رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو و روز دانشگاه در بین دانشجویان باشم.
کد خبر: ۸۷۸۷۹۳۳
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز رئیس جمهور کشورمان با حضور در دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
روحانی در این برنامه گفت:  بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد، تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو، روز دانشگاه، روز حرکت عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری حضور دارم که از همین دانشگاه توسط عزیزترین دانشجویان شریعت رضوی، قندچی و  بزرگ نیا توانست پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز در بیاید.
 
وی تصریح کرد: درود و سلام بر آن پیر سرزمین ما امام عزیز و بزرگوار ما درود و سلام بر مرحوم ایت الله طالقانی، بر شهید عزیزمان شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح و آن هایی که از همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین شتافتند. شهید همت ها، شهید باکری ها و همه عزیزان ما شهید باکری ها و شهید زین الدینی ها و ستاری و بابایی ها و صیاد شیرازی ها و همه آنها و همه شهیدانی که از دانشگاه و دانشگاه تهران در جبهه های مبارزه ایستادگی و مقاومت کردند. درود و سلام من بر همه دانشگاهیان و دانشجویان و اساتیدی که در این سه سال و نیم از دولت تدبیر و امید حمایت کردند.
 
رئیس جمهور کشورمان افزود: از همه ملت بزرگ ایران از مقام معظم رهبری، از حوزه های علمیه و همه مردم تشکر می کنیم، دستاورد ما زمانی رخ داد که همه با هم، دست به دست هم دادیم، اجماع همواره کارساز بود و گره ها را از پیش روی ما باز کرد.
 
حوزه های علمیه، دانشگاه و مردم حق بزرگی به گردن ما دارند
 
وی با بیان اینکه از همه سخنان امروز طیف های مختلف دانشجویی استفاده کردم و زیبا بود،تاکید کرد:  از دانشگاه همین توقع وجود دارد، زیبایی دانشگاه به تلقت زبان و زبان باز و گویا و زبان نقاد است. ما هم روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم. آن روزهایی که معمولا حرکت انقلابی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع و در مرحله بعد دانشکده حقوق پیش قدم بود، ما در صف دوم قرار داشتیم و بعد بقیه دانشکده ها این مسیر را ادامه می دادند. آن روزی که سراسر دانشگاه تهران تبدیل به شعار علیه استبداد و استعمار می شد، چه قدر زیبا و با عظیمت بود. دانشگاه پیشران و پیشتاز بوده همانند حوزه های علمیه هم فیضیه هم دانشگاه و هم همه مردم حق بزرگی به گردن ما دارند.
 
روحانی گفت: انقلاب عظیم و بزرگ ما به سادگی به دست نیامده،افرادی از سال ۴۱ در کنار هم ایستادند، پشت سر امام مبارزه کرده و انقلاب را به پیروزی رساندند این افراد در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی و مقاومت کردند من انقلابی پشیمان را نمی شناسم. انقلاب، انقلاب اسلامی فخر و افتخار ما است همان طور که ایران عزیز و سربلندمان افتخار می کنیم. من می خواهم از این نکته بحثم را آغاز کنم و به برخی از مسائلی که در اینجا شما دانشجویان عزیز بیان فرمودید اشاره ای داشته باشم هیچ ضرورتی در عصر و مقطع فعلی برای ما مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست.
 
وی افزود: شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه ای نخواهیم داشت، هر چه کشور ما خوب باشد، هر چه موفقیت به دست آورده باشیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم. ما از یک فرهنگ استبدادی استعماری گذر کردیم می خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم ، بخش بزرگی از مسیر راه را پیمودیم، بخشی هم باقی مانده، این که رهبر معظم انقلاب بر انقلابی ماندن بر انقلابی بودن  تاکید می کنند؛ معنیش این است که کار تمام نشده، اگر کار تمام شده بود برای چه انقلابی باشیم ما به هدف و مقصود رسیدیم.
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه به خیلی چیزها رسیدیم،گفت: ما همین که شما در دانشگاه تهران همه می آیید، هر چه نظر شماست پشت این بلندگو می گویید، این آثار انقلاب اسلامی است، کی این آزادی بود؟ که یک دانشجو بیاید در برابر رئیس اجرایی کشور صحبت کند؟ امیرالمومنین فرمود که انسان بتواند سخنش را غیرمتتع بدون این که دغدغه  و لکنت زبانی داشته باشد صریح و آزاد بیان کند.
 
نمی‌گذاریم ترامپ برجام را پاره کند 
 
وی ادامه داد: من فکر نمی کنم استقلال سیاسی که امروز ایران دارد شما نظیرش را نه تنها در منطقه ما در کل دنیا شما ببینید، در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده، ببینید چه سر و صدا در ذهن سیاست مداران در اروپا و شرق دنیا و در آسیا  در بخش هایی از قاره امریکا پدیده آمده است؟  مقام معظم رهبری تاکید داشتند که نه ما خوشحالیم نه غم زده ایم. هر برنامه ای دارد بعهدها معلوم می شود ما راه خودمان را خواهیم رفت و ادامه می دهیم، خیلی چیزها ممکن است دلش بخواهد، که حتی برجام را تضعیف و پاره کند مگر ما می گذاریم؟
 
روحانی گفت: آمریکا نمی تواند در اراده ما تاثیرگذار باشد،آ مریکا نمی تواند در استقامت و ایستادگی این ملت تاثیر بگذارد، مگر در جنک تحمیلی توانستند؟ در جنگ تحمیلی همه آمدند. شرق و غرب و اروپا و شروی سابق و کشورهای مرتجع منطقه آمدند، مگر وسط جنگ به صدام افلقی مین ۲۵ و هواپیماهای مختلف غربی و شرقی مگر ندادند؟ میراژ اف ۱ مگر در داخل جنگ وسط جنگ به عراق ندادند؟ مگر موشک زمین به زمین به صدام  ندادند؟ تمام ابزار سلاح شیمایی از همین اروپا در اختیار صدام قرار گرفت، دنیایی در برابر ما ایستاد چه طور ما موفق شدیم؟ دست به دست هم دادیم  در برابر توطئه های عظیم و بزرگ به پیروزی رسیدیم.
 
وی با بیان اینکه همین دانشگاه شریف و تهران، متخصصین و افسران لایق همچون شهید ستاری ها و بابایی ها دلاوری کردند، تاکید کرد:  حدود دو ماه تا سه ماه هر شب جلسه داشتیم که در برابر این موشک ضد تشعش رادارتی باید چه کنیم؟ سه ماه کار کردیم، همه به یک نتیجه ای رسیدیم، مطمئن نبودیم آیا این راهکار نتیجه می دهد یا نه این راهکار را در عملیات والفحر ۸ امتحان کردیم، می دانید در عملیات والفحر ۸ بیشترین هواپیمای عراقی را ساقط کردیم؟ ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را زدیم و هیچ یک از موشک های ضد تشیعش راداری کارساز نشد، تا جایی که امریکایی ها اعلام کردند، کشور خارجی به کمک ایران آمده در حالی که هیچ کشوری به ما کمک نکرد. کی به ما کمک کرد؟ دانشجویان مان و اساتید و متخصصینی و صاحب نظران و تلاش و استقامت و ایستادگی کردند امید ما به آینده بود، همه دست به دست هم دادیم توانستیم در جنگ موفق شویم.
 
رئیس جمهور کشورمان افزود: بسیج قهرمان سپاه دلاور ارتش قدرتمند نیروی انتظامی عشایر مردم و همه در کنار هم آمدند، از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر همه مردم در کنار هم آمدند و ما توانستیم پیروزی به دست آوریم ما امروز با امید از همه مشکلات به حول قوه الهی عبور خواهیم کرد. روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول قوه الهی ملت ما با هدایت رهبری با وحدت و اجماع نظر بقیه مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.
 
وی گفت: به اعتراف همه کشورها حتی آن هایی که دشمن سرسخت ما هستند، هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض دو سه سال در برابر قدرت های بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند. پرونده را از شوری امنیت سازمان ملل خارج کند، این که برای جناح و حزب نیست ،  بعضی امور ممکن است برای دولت خاصی باشد ، اما موفقیت های ما برای دولت نیست بلکه به ملت و رهبر ایران تعلق دارد. ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. نامه های مکتوبش وجود دارد،  هیچ نامه ای نبوده ایشان بنویسد که دستور قاطع ندهم! ممکن است صدی که مد نظر ما بوده جایی کم و کسر آوردیم، اما مبنا بر این بوده که دستوراتشان اجرا شود.
 
روحانی با بیان اینکه مقام معظم روحانی روزی دستور دادند و تاکید کردند که توکل کنید،افزود: تیم  ما خارج از ایران بود، آن ها را خواستم به تهران آمدند، برایشان توضیح دادم باید این گونه عمل کنیم، این ها هم نظر رهبری است، ما صحبت کردیم شاید دو سه ساعت بود وقتی بلند شدم به آنان گفتم مطمئن باشید،آقا هم به من گفت  که توکلتان به خدا باشد ، ما از این مشکل عبور خواهیم کرد، شما تردید نکنید با این ایمان قوی ادامه دهید. شما می دانید تصمیماتی در مورد مسائل مذاکراتی برخی موارد ساعت ها در خدمت رهبری اتخاذ می شد.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی ها و صهیونیست ها می خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند،گفت: آنها خواستند که به همه دنیا بگویند ایران خطر منطقه و خطر امنیت و ثبات و برای کشورهای همسایه،  برای اروپا ، برای صلح جهانی، خطر ناک است،  پرونده ما را در ذیل فصل هفت در شورای امنیت برده بودند، برمبنای این که ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته هدف این بود که به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیست دوروغ می گویند، اگر خطری امروز برای دنیا وجود دارد از طرف خود امریکا و صهیونیست است و دنبال روان آنهاست.
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه  ایران برای کسی خطرناک نیست،گفت: زمانی که شوروی تجزیه شد، کسی می خواست منفعت جویانه فکر کند ولی فرصت نبود که ما بر کشورهای کوچک تازه ایجاد شده مسلط شویم، آن زمان که عراق به هم ریخت، عراق با ما دشمنی کرد، فرصت نبود ما حمله کنیم و به اصطلاح سواستفاده کنیم، ملت، کشور، حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست، البته از حق خودش دفاع می کند، البته اگر کشی چشم طمع داشته با قاطعیت کل ملت ما می ایستد، اگر روزی خطر باشد، ما بسیجی هستیم،بسیج یک گروه خاص نیست.
 
 سلیقه ها یکی نیست اما در آرمان ها یکی هستیم/ اگر روزی خطر کشور را تهدید کند همه بسیجی می شویم
 
وی افزود: بسیج برمبنای اصل 151 قانون اساسی است می گوید دولت موظف است همه افراد ملت را بهشون آموزش نظامی و برای دفاع از کشور آماده کند همه ملت ما بسیجی هستند اگر روزی خطر بخواهد این کشور را تهدید کند همه جوان های ما اون وقت جناح و حزب نمی شناسیم این دانشگاه و آن دانشگاه ندارد این قوم و آن قوم ندارد با هم هستیم بحث ملی است بحث جناحی است از کشورمان دفاع می کنیم تمام افتخارات و پیروزی و موفقیت ما بری یکپارچگی بوده هر جا از هم جدا شویم رودروی هم باشیم قدرتمان را تضعیف کردیم.
 
روحانی با بیان اینکه ما باید تحملمان را بالا ببریم،گفت:  از بنده ای که به عنوان خادم و منتخب مردم هستم تا همه حضار این جلسه تا همه دانشجویان و جوانان سلیقه های ما یکی نیست، اما در آرمان های بلند یکی هستیم، در حفط انقلاب و نظام در تبعیت از رهبری در حفظ از تمامیت ارضی کشور همه نظر واحد داریم، مگر می شود کسی ایرانی و انقلابی باشد و انقلاب را دیده باشد این همه خون شهدا و فداکاری را دیده باشد و از کشورش دفاع نکند؟ ما باید از انقلاب و کشور دفاع کنیم و باید انقلابی باشیم.
 
وی ادامه داد: انقلابی به این معناست که مسیری را که از 41 شروع و انتخاب کردیم و در 22 بهمن ملت ما همه با هم به موفقیت رسید و در 12 فروردین 58 به آن رای دادیم، ما آن راه را ادامه می دهیم، البته اخلاق، ایستادگی، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ماست ؛ همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم. ما گفتیم ایران هراسی دروغ است، گفتیم قطع نامه های سازمان ملل ظلم به ملت و کشور مابوده و برخلاف حتی منشور است.
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما ثابت کردیم که ایران تهدید نیست،گفت: در سازمان ملل همان شورای امنیتی که گفته بود ایران تهدید است، همان شورای امنیت گفت که  باید در زمینه صلح امیز هسته ای و فعالیت های هسته ای همه کشورها به ایران کمک نکنید، تبدیل به این شد که ایران در مسیر صلح امیز باید حرکت کند، این کار همه ملت بود،در صورت عدم ایستادگی مگر وزارت خارجه می توانست ؟ اگر رهبر هدایت و حمایت نمی کرد، اگر مجلس رای نداده بود، نمی توانستیم موفق شویم.
 
وی گفت: قدرت ما در مذاکره با دیگر از ملت نشات می گیرد، اگر دنیا بداند این رئیس جمهوری که صحبت می کند، با آن ها نماینده کل ملت است، از او حمایت می کند، با قدرت می تواند صحبت کند اگر بداند حامی ندارد ناتوان خواهد بود، ما در این حرکت ملی و بزرگ که مسئله جتاحی نبود، کاری کردیم که فعالیت هسته ای ما در ایران که آنها می گفتند خلاف قانون است، امروز به جایی رساندیم که ما به راحتی کیک زرد از خارج وارد کشور می کنیم. ما بعد از انقلاب یک گرم کیک زرد نتوانستیم وارد کشور کنیم، در داخل هم البته معادنی داریم، می توانیم کیک زرد تولید کنیم، اما تلاش کردیم از خارج بیاوریم نشد، الان توافقی که در هفته پیش صورت گرفت قرار هست که 900 تن کیک زرد وارد کنیم.
 
به آمریکا و روسیه آب سنگین فروختیم/ حقمان را پس گرفتیم
 
وی گفت: این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته ای ما است، به ما گفتند آب سنگین تولید می کنید که خلاف و غلط است، امروز ما آب سنگین را به دنیا می فروشیم، محموله اول به امریکا و دوم به روسیه فروختیم، این کار بزرگ و عظیمی که انجام شده است، هنوز ما در مسیر راه هستیم، چارچوب راکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته و اجرایی و عملیاتی می شود، ما چیزی را از دست ندادیم،غرب می گفت ۱۰ تا ۲۰ سانتریفیوژ بیشتر نداشته باشید، تحقیق و توسعه را ممنوع کنید. ولی امروز آی آر 8 ما کار می کند و فعال است و ما مراحل بعدی را طی می کنیم، الان در شرایطی که هستیم که می توانیم نفت مان را بفروشیم؟
 
روحانی با بیان اینکه  وزیر نفت کار بزرگی را در اجلاس اپک کرد، افزود: در واقع ما حقمان را پس گرفتیم، امروز قبل از اجرایی شدن برجام آخر دی پارسال 970 هزار و در روزهای پایانی یک میلیون و خرده ای نفت خام صادر کردیم، امروز 2 میلیون و 300 هزار صادر کرده ایم،  کشو قادر است طبق اراده خودش هرمقدار نفت تولید کند و به هر کشوری صادر کند، ما آزاد هستیم به همه بفروشیم این خوب است یا بد؟
 
وی ادامه داد: هر که به ما می رسد از برجام خوشحال است، به دلیل اینکه می تواند با ما صادرات و واردات داشته باشد، در مسئله تحریم جز در مسئله بانکی بقیه تحریم ها به طور کامل و صددرصد برداشته شده است. در مسئله بانک ها ما امروز با بانک های کوچک دنیا کار می کنیم، چیزی صادر و یا وارد می کنیم، در زمان تحریم ناچار بودیم هزینه بالایی هم پرداخت می کردیم،  یک تعداد بانک ها هستند که از معامله با ما می ترسند، طرف ما شش کشور است ، بعضی از آنان  با ما دوست و برخی رابطه نسبتا خوبی با آنان داریم. آمریکا جزو 5+1 است، دشمن ما بوده و در این مسئله تردید نداریم، آمریکایی ها تا جایی که بتوانند می خواهند فشار بیاورند باید ایستادگی کنیم.
 
تمدید تحریم ها اجرایی هم نشود تا همین قدر را تخلف از برجام می دانیم
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه آمریکا ممکن است تخلف کند،گفت: همین قانون داماتو  تخلفی است که برخلاف برجام بوده و دو حالت دارد، اگر اجرایی شود یا در کنگره تصویب شود، این نقض فاحش و سریع برجام است و با عکس العمل تند ما مواجه خواهد شد. ما در مسئله برخورد با نقض برجام بدانید نظر واحد در کشور  است، هیچ اختلافی نظری بین دولت و مجلس و نظرات مقام معظم رهبری نیست، اما همین مقدار اگر رئیس جمهور امریکا این را امضا کند و بعد تعلیق کند؛ حتی این مقدار هم ما تخلف از برجام می دانیم از برابر همین مقدار هم عکس العمل نشان خواهیم داد.
 
فردا در مورد برجام جلسه داریم
 
وی تاکید کرد: ما فردا جلسه هیئت نظارت بر برجام را همه را دعوت کردیم و بحث ما همین است که عکس العمل را مشخص می کنیم اعلام می کنیم شما تردید نکنید، من به دوستان خوب و انقلابیم عرض می کنم که نگران نباشید دلواپس نباشید.
 
روحانی با بیان اینکه حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد،گفت: حتما برای آرمان های آینده مان با همه توان ایستادگی می کنیم، اصل نقد خوب است، نقد و انتقاد کنید، اما دقت کنیم جملاتی که به کار می بریم درست و دقیق باشد، همه مسلمان و ایرانی هستیم، همه می دانیم دروغ حرام است، چیزی نباید غیرواقعی باشد، این که گفته می شود دولت امیدش به برجام بود، من از شما می پرسم در سال 92 که هنوز برجامی نبود، ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم یا توانستیم؟
 
وی بیان داشت: آمارها را نگاه کنید، من می گویم که پایان 92 اول 93 تورم 45، 35 شد یا نه؟ بعد در سال بعد قول دادیم که 35 را 25 می کنیم که به جای 25 شد 15. بعد به مردم قول دادیم گفتیم ما تلاش می کنیم که تا سال  96 تورم را تک رقمی کنیم، که بعضی دوستان دانشجویی به من نامه نوشتند، این شدنی نیست گفتم محاسبات و تلاش ما این است؛ اگر نشد از مردم عذرخواهی می کنیم از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم . می خواهم بگویم این روندی است که از ابتدای دولت شروع کردیم، نباید کار همدیگر را تخطئه کنیم، اگر دیگری هم کار خوب کرد، انصاف اساسش این است بگوییم کار خوب است، ما برای اولین بار در 60 سال گذشته صادرات غیرنفتی بر واردات پیشه گرفت.
 
رئیس جمهور کشورمان گفت: شما می گویید رکود و بیکاری؛ این حرف درست است، ما از یک رکود عمیقی رنج می بریم این حرف صحیح است، اما من از شما می پرسم در سال 91-92 رشد ما منفی بوده در سال 93 رشد ما سه بود، پس ما از رکود عبور کردیم، در 94 به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای زیادی شدیم این را یک بار دیگر در سخنرانی گفتم.  تمام کشورهای تولید کننده نفت در سال 94 و 95  از ذخایرشان استفاده کردند، از روسیه و قطر و کویت و عراق همه از ذخیره استفاده کردند، ما هم 94 هم 95 پارسال 20 درصد امسال هم 20 درصد از درآمد نفتی را در صندوق توسعه ریختیم.
 
وی ادامه داد: اصلا اقتصاد مقاومتی معنایش همین است، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه  اقتصاد را فرمی بسازیم که در شرایط فشار و سخت بتوانیم راه اقتصادی مان را پیش ببریم،  کشورهای دیگر را ببینید که چه تورم سختی دارند، به خاطر همین قیمت نفت است، ما در این شرایط تورم را کاهش دادیم، نباید کار صحیح و خوب را فراموش کنیم، می خواهم بگویم امید به آینده اصل است، شما اگر این امید را از بین ببرید بدبختی مان ادامه می یابد، این که خلاف انقلاب است، بله ما مشکل داریم، قبول دارم شما می گویید بیکاری حق با شماست، اما دولت در این سال ها بیش  از 700 هزار شعل جدید درست کردیم، البته ورودی به کار خیلی بیش تر است 1200 نفر امار داریم.
 
در این سه سال هر سال 700 هزار شغل درست کردیم
 
روحانی با یبان اینکه ما در این سه سال هر سالی 700 هزار شغل درست کردیم،گفت:  در سال های قبل ما اشتغال خالص مان تقریبا صفر بوده است. جویای کار ما که یک میلیون و 200 هزار است، 65 درصد خانم ها هستند، درست است بار سنگینی بر دوش داریم باید چه کنیم؟ خواهش می کنم از همه دانشجویان و اساتید و محققین شما قطع بدانید دولت به تنهایی نمی تواند، چون امکانات ما محدود است، کل بودجه ما 320 هزار میلیارد تومان است، رقمی نیست بودجه عمرانی امسال ما خیلی نسبت به قبل کم است، سال 91 ده هزار یازده هزار میلیارد بوده امسال 62 هزار میلیارد تومان است، در برابر این کشور عظیم و بزرگ چیزی نیست، دولت از این به بعد نمی تواند دولت سرمایه گذار باشد.
 
وی افزود: برای حل مشکلات، دانشگاه باید نقاد باشد، از رئیس جمهور انتقاد کند، با بیان احسنت، با بهترین بیان انتقاد کنید از بقیه قوا هم از نظر من انتقاد کنید، نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد، من هم حال و هوای دانشجویی را می دانم دوره بسیار خوبی است، یکی از ویژگی هایش بیان کردن و نقد کردن است، از آن طرف راه حل و کمک بدهید، علم و دانش و فناوری هم بارش بر دوش شماست.
 
روحانی با بیان اینکه در علم و فناوری وضع ما خوب است و قدم های خوبی هم در این چند سال برداشته شده است، بیان داشت: آماری که داشتیم از شرکت های دانش بنیان درآمدشان 500 هزار میلیارد تومان بوده است. امسال 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد، صادرات به خارج در سال 91 یک میلیون دلار و امسال 52 میلیون دلار است، علم و دانش فقط با مقاله نیست. این که ما می گوییم رشد با مقاله درست نمی شود، ما باید بیاییم در قدم های بعدی اختراعاتی که انجام دهیم و تجاری سازی کنیم، وقتی صادرات ما از یک میلیون می شود 52 میلیون این یکی از شاخص های رشد است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید در این زمینه حرکت کنیم و بیشترین کمک را دانشگاه ها دارند، خواهش می کنم که وحدت و اتحاد را بیشتر کرده، لحن ها را آرام تر و اخلاقی تر کنیم، در عین حال نقد کنید، از رئیس جمهور هم نقد کنید، بدون نقد پیش نمی رویم، بار سنگینی بر دوش ماست، برای پیشرفت کشور یک آرمان بزرگ برای ما ایران توسعه یافته است، همان که در چشم انداز 20 ساله وجود دارد، ایران باید کشوری توسعه یافته شود، در این راه باید همه تلاش و کوشش کنیم، نکاتی که بیان کردید به وزرا و دوستان تاکید می کنم و دنبال می کنیم امیدواریم روز به روز بتوانیم برای پیشرفت ایران موفق و پیروز باشیم.

ارسال نظرات