رئیس کل بانک مرکزی ثبات بازار ارز را از دستاوردهای جدی دولت یازدهم برشمرد و گفت: روند قیمت ها از سال ۹۲ تاکنون در مقایسه با متغیرهای اقتصادی و تقویت قیمت دلار با سایر ارزها خیلی زیاد نیست.
کد خبر: ۸۷۸۸۱۵۰
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ولی الله سیف در حاشیه سیزدهمین همایش ملی حسابداری ایران در جمع خبرنگاران افزود: برابری دلار با یورو به پایین ترین سطح خود رسیده و بخشی از نوسانات اخیر بازار ارز ناشی از آن است.

 

وی با بیان اینکه به تدریج به روزهای پایان سال میلادی نزدیک می شویم، گفت: نیاز به سفر و همچنین تسویه حساب با طرف های خارجی که هر ساله تکرار می شود باعث برخی نوسانات در بازار ارز در روزهای اخیر است.

 

سیف افزود: در سه ماهه آخر سال به علت عرضه ارز محصولات پتروشیمی به بازار و همچنین سیاست های بانک مرکزی روند افزایشی قیمت های ارز روند نزولی داشته است.

 

وی گفت: سیاست اصلی بانک مرکزی ثبات در بازار ارز است که این از اهداف اقتصاد مقاومتی نیز هست و ما با تمام امکانات آن را حمایت می کنیم.

 

سیف درباره زمان یکسان سازی نرخ ارز نیست افزود: یکسان سازی نرخ ارز از اقداماتی است که قطعا باید انجام شود.

 

وی گفت: پیش نیاز آن وجود کانال های بین المللی بانکی است که دسترسی بانک مرکزی و بانک ها را به منابع ارزی میسر کند که این می تواند در آینده نزدیک فراهم شود.

 

 پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که یکسان سازی نرخ ارز قطعاً در سال 95 انجام می شود.

 

این در حالی است که بر اساس اخبار جدید، به تازگی در دولت دستور تعویق یکسان سازی نرخ ارز تا اواسط سال 96 صادر شده است.

 

سیف با اشاره به جلسه دیشب خود با پتروشیمی ها افزود: خوشبختانه در سال های اخیر ترکیب صادرات کشور تحول اساسی یافته و بخش صادرات غیرنفتی سهم عمده ای یافته است.

 

وی گفت: بانک مرکزی می خواهد مطمئن شود که در ورود ارزهای صادرات کالاهای غیرنفتی به بازار انضباط بوجود آید و بعد کمبود آن را تامین کند.

 

سیف افزود: در جلسه دیشب از پتروشیمی ها خواستیم که برنامه عرضه ارز خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این موضوع قبلا نیز وجود داشته است، گفت: در جلسه دیشب قرار شد در این زمینه دقت بیشتری به کار گرفته شود و بانک مرکزی می خواهد برنامه عملیاتی آنها در بازار مشخص باشد تا متناسب با آن به کاهش نرخ ارز در بازار توجه کند.

 

سیف درباره وام ازدواج جوانان در بودجه سال آینده کل کشور افزود: همان گونه که این وام از سه به 10 میلیون تومان برای هر زوج افزایش یافت همچنان در بودجه سال آینده نیز خواهد بود و ما همه مبالغ قرض الحسنه جمع آوری شده نظام بانکی را به این مصرف خواهیم رساند.

 

وی گفت: امیدواریم با تخفیف همه این منابع به وام ازدواج جوانان در سال 96 کمبودها جبران شود و صف انتظار دریافت این وام کاهش یابد.

ارسال نظرات