رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با بیان اینکه ظرفیت اشتغالزایی دانشگاه آزاد بروجرد بکارگیری شود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ظرفیت پذیرش ۱۵ هزار دانشجو را دارد.
کد خبر: ۸۷۸۷۵۸۷
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان ، مجید شمس در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بروجرد یکی از ملاک‌های موفقیت در هر سازمان و موسسه‌ای را برنامه محوری و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق و شفاف دانست و اظهار داشت: دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی و یکی از مؤسسات آموزش عالی موفق کشور نماد عینی تبلور اصل 44 قانونی اساسی در خصوصی‌سازی است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی کشور افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در سال 62 احداث‌شده و از آن زمان تاکنون به دلیل ارتقا کیفی خوبی که داشته است امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در استان لرستان پذیرای 11 هزار دانشجو در 80 رشته مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد بابیان اینکه حدود 40 هزار دانشجو در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: حدود 40 هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور و 185 عضو هیئت‌علمی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد مشغول به فعالیت هستند.

وی به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در اشتغال‌زایی و تولید اشتغال مولد اشاره و بیان کرد: احداث بیش از 70 هزار مترمربع فضای دانشگاهی در شهرستان بروجرد توانسته است اشتغال مولدی در زمینه‌های مختلف خدماتی، رفاهی و علمی ایجاد کند که خود در بازار توزیع ثروت نقش مؤثری داشته و درزمینهٔ کنترل مهاجرت به دلیل یافتن شغل تأثیرگذار بوده است.

شمس با اشاره به جمعیت چهار و نیم میلیون نفری فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از ابتدای فعالیت خود تا به امروز 50 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف داشته است همچنین بیش از 30 درصد از مدیران استانی لرستان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند که با امکان فراهم‌سازی زمینه‌های تحصیل برای شهروندان بومی این منطقه توسط دانشگاه آزاد اسلامی سطح تحصیلات عالی در این استان افزایش چشمگیری یافته است.

وی رقابت‌های شتاب‌زده در بستر دانشگاه‌ها را عاملی در رکود سطح کیفی آموزش‌ها و اهداف تحصیلات تکمیلی دانست و گفت: وجود مراکز متعدد علمی و کاربری در کنار دانشگاه‌های دولتی و آزاد در شهرستان بروجرد ونیز هم‌پوشانی برخی رشته‌های تحصیلی بدون سنجش نیاز منطقه به آن رشته‌ها سبب به وجود آمدن رقابت‌های منفی در میان این دانشگاه‌ها شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد به تشریح برخی عملکردهای مدیریت واحد دانشگاهی بروجرد پرداخت و بیان کرد: تجهیز و تعمیر مراکز رفاهی و خدماتی بااعتباری معادل نیم میلیارد تومان، تجهیز و احداث مرکز مشاوره مامایی و قبل از ازدواج، احداث مرکز انرژی‌های نو، انجام اقدامات پژوهشی همچون پرورش زنبورعسل و تولید حدود 300 کیلوگرم عسل ارگانیک در سال، طرح گسترده تولید شربت عسل و جایگزین کردن آن به‌عنوان نوشابه مصرفی خانواده‌ها، احداث مرغداری گوشتی ارگانیک دو هزار قطعه‌ای، اجرای طرح گردشگری در فضای چهار هزار مترمربعی باهدف پذیرایی و اسکان دانشجویان از سراسر کشور و ایجاد فضای توریسم درمانی با استفاده از ظرفیت مراکز درمانی احداث‌شده توسط این مرکز دانشگاهی بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده و یا در دست اجرا توسط این مرکز دانشگاهی است.

وی علت کاهش دانشجو در این مرکز دانشگاهی در یک سال گذشته را نیز کاهش نرخ رشد جمعیت دانست و تشریح کرد: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت به 3.2 درصد رسید و اثرات آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشاهده شد درحالی‌که با اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه 70، نرخ رشد جمعیت به یک درصد رسید و این کاهش جمعیت همراه با افزایش مراکز دانشگاهی در سال‌های اخیر سبب کاهش دانشجو در دانشگاه‌های مختلف کشور و ازجمله واحد دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد شد.

شمس کاهش میزان ورودی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر را امری بدیهی دانست و اظهارداشت: نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد چراکه در حال حاضر حدود 500 هزار صندلی خالی در مراکز دانشگاهی دولتی نیز خالی است هرچند با کاهش میزان دانشجویان مراکز دانشگاهی مختلف سطح کیفی خدمات افزایش‌یافته اما آمار نرخ رشد جمعیتی نشان می‌دهد تا پنج سال آینده میزان ورودی‌های دانشگاه‌ها سیر سعودی پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ظرفیت پذیرش 15 هزار دانشجو را دارد و نیازی به اقدامات عمرانی و توسعه فضای فیزیکی در این مرکز وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد عنوان کرد: دانشگاه آزاد مرکز استان هیچ‌گونه نقشی در کاهش دانشجویان این مرکز و حذف برخی رشته‌های غیرضروری نداشته است چراکه سازمان مرکزی دستور حذف رشته‌هایی را که کمبود هیئت‌علمی داشته‌اند صادر کرده و در این راستا از مرکز بروجرد 10 و از خرم‌آباد 15 رشته حذف‌شده است که درصدد احیای برخی از این رشته‌ها هستیم.

انتهای پیام/



ارسال نظرات