نامه بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما به دبیر شورای نگهبان
بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما به حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مورد توافق نامه پاریس نامه نوشتند.
کد خبر: ۸۷۸۷۲۱۰
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما به حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مورد توافق نامه پاریس نامه نوشتند که متن آن به شرح زیر است.

حضرت آیت الله جنتی(زید عزه) 
دبیر محترم شورای نگهبان
سلام علیکم
          همان گونه که مستحضرید برجامی دیگر تحت عنوان سند کنوانسیون آب و هوایی( توافقنامه پاریس) پس از تصویب در دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی در حال تحمیل به ملت است.مطلع شدیم این توافق نامه برای تایید به آن شورا ارسال شده است.با توجه به برخی نگرانی ها لازم دانستیم نکاتی را با شما و سایر اعضای محترم شورای نگهبان در میان بگذاریم.

1-طبق نظر کارشناسان دلسوز و متعهد پذیرش توافق نامه پاریس حداقل آینده ده ساله کشور و برنامه های توسعه هفتم و هشتم را تحت تاثیر قرار می دهد. توافق نامه پاریس کشورمان را ملزم کرده تا 12 درصد تولید دی اکسید کربن کربن حاصل از مصرف منابع فسیلی شامل نفت و گاز خود را کاهش دهد.این موضوع در حقیقت به معنای پذیرش محدودیت های جدی در عرصه های مهم و حیاتی صنایع ، کشاورزی و اقتصاد کشور ونوعی خودتحریمی داوطلبانه است که از نگاه کارشناسان اقتصادی در صورت اجرایی شدن ، مانع و سدی مهم و جدی در برابر رشد 8درصدی کشور در چشم انداز پیش بینی شده ایجاد خواهد کرد.آیا جای این سئوال نیست توافق نامه ای که به اقتصاد، صنعت و کشاورزی کشور ضربات جدی وارد می کند چرا باید از سوی کشورمان پذیرفته شود؟

2-با توجه به تاثیرات بی حد و حصر توافق نامه پاریس بر صنعت و کشاورزی( از جمله کاهش اشتغال، گسترش فقر وضربه به معیشت اقتصادی مردم) که مورد اذعان کارشناسان داخلی و خارجی قرار دارد لزوم دقت، نظارت و حساسیت بیشتری برای تایید چنین توافق نامه هایی ایجاد می کند، تا خدای ناکرده منافع ملی دستخوش تهدید قرار نگیرد؟

3-گرچه توافق نامه پاریس در ظاهر امری داوطلبانه دیده می شود اما این توافق نامه با پذیرش رسمی از سوی کشورمان، این امکان را برای جامعه جهانی که عموما متاثر از چند کشور قدرتمند غربی و آمریکا است، فراهم کرده تا در آینده نزدیک طبق این توافق نامه محدودیت های جدی و تحریم های اقتصادی و سیاسی را علیه کشورمان وضع کنند.

4- طرح شعارهای زیبا درتوافق نامه پاریس بیش از آنکه به خاطر دلسوزی برای محیط زیست باشد دلایل سیاسی و اقتصادی دارد. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا آذر سال گذشته توافق نامه پاریس را نقطه عطف تاریخ جهان دانسته و همچنین از رهبری آمریکا در کنفرانس پاریس تجلیل می کند. نگاهی دقیق به نسخه های تجویزی سازمان های بین المللی از جمله توافق نامه پاریس این نکته را آشکار می کند که  اینگونه تعهدات بین المللی بر سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشور های درحال توسعه مثل ایران تاثیرات غیرقابل انکار و بسیار مخربی دارد.

5- رویکرد انفعالی دولت در پذیرش توافق نامه پاریس و تبعیت چشم بسته از نسخه های تجویزی سازمان ها و توافق نامه های بین المللی متاثر از چند کشور زورگو و مستکبرکار را به جایی رسانده که در برخی حوزه ها در آینده نزدیک قدرتی برای حاکمیت ملی باقی نگذارد.آیا این موضوع جای نگرانی جدی نداشته و با اصل نفی سبیل مغایرت ندارد؟ آیا این رفتار که چشم و گوش بسته از دستورات سازمان های بین المللی که عموما متاثر از خواست آمریکا و چند کشور غربی هستند تبعیت کنیم با عقلانیت و منافع ملی همخوانی دارد؟

دولت حداقل به 74 سازمان بین المللی میلیون ها دلار حق عضویت می دهد.سئوال اساسی این است که در قبال پرداخت مبالغ کلان برای حق عضویت درسازمان ها، معاهدات و توافق نامه های بین المللی تاکنون چه چیزی توانسته ایم بدست بیاوریم؟ چرا در حالی که کشورهایی مثل چین و هند و روسیه با رشد اقتصادی بالا از امضای چنین توافق نامه هایی سرباز می زنند دولتمردان ما باید همیشه جز، اولین کشورهای امضا کننده چنین معاهدات خسارت بار و محدود کننده ای باشند؟

حضرت آیت الله جنتی
ما دانشجویان بسیجی دانشگاه صدا و سیما با توجه به این نگرانی ها از حضرتعالی و سایر اعضای محترم شورای نگهبان تقاضا می کنیم با توجه به مغایرت آشکار توافق نامه پاریس با برخی اصول قانون اساسی و برای حفظ منافع ملی، استقلال و حاکمیت کشور از تایید توافق نامه پاریس خودداری کرده و نگذارید برجامی دیگر با زرورق حفظ محیط زیست به ملت تحمیل شود و بستر را برای تحریم های سیاسی و اقتصادی دشمنان باز کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما


ارسال نظرات