رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی:

داوطلبان سلامت در خط مقدم ترویج خود مراقبتی قرار دارند

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در طرح تحول نظام سللامت کشور، داوطلبان سلامت در خط مقدم ترویج برنامه خود مراقبتی قرار دارند.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۵۲
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر جواد نظری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی داوطلبان سلامت که در کانون امام علی(ع) کلانشهر اراک برگزار شد با اشاره به اینکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه اساس و پایه ارتقاء سلامت در جامعه را به‌ همراه دارد، گفت: داوطلبان حوزه سلامت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان مرکزی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

وی افزود: حوزه بداشت به تنهایی نمی‌تواند سلامت عمومی و کاملی را برای هم وطنان به وجود آورد پس حضور داوطلبان سلامت در این حوزه واجب است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: یکی از اصول‌های پی ای اس استفاده از همکاری‌های بین بخشی است به این معنا که تمامی دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، راه و شهر سازی، وزارت بهداشت، فرمانداری برای ارتقای سلامت عمومی تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: سلامت فردی، اجتماعی، جسمی افراد و جامعه بدون مشارکت آگاهانه آحاد مردم که وظیفه داوطلبان سلامت است، امکانپذیر نیست.

نظری ادامه داد: امروزه سلامت محدود به سلامت جسمی نیست و ابعاد مختلف رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود و آسیب‌های اجتماعی یکی از مخاطره آمیزترین خطرات تهدید کننده سلامت است.

رئیس مرکز بهداشت استا مرکزی ادامه داد: شیوع بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری های قلبی، تنفسی در حال حاضر مهم ترین معضلات سلامت کشور هستند که باید به کمک داوطلبان سلامت در پیشگیری و رفع آن‌ها تلاش کرد.

وی داوطلبان سلامت را از زمره افراد حمایت کننده و پیشتاز در امر توسعه نامید و گفت: افرادی با این ویژگی‌ها باید در هرم قدرت جای گیرند تا با مشارکت دادن مردم در امور ملی، استانی، شهرستانی، روستایی و محله‌ای بتوان بر مشکلات فایق آمد.

نظری خطاب به داوطلبان سلامت، افزود: در این خدمات نوین، شما باید دو عمل بزرگ انجام دهید، اول اینکه بیماری های مزمن غیرواگیر را کنترل و در مرحله بعدی شیوه زندگی مردم را با ایجاد تغییر رفتار در آنان به سمت زندگی سالم تغییر دهید.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان داشت: امروزه بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و تنفسی، سرطان ها، بی تحرکی و چاقی، فشار خون، اعتیاد گسترش یافته اند و داوطلبان سلامت باید با آموزش همگانی مردم را با مخاطرات این بیماری ها آشنا کنند.

وی ادامه داد: اصل مشارکت و مداخله مردم در امر سلامت یکی از اصول بسیار حیاتی مراقبت‌های اولیه سلامت است و مردم باید یاد بگیرند که از خودشان مراقبت کنند و این هدف با مسیرهای مختلفی مانند آگاهی جامعه، افزایش حس مسئولیت‌پذیری در افراد صورت می‌پذیرد.

نظری یادآور شد: داوطلبان سلامت با پذیرش فرهنگ مشارکت در گسترش علم خود مراقبتی و حفظ سلامت نشان اعتماد را بر نظام جامعه سلامت آویخته اند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: نزدیک به 568 داوطلب سلامت و 48 پایگاه سلامت در سطح شهرستان اراک با تیم های سلامت همکاری می کنند و در بحرانها و برنامه‌های بهداشتی بدون هیچ گونه چشمداشتی حامی حوزه سلامت هستند.

وی افزود: داوطلبان همانطور که در سرشماری و واکسیناسیون به ما کمک کردند در حوزه سلامت هم به فعالیت خود ادامه دهند و خدمات یک نواختی را به هم وطنان خود ارائه دهند.

نظری توسعه مشارکت داوطلبان سلامت در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را شعار روز جهانی خواند و گفت: امیدواریم مردم این شعار را الگو قرار دهند و شاهد سلامتی همه عموم باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات