جوانان امروز ادامه دهنده راه همان مجاهدانی هستند که دیروز در دانشگاه‌ها شعار ضد سلطه داده و شرکت مستقیم و غیر‌مستقیم در دفاع مقدس داشتند و امروز صیانت از ارزش‌های مقدس انقلاب و دفاع مقدس و مبارزه با جنگ نرم را برعهده دارند.
کد خبر: ۸۷۸۷۷۲۹
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج، «شهربانو تقوی» فعال حوزه زنان و دفاع مقدس در یادداشت اختصاصی به مناسبت روز دانشجو که در اختیار خبرگزاری دفاع‌مقدس قرار داده، به نقش دانشجویان در 16 آذر ماه 1332 پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید:

مسئولان کشور و علاقه مندان به مسائل کشور مایل‌اند خاطره‌ی این روز (16آذر) زنده بماند. (مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی))

برخی از روزها در سرنوشت جوامع تاثیر ویژه ­ای دارد تا جایی که به جرات می‌توان گفت بنای برخی نظامات اجتماعی نشأت گرفته از رخدادهایی است که در فرهنگ آن جامعه به عنوان نقطه­ ی عطفی شناخته می­­شود و با تامل در جامعه و نظام کنونی جمهوری اسلامی ایران می‌توان گفت بنای کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با مجموعه­ ای از همین رخدادهایی که در بستر زمان شکل گرفته­ اند پدید آمده، رشد کرده و رو به تعالی نهاده است. زادروز برخی از این رخدادها در ادبیات جمهوری اسلامی ایران، «یوم الله» نام گرفته است. 16 آذر نیز یکی از همین روزهای مهم، تاثیرگذار و ماندگار است.

بعد از حادثه کودتای تلخ و تاریخی 28 مرداد 1332، رژیم وابسته پهلوی که توانسته بود با کمک اربابان اجنبی خود بر اریکه قدرت بازگردد؛ درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را تثبیت کند؛ اما غافل از اینکه مقاومت مردم کامل از بین نرفته و غیورمردان و زنان ایرانی در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهد داد.

تحقق این وعید انقلابی مردمی در حدود چهار ماه بعد یعنی در روز 15 آذرماه آغاز و در 16 همان ماه شکل گرفت. اما اینکه چه شد و چه گذشت که این روز خدایی نامیده شد؛ موضوعی است که عوامل و پیش زمینه های آن به اختصار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چرا 16 آذر «یوم الله» نامیده شد؟

سال 1332 و در پی دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، موج خشم و اعتراض های مردمی و دانشجویی شکل گرفت تا جائی‌که در 16 آذر همان سال، دانشجویان معترض در محوطه دانشکده فنی دانشگاه تهران تجمع و تظاهرکنندگان با مقاومت نیروهای امنیتی و ضد شورش گارد مواجه شدند که به شهید شدن چند دانشجو انجامید و این چنین بود که سنگ‌فرش دانشگاه تهران، گلگون شد تا سند و گواه دیگری بر ظلم ستیزی و استقلال طلبی فرزندان این مرز و بوم باشد.

پس از به پیروزی رسیدن انقلاب، رهبر فقید انقلاب(ره) ضمن گرامیداشت رشادت‌ها و مجاهدت‌های دانشجویان، 16 آذرماه را «یوم الله» نامید و این روز به عنوان روز مقاومت تاریخی در تاریخ دانشگاه تهران ثبت و ضبط شد. از آن پس دانشجویان دانشگاه مذکور و دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، با برپایی مراسم و تظاهرات به یاد شهیدان آن روز، یاد و خاطره آن همه شور، شعور و احساس تکلیف را گرامی می‌دارند.

به راستی سلام بر آن جوانانی که نه تنها تن به راحتی گذراندن نسپردند؛ بلکه به ایستادگی و ایثار معنایی عظیم بخشیدند تا رهایی و استکبارستیزی را جان دوباره بخشند.

پیام 16 آذر در تحولات آتی کشور

16 آذر ماه، یکی از نقاط عطف و آغازین در اجرا و تحقق برنامه‌های استقلال‌طلبی، جاری شدن طوفان استکبارستیزی و مقابله با طرح‌های نفوذ و سلطه دشمنان بود و دانشجویان در آن زمان به ادای وظیفه خویش در عدالتخواهی پرداخته و پرچم ایستادگی، ایثار، استکبارستیزی و استقلال طلبی را برافراشته و ثابت کردند که دانشگاه‌ها و دانشجویان، به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها برای تحولات اساسی به شمار می‌روند که این امر توجه شدید به این حوزه جهت روشنگری و حفاظت آن از دستبردهای مختلف علمی و فکری و .. را ایجاب می‌کند. زیرا که ویژگی جنبش‌های دانشجویی در همه دنیا، مفاهیمی چون ضدیت با فساد در ابعاد و حوزه های مختلف، کمک به پیشرفت کشورها، عدالتخواهی، ظلم ستیزی، تحقق جوامع آرمانی و ... را دربردارد که محدود به دوره یا زمان خاصی نمی‌شود و تا ظلم و ناعدالتی باشد، قشر آگاه و فرهیخته جوامع همچنان درخروشند و پابرجا.

دانشجو برخاسته از همه قشرهای جامعه است و به همین دلیل تأثیرگذاری شدیدی بر خانواده و افراد پیرامون خود دارد. در کشور ما نیز دانشگاه و دانشجویان پیوسته به عنوان یکی از نقاط مهم در فرآیند استکبار ستیزی مورد توجه بوده است؛ به ویژه با آغاز فرآیند جنگ نرم علیه جوامع استکبارستیز، دشمنان بسیار کوشیده ­اند که از ناحیه دانشگاه و دانشجو ضربات مهلکی به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کنند.

از سویی دیگر با تغییر شرایط، سبک زندگی‌ها و افزایش آگاهی و بصیرت‌ها از یک سو و با شدت یافتن نهضت مشارکت اجتماعی زنان از سوی دیگر شاهد حضور بیشتر زنان در اجتماع بخصوص در دانشگاه‌ها بوده‌ایم که این تغییر نگاه از یک سو موجب فخر و بالندگی جامعه اسلامی و از سوی دیگر نواخته شدن زنگ خطری برای جامعه بوده که می‌توان ابعاد این دو روی سکه را به اختصار در پنج بند ذیل بیان داشت:

1- فرآیند حضور اجتماعی بانوان بعد از انقلاب اسلامی- که از برکات نظام بود- روند چشمگیری پیدا کرد.

2- بانوان امکان حضور در غالب صحنه‌ها به ویژه دانشگاه‌ها را یافتند که این امر همسو با افزایش دانش عمومی، موجب درخشش زنان در عرصه‌های مختلف ورزشی، علمی، اجرایی، تحقیقاتی و... شد.

3- زن از حریم پاک خانواده به محدوده باز اجتماع وارد شده بود که این امر نیاز به فرهنگ سازی و تعریف جایگاه‌ها و موقعیت‌ها داشت که البته از سوی مدیران و متولیان دلسوز این حوزه با شدت وحدت مورد توجه قرار گرفته است که البته تا تحقق اهداف عالیه، هنوز راه بسیاری مانده و کار فراوان می طلبد.

4- زن با ماهیت لطیفش، یکی از اهداف مهم دشمنان بوده و آنها راهکارهای زیادی جهت تخریب جایگاه زن در جامعه اسلامی ایران تعریف نموده و با استفاده از راهبرد جدید هجمه تبلیغاتی، جنگ نرم خود علیه زنان را به شدت دنبال کرده اند.

5- زن به عنوان نیمی از افراد جامعه و مربی و سازنده نسل‌های آینده می‌توانست در فرآیند رشد و تعالی جامعه، مؤثر باشد و همین اصل بوده که به شدت زیر ذره بین دشمنان بوده تا از طریق زنان، راه سلطه و نفوذ را در جامعه بگشایند.

در راستای همین موارد بود که سازمان‌ها و نهادهای مختلفی تأسیس و به همت و عمل در حوزه‌های فرهنگی با موضوع بررسی و تبیین نقش زنان بعد از پیروزی انقلاب و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت رشد و ارتقاء جامعه زنان و به دنبالش همه جامعه کمر بسته‌اند که سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس بعنوان یکی از همین مراکز به بررسی و معرفی نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس و ثبت و نشر این ارزش‌ها پرداخته تا در سایه افزایش شناخت و آگاهی مردم، مشعلی فروزان برای خودشناسی و خودباوری نسل حاضر و آینده باشد.

پس مسئولیتی که امروز و در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی بر دوش جامعه تعریف شده است؛ به شکلی خاص بر عهده زنان و دختران این مرز و بوم می باشد تا زیربناهای ایرانی آباد و آگاه همراه با حفظ هویت و باورها مستحکم شود.

باید گفت که یوم الله 16 آذر یادآور و تداعی کننده مسئولیتی می‌باشد که بر عهده جوانان فرهیخته و با بصیرت ایران اسلامی در هر عصر و مکانی نهاده شده است؛ زیرا نهضت بیداری و ایستادگی همچنان پابرجاست و اگر امروز میدان جهاد و جبهه های خاکی مرزهای کشور در امان می‌باشد؛ اما میادین دیگر نبرد به ویژه عرصه جنگ نرم همچنان جوشان است و به همت و بصیرت روزافزون همه قشرها به خصوص زنان کشورمان نیاز دارد تا با ارائه راهکارها، تلاش و مجاهدت‌ها، موجبات سربلندی ایران اسلامی را رقم بزنند. جوانان امروز کشورمان، وارثان و پرچم داران همان مجاهدانی هستند که دیروزها در دانشگاه‌ها شعار ضد سلطه، زندانی شدن، حضور در تظاهرات‌ها و شرکت مستقیم و غیر مستقیم در دفاع مقدس داشتند و امروز پاسداری و صیانت از ارزش‌های مقدس انقلاب و دفاع مقدس و مبارزه با جنگ نرم و تلاش برای اعتلای ایران و ایرانی را برعهده دارند.
ارسال نظرات