سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ممنوعیت توزیع رایگان یکی از روزنامه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت: ما انتشار و ارائه هیچ روزنامه و نشریه‌ای را منع نمی‌کنیم اما به دلیل رانت تبلیغاتی و سیاست‌گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم، وزارت بهداشت در هیچ دوره‌ای اجازه‌ توزیع رایگان در این زمینه را نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۷۸۷۸۰۱
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت حوادث در ایران و جهان گفت: طبق آمار جهانی مرگ ناشی از حوادث بیش از دو برابر مرگ ناشی از سه بیماری عفونی ايدز، سل و مالاريا در جهان است.

 

sخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سوانح و حوادث نهمين علت فوت در سال ٢٠١٢ در دنیاست افزود: علیرغم این که کشورهای توسعه یافته در صدد کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث هستند، پیش بینی می‌شود مرگ ناشی از حوادث همچنان افزایش یافته و به هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود.

 

حریرچی تصریح کرد : برخلاف این که مرگ و مير ناشي از خودكشي در زنان بیشتر از مردان است در مورد حوادث این موضوع برعکس بوده و مردان بیشتر از زنان به دلیل حوادث فوت می‌کنند.

 

وی با بیان این که در ايران سالانه حدود ٣٣هزار و ٥٠٠ نفر به دلیل حوادث مختلف جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در حال حاضر از نظر مرگ به دلیل حوادث ترافیکی هشتمین رتبه جهان را به نسبت جمعیت دارا هستیم.

 

قائم مقام وزارت بهداشت از کاهش آمار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در کشور خبر داد و گفت: مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از ۱۶ هزارو ۸۷۲ نفر به ۱۶ هزار و ۵۸۴ نفر کاهش یافته است.

حریرچی تصریح کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار را کاهش ۵۰ درصدی مرگ و آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی تا سال۲۰۳۰ تعیین شده که از اهداف آن دستیابی به سیستم حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه و دسترسی پایدار برای کلیه کاربران است.

 

علت اصلي سال‌هاي از دست رفته عمر در کشور ناشي از حوادث ترافيكي است

وی یادآور شد: در كشور ما علت اصلي سال‌هاي از دست رفته عمر ناشي از حوادث ترافيكي است و حوادث ترافیکی سومين علت مرگ پس از سكته‌های قلبي و مغزي است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: کاهش ميانگين سرعت ترافيك به ميزان يك كيلومتر ٤ تا ٥ درصد تصادفات را كاهش مي‌دهد و بستن کمربند ایمنی نیز باعث کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی صدمات می‌شود.

 

به گفته دکتر حریرچی استفاده از صندلی کودک 71 درصد مرگ ناشی از تصادفات و کلاه ایمنی در موتورسواران آسیب ناشی از صدمات سر را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

 

تلفات حوادث ترافيكي در دراز مدت حدود ٥ درصد از درآمد ناخالص ملي را از بين مي‌برد

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که به طور متوسط هر ٣١ دقيقه يك ايراني بر اثر حوادث ترافيكي از بين مي‌رود، گفت: تلفات حوادث ترافيكي در دراز مدت حدود ٥ درصد از درآمد ناخالص ملي را از بين مي‌برد.

 

همچنین استرس و نزاع‌های خیابانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کشور شیوع بالایی دارد که با پیشگیری می‌تواند این آمار را کاهش داد.

 

حریرچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بحران بیماری تنفسی در اهواز گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی که در این شهر وجود دارد معمولاً با بارش اول و دوم اتفاقاتی می‌افتد بر اساس تحقیقات انجام شده امسال مراجعات در شهر اهواز بین 70 تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

وی تصریح کرد: در عین حال یکی از عوامل هرس کردن و گرده‌افشانی نوعی درخت است که بعد از بارش باران، ذراتش در محیط پخش می‌شود و مشکلات تنفسی را به وجود می‌آورد اما با اقدامات انجام شده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

 

طرح تحول سلامت آرمان وزرای سابق و کمیسیون های بهداشت و درمان نیز بوده است

وی همچنین در ادامه به برخی واکنش‌ها و اظهارات مخالفان طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: تلاش های زیادی شده است که طرح تحول را به یک دوره از وزارت بهداشت تقلیل دهند. درحالی که این طرح آرمان وزرای سابق و کمیسیون های بهداشت و درمان نیز بوده است. کسانی که مخالف طرح تحول هستند، بگویند کدام قسمت آن را می‌خواهند حذف کنند؟ آیا می‌خواهند کاهش پرداختی مردم و خدمت رسانی به حاشیه شهر متوقف شود یا بیمه شدگان جدید حذف شوند؟

 

وی در پاسخ به برخی انتقادها درباره طرح تحول نیز گفت: برخی از افرادی که انتقاد می‌کنند، در دوره مسئولیت خودشان شرایط به نحوی بود که بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی برای خرید تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان می‌رفتند و تعدادی نیز به خاطر نداشتن پول نمی‌توانستند بستری شوند،آیا می خواهند به وضعیت قبل بازگردند؟

 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به تلاش وزارت بهداشت برای کاهش زیرمیزی و پرداخت‌های غیرقانونی نیز اشاره کرد و افزود: زمان وزارت برخی از دوستان، میزان پرداخت‌های غیرقانونی هفت تا 10 هزار میلیارد تومان بود که در این دوره از وزارت بهداشت با اصلاح تعرفه‌ها و هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصدی یک روال غیرقانونی را کاهش داد، چرا این اقدامات در دوره خودشان انجام نشده است؟

 

در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ممنوعیت توزیع رایگان روزنامه سپید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت: ما انتشار و ارائه هیچ روزنامه و نشریه‌ای را منع نمی‌کنیم ولی مهم این است که توزیع روزنامه روش دارد، کدام دستگاه دولتی اجازه می‌دهد که به صورت رایگان نشریه در حوزه‌اش توزیع شود و تبلیغات از طریق آن انجام گیرد.

 

وی افزود: این مسئله در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند محل کسب و آگهی باشد چرا به اصرار به چاپ رایگان این روزنامه و ارائه آن وجود دارد؟

 

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: چرا توزیع این روزنامه برخلاف روال عادی است؟ ما کمتر آدم‌هایی را می‌شناسیم که در سراسر روزنامه توزیع کنند و نخواهند خودشان را ارائه دهند، ما اجازه این رانت را به کسی نمی‌دهیم.

 

حریرچی اضافه کرد: نشریه‌ای که مجاز باشد بدون آبونمان در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شود یک پتانسیل استفاده از آگهی دارد و ما این پتانسیل را انحصاراً به کسی نمی‌دهیم.

 

ما به هیچ نشریه‌ای اجازه‌ توزیع رایگان نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: به دلیل رانت تبلیغاتی و سیاست‌گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم، وزارت بهداشت در هیچ دوره‌ای اجازه‌ توزیع رایگان در این زمینه نمی‌دهد و هر نشریه‌ای در فضای آزاد مطبوعاتی می‌تواند فعالیت کند نه اینکه به صورت رایگان به درب اتاق عمل و 50 پاویون پزشکی برسد.

 

حریرچی، هاشمی را پر توجه‌ترین وزیر به فضای رسانه‌ای کشور برشمرد و گفت: آقای هاشمی تنها وزیر بهداشتی بوده که سخنگو مشخص کرده و خودش را در معرض سئوال قرار داده است.

 

ارسال نظرات