمی کارگاه سدسازی استان اردبیل بوده و بیشترین پروژه سدسازی استان در گرمی در حال اجرا است.
«
سید حمایت میرزاده» نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی اجرای این سد را برای مردم منطقه بسیار مفید عنوان کرد و گفت: سد سامبور پس از سد عمارت بزرگ ترین سد شهرستان گرمی مغان خواهد بود که در رونق کشاورزی انگوت نقش بسزایی خواهد داشت.

پیشرفت ۴۰ درصدی احداث سد تازه کند
فرماندار شهرستان گرمی مغان گفت: این سد با حجم هشت و نیم میلیون متر مکعبی از جهات مختلف برای این شهرستان حائز اهمیت است که پیش بینی می شود تا پایان سال آتی آبگیری و به بهره برداری برسد.
«
ابراهیم امامی» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: سدسازی به عنوان یکی از اصلی ترین اقدامات دولت ایران برای مهار آب های سطحی علی الخصوص آب های مرزی طی چند دهه اخیر بوده که در نتیجه آن این استان نیز با در دست اجرا بودن ۴۷ سد کوچک و بزرگ یکی از استان های مستعد کشور در حوزه آب های سطحی کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه جدی به مهار آبهای جاری دارد، افزود: اختصاص بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برای مهار آب های مرزی در شهرستان گرمی نشان از عزم جدی دولت دکتر روحانی در این حوزه است که این میزان اعتبار اختصاص یافته در مقایسه با ده سال گذشته بی سابقه است.
فرماندار گرمی بیان کرد: عملیات احداثی سد تازه کند با ۴۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۱۰ نفر نیروی کاری در چند جبهه فعال است و تاکنون بیش از ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امامی با بیان اینکه این سد سیلاب‌ هایی که به طور معمول در این بخش موجب خسارت می‌ شود را مهار خواهد کرد، تصریح کرد: با توجه به درخواست عموم اهالی، پیشنهاد می شود سد تازه کند به نام یکی از شهدای والا مقام بخش انگوت مزین شود.
به گفته رئیس شورای حفاظت از منابع آب سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب تنها از شهرستان گرمی از کشور خارج می شود که ضرورت توجه به حفاظت از منابع آبی سطحی، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع آب زیرزمینی را دوچندان می کند.
وی بخش عمده مصرف را متوجه حوزه کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اینکه منابع جدید آبی برای ترمیم منابع از دست رفته نداریم تنها دو راهکار افزایش راندمان و کاهش مصرف کشاورزی معقول و منطقی به نظر می رسد که با بهره برداری از این سدها و تبدیل بخش عظیمی از اراضی دیم به آّبی، باید رعایت شود.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال به این سد از دو سال
رئیس امور آب شهرستان گرمی مغان در این زمینه به همشهری گفت: نوع سد تازه کند انگوت سنگریزه ای با هسته رسی و و با ارتفاع سد از پی ۴۸ متر و طول تاج آن نیز ۳۱۴ متر در حال احداث است.
«
رضا بدرزاده» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: سال گذشته با اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال و سالجاری با اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال عملیات احداث این سد در چند جبهه با قوت دوچندان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه تکمیل این سد نزدیک به ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه خواهد داشت، تصریح کرد: هدف اصلی احداث این سد ذخیره و تأمین آب شرب حدود ۱۶۵ روستا در انگوت و گرمی و تبدیل ۵۰۷ هکتار از مزارع دیم منطقه به آبی است که برای منطقه بسیار حائز اهمیت است.
رئیس امور آب گرمی در تشریح پایاب سد تازه کند گرمی گفت: ۳٫۶ میلیون متر مکعب برای بخش ، ۲٫۵ میلیون متر مکعب برای تامین آب شرب مرکز بخش انگوت وروستاهای اطراف بدلیل کیفیت مطلوب آب رودخانه سامبور چایی و ۲ میلیون متر مکعب نیز برای حفظ حیات رودخانه و محیط زیست اختصاص داده خواهد شد.
بدرزاده افزود: در حال حاضر علاوه بر احداث ساختمان های تجهیز کارگاه ، تکمیل انبار ناریه، احداث جاده دسترسی و تملک اراضی در جبهه های مختلف کاری در بخش های حفر تونل انحراف آب، احداث طراز نرمال سرریز، احداث بچینگ و آغاز احداث دیواره سد با ده ها نفر اشتغالزائی از جوانان منطقه عملیات احداث سد ادامه دارد.
وی میزان منابع آب سطحی این شهرستان را ۲۵۰ میلیون و منابع آب زیر زمینی را ۱۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۱۰ رودخانه فصلی و دائمی در این شهرستان جاری هستند که برای توسعه و حفاظت از منابع آبی، سند توسعه آب گرمی تدوین شده است.
این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به تأمین آب شرب شهرستان گرمی مغان از پارس آباد و ضرورت تأمین یک منبع مجزا و احداث این سد را با توجه به اینکه بیشتر روستاهای منطقه از آب شرب محرومند، دوچندان نمایان می کند.

· علی قاسمیان

ارسال نظرات