رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

تهیه فهرست ۳۰۰ نوع داروی مورد نیاز برای حمایت از بیماران خاص

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر حمایت‌هایی در زمینه بیماران خاص در حال انجام است که فهرست ۳۰۰ قلم دارو را در این‌باره مشخص کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۷۸۷۸۰۷
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو امروز در حاشیه دومین همایش کشوری انجمن بسیج داروسازان کشور که در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) آبادان، برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حمایت‌هایی در زمینه بیماران خاص در حال انجام است که فهرست ۳۰۰ قلم دارو را در این‌باره مشخص  کرده‌ایم.


 


وی ادامه داد: حدود 500 هزار نفر در کشور مخاطب این داروهای خاص هستند که برای آنها حدود یک سوم (30 درصد) بودجه دارویی کشور هزینه می‌شود.

 

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بخشی از هزینه‌های این فهرست طبق یک تفاهمنامه با سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه تأمین می‌شود، همچنین بخشی از هزینه‌ها را وزارت بهداشت تامین می‌کند و مقداری که از جیب مردم پرداخت می‌شود نیز مشخص است.

 

دیناروند، عنوان کرد: در سال 95 میزان پرداختی مردم در این فهرست حدود 12 دصد بوده است و این در حالی‌‌ است که این رقم در سال 92 (قبل از تفاهمنامه مذکور) و در دولت قبلی 45 درصد بوده است.

 

وی افزود: میزان پرداختی بیماران را به شکل بسیار محسوسی کاهش داده‌ایم و اعتبارش نیز تامین شده است.

 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اعتبار این تفاهم‌نامه حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان است و بنا بر این با توجه به حجم پرداختی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر، میزان پرداختی مردم حدود 10 درصد از کل مبلغ یعنی چیزی حدود 400 میلیارد تومان است.

 

دیناروند، عنوان کرد: به نظر ما اکثر بیماراظن این پوشش را دریافت می‌کنند و البته گاهی پیش می‌آید که پزشکی دارویی را که خارج از فهرست دارویی کشور را برای بیمار تجویز کند که این هزینه‌های سنگینی را برای بیمار در بر دارد و این تقبل پرداخت هزینه مابه‌التفاوت، اغلب نارضایتی ایجاد می‌کند.

 

یس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حمایت‌هایی که در چارچوب توانمندی‌ها و امکانات در حال انجام است واقعا حمایت‌های خوبی‌ است و خوشبختانه در بودجه سال 96 نیز این موضوع پیش‌بینی شده و با توجه به تقدیم لایحه بودجه به مجلس توسط رئیس جمهوری و با تصویب در مجلس ما برای سال آینده نیز دغدغه‌ای برای این بیماران نخواهیم داشت.

 

دیناروند، تصریح کرد: محوریت اقدامات ما در سه سال گذشته در وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی، بیماران و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران بوده که نتایج خوبی نیز در بر داشته است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در سال 95 سهم تولید داخلی ما در بازار دارویی به 70 درصد از نظر ارزشی و 97 درصد از نظر کمی رسیده است و این در حالی‌ است که این رقم در سال 92 60 درصد از نظر ارزشی و 95 درصد از نظر کمی بوده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهم تولید داخل افزایش یافته و عمدتا از شرکت‌های داروسازی داخلی دارو تامین شده و این در راستای اقتصاد مقاومتی است دیگر آنکه وابستگی ما در حوزه دارویی کاهش یافته است، قبل از این دولت وابستگی ارزی ما حدود یک میلیارد و 650 میلیون دلار بوده که این را به حدود یک میلیارد دلار رسانده‌ایم یعنی حدود 650 میلیون دلار از حجم واردات دارو نسبت به 4 سال پیش کاهش یافته است.

 

اقتصاد مقاومتی در عرصه دارو نقش مهمی در تولید داخلی دارد

محمد رییس زاده، رییس بسیج جامعه پزشکی کشور نیز در حاشیه دومین همایش کشوری انجمن بسیج داروسازان کشور، که در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) آبادان، برگزار شد، گفت:  اقتصاد مقاومتی در عرصه دارو نقش مهمی در تولید داخلی دارد.

 

وی نقش بسیج در کشور ستودنی است؛ ‌امسال نقش داروسازان در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار مشهود بود و امیدواریم در این عرصه بیش از گذشته فعال شوند.

 

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور همچنین با توجه به اوضاع منطقه و خاورمیانه تاکید کرد: نقش بسیج در منطقه و به ویژه خاورمیانه پویاتر است؛ در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی درصدد ضربه زدن به نظام مقدس انقلاب اسلامی هستند.

 

رییس‌زاده با بیان این‌که بسیج نباید وارد فضای حاشیه‌ای و رسانه‌ای دشمنان شود، افزود: در‌ شرایط منطقه و خاورمیانه با وجود انقلاب اسلامی تحول شگرفی حاصل شده است.

 

وی با بیان این‌که بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) دارخوین بالغ بر 500 شهید تقدیم انقلاب کرده است، تصریح کرد:‌ امروزه داروسازان بسیجی باید راه این شهدا را ادامه دهد.

 

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پایان با اشاره به دومین همایش کشوری داروسازی در دارخوین گفت:‌ امیدواریم داروسازان بسیجی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه دارو بیش از گذشته وارد شوند.

 

‌تامین مالی نظام سلامت دچار چالش است

  دکتر اسماعیل ایدنی رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در حاشیه دومین همایش کشوری انجمن بسیج داروسازان کشور گفت: ‌توجه به اقتصاد مقاومتی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها راهگشا باشد و برخی مشکلات را برطرف کند.

 

ایدنی اظهار کرد: با بسیج همگانی می‌توان تقاضاهایی که در بازار سلامت در بیمارستان‌ها دولتی و وابسته به وزارت بهداشت وجود دارد را ساماندهی کرد.

 

وی افزود:‌ در بیمارستان‌های دولتی و وابسته به وزارت بهداشت سالانه بیش از 11 میلیارد تومان تقاضا وجود دارد.

 

ایدنی ادامه داد: در این شرایط در ‌نظام تعرفه‌گذاری پوشش بیمه‌ای، ‌اصلاح الگوی مصرف و در عرصه مدیریت منابع کار بزرگی انجام شده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر ‌تامین مالی نظام سلامت دچار چالش است و امیدواریم با بسیج همگانی بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

 

ایدنی اظهار کرد: بسیج داروسازی جامعه پزشکی می‌تواند با مدیریت و سیاست‌گذاری در زمینه سازمان‌های بیمه‌گر در راستای اصلاح الگوی مصرف در حوزه سلامت وارد شوند تا این بحران‌ها و چالش‌های نظام سلامت برطرف شوند.

 

وی با اشاره به نقش ‌اقتصاد دانش‌بنیان و پدافند غیرعامل در زمینه تولید دارو افزود: ‌همواره باید به سمت اصلاح الگوی مصرف پیش رویم تا بتوانیم نظام سلامت را یاری رسانیم.

 

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور به بحث پدافند غیرعامل در خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: بحران تنفسی همه ساله در اولین و دومین بارش پاییزی در استان خوزستان مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کند که در پی آن، بیش از 25 هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بسیج جامعه پزشکی و داروسازی می‌تواند در هنگام این بحران برای پوشش دارویی و درمان شهروندان کمک کند.

 

علیرضا آموزنده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان، نیز در این همایش اظهار کرد:‌‌ بسیج در تمامی بزنگاه‌های حساس تاریخی کشور حضور فعال دارد و امسال نیز بسیج جامعه پزشکی کشور با هوشمندی توانسته است در راستای اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل گام موثری بردارد.

 

وی افزود:‌ در این زمینه،‌ بسیج داروسازی در استان خوزستان نیز فعال بوده و مایه افتخار است.

 

آموزنده با اشاره به قدمت بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) دارخوین گفت: این بیمارستان مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است و در دوران هشت سال دفاع مقدس توانسته 2هزار رزمنده را نجات دهد.

 

وی ادامه داد: ‌امروزه شاهد هستیم دشمن درصدد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در این شرایط بسیج جامعه پزشکی کشور توانسته است با تولید داروهای مورد نیاز کشور از جمله پنی‌سیلین ایرانی خودکفا شود و جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار