جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید اوباما در تلاش است، ترامپ را برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای وین قانع کند.
کد خبر: ۸۷۸۷۷۰۱
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
 به گزارش خبرگزاری بسیج،  «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (موسوم به «برجام») خبر داده است.

به گفته «کری» آقای «اوباما» در تلاش است رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده را قانع کند که برجام را زنده نگه دارد. 

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در آلمان با رد ادعاهای «ترامپ» که برجام را «فاجعه» و «بدترین توافق مذاکره‌شده» خوانده گفت که این توافق جهان را امن‌تر کرده است.

«جان کری» در مراسمی در آلمان که به وی «مدال شایستگی آلمان» اعطا شد گفت: «منطقه امن‌تر شده، آلمان و آمریکا امن‌تر شده، اروپا امن‌تر شده، اسرائیل امن‌تر شده و جهان امن‌تر شده. به عهده همه ما است که این توافق را زنده نگاه داریم.»   

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی از تلاش اوباما برای زنده نگه داشتن برجام خبر می‌دهد که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد طرح تمدید تحریم‌های ایران را امضا کند. این طرح از سوی مقامات ارشد ایران از جمله رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، به‌منزله نقض برجام تلقی شده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، امشب (دوشنبه‌شب) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «از همان زمان بررسی این موضوع در کنگره، شفاف اعلام کردیم که این قانون بر خلاف توافق هسته‌ای نیست.»

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «همچنین با صراحت اعلام کردیم که اگر این توافق، موجب تضعیف و یا نقض برجام شود، رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد؛ با توجه به حمایت کنگره از توافق هسته‌ای، مشخص بود که رئیس‌جمهور حمایت سیاسی لازم برای این کار را خواهد داشت.»

وی تصریح کرد که اوباما قصد دارد تمدید قانون تحریم‌های ایران را امضا کند.

ارسال نظرات