اگر در جامعه اسلامی ما آمار آسیب‌های اجتماعی بالا است و اگر نماز سبب کاهش این آسیب‌ها نشد، باید عوامل مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و بدانیم یا نماز خوانده نشده و یا آن‌طور که باید توجه نشده و یا اینکه روح نماز در نماز جاری و ساری نیست.
کد خبر: ۸۷۸۷۸۸۹
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، امام جمعه نکا گفت: در برخی از موارد هر دوی این عامل یعنی هم نماز خوانده نمی‌شود و نمازخوان کم است و نماز مظلوم، مهجور و متروک واقع شده است و هم اینکه نماز هست اما روح نماز نیست و برخی از نمازها شعاری، ظاهری و بی‌توجهی است و دارای روح نیست.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی در نخستین اجلاسیه شهرستانی اقامه نماز در دانشگاه آزاد اسلامی نکا که با موضوع نماز و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه اسلامی ما یاد خدا مهم‌ترین عامل در اقامه نماز است و آسیب‌های اجتماعی، فرع بر آن است.

وی افزود: اگر در جامعه اسلامی ما آمار آسیب‌های اجتماعی بالا است و اگر نماز سبب کاهش این آسیب‌ها نشد، باید عوامل مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و بدانیم یا نماز خوانده نشده و یا آن‌طور که باید توجه نشده و یا اینکه روح نماز در نماز جاری و ساری نیست.

این مسؤول افزود: باید بدانیم کسی که نماز می‌خواند دست به دزدی، قمار، فساد، عرق‌خوری و... نمی‌زند و اگر فضای جامعه فضای نمازی باشد، انسان کار غیر شرع انجام نمی‌دهد، همان طور که افرادی که کارهای غیرشرعی و غیراخلاقی انجام می‌دهند، پایبند به نماز نیستند.

محمدی‌لائینی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای نماز باید در سه سطح باشد و افراد برای نهادینه کردن نماز در جامعه به این نکات توجه کنند، ادامه داد: در سطح عمومی باید با برگزاری همایش، سمینار، گزارش و حفظ و بسط شعائر باشد که خوب است؛ اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت نماز باید در زیرمجموعه‌ها و خانواده مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و چگونگی نماز ارزیابی شود که در چه وقت و زمان و با چه کیفیتی است و در مجموع هر شخص در درون وجدان خود فکر کند که تا چه اندازه دغدغه نماز دارد.

امام جمعه نکا گفت: مسؤولان به عنوان افرادی که بر میزهایی تکیه داده‌اند که براساس خون شهید ایجاد شده و پایه هر میزی روی خون شهیدی بنا نهاده شده است باید بیش از همه دغدغه نماز اول وقت و جماعت داشته و زیر مجموعه‌های خود را به این امر ترغیب کنند.

* مسائل اخلاقی، اعتقادی و عبادی کارکنان، دغدغه جدی مدیران باشد

این مسؤول ادامه داد: مدیران ما تنها وظیفه ورود و خروج کارکنان، انجام پروژه‌ها و وظیفه‌های ذاتی یک مدیر را بر عهده ندارند، بلکه باید مسائل اخلاقی، اعتقادی و عبادی برای آنان به عنوان یک دغدغه جدی باشد.

محمدی‌لائینی افزود: اینکه برخی از افراد القاء می‌کنند که حوزه عمومی، حوزه بی‌دینی است، فکر غلط و اشتباهی است و اگر فردی بی‌دین است باید در فضای خصوصی خود باشد و بداند حوزه عمومی، حوزه دینی است که باید براساس آیتم‌های مختلف فضاسازی و مدیریت شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بارها شنیده‌ایم که وجدان، محکمه‌ای است که نیاز به قاضی ندارد، لذا هر کس باید در درون خود و وجدان خود فکر کند که تا چه اندازه دغدغه نماز دارد و دین خود را به نماز، زکات، حجاب و ارزش‌های دینی ادا کرده است تا خود را ارزیابی کند.

امام جمعه نکا با اشاره به اینکه غیر از مسأله اقامه نماز، باید اقامه نماز اول وقت، مهم‌ترین دغدغه مردم جامعه باشد، اظهار کرد: اقامه نماز اول وقت، نشانه دغدغه داشتن نماز است که باید نماز با حضور قلب در مساجد و با جماعت برگزار شود.

محمدی‌لائینی گفت: ستاد اقامه نماز برای نماز اول وقت، حضور در مساجد و اقامه نماز جماعت با دغدغه بیشتری وارد شود و تلاش کند تا جوانان و جامعه‌ای نماز خوان اول وقت، تربیت شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها