حجت‌الاسلام مجید انصاری در دانشگاه علم و صنعت:
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم شعارهای خود را فراموش نکرده است.
کد خبر: ۸۷۸۸۲۶۴
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور که امروز (سه‌شنبه 16 آذر) با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت سخن می‌گفت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، اظهار کرد: این دولت توانسته است امید و انتقادپذیری را به جامعه برگرداند به گونه‌ای که سهم همه انتقادات به قوای کشور به دولت گفته می‌شود. اگر چه ما از انتقادات استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روز دانشگاه و محیط دانشگاه صرفا یک روز تاریخی یا بزرگداشت نیست، ادامه داد: روز 16 آذر، روز تجدید قوا و تجدید بیعت با آرمانهای دانشجویانی است که پیش از انقلاب و پس از انقلاب اسلامی برای ارتقاء این کشور تلاش کرده‌اند است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نبض حیات جامعه در دانشگاه می‌تپد که این نشانه سلامتی فضای سیاسی کشور تصریح کرد: با اعتدال می‌توان نبض سیاسی در دانشگاهها را اندازه‌گیری کرد.

انصاری عنوان کرد: نبض آزادی و آزاداندیشی در دانشگاهها زنده است و همه دستگاهها باید در چارچوب آزادی و آزاداندیشی تلاش مضاعف داشته باشند.

وی با اشاره به برخی اقدامات دولت در سه سال گذشته، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید برنامه و شعارهایی داشته که بر اساس ضرورت و امکانات کشور آنها را اولویت‌بندی کرده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای کار دولت یازدهم دو موضوع در کانون اولویتها قرار گرفته است، بیان کرد: زمانی که دولت یازدهم دولت را از دولت دهم تحویل گرفت اقتصاد ما در حال خونریزی و مشرف به موت بود.

انصاری ادامه داد: تورم 44 درصدی، نظام اقتصادی کشور را تهدید به فروپاشی می‌کرد و همزمان با تورم رکود را داشتیم که در آن زمان رشد 6.7 درصدی منفی در سال 91 داشتیم که از آن رنج می‌بردیم.

وی تصریح کرد: در همان ابتدای تحویل دولت یازدهم آقای روحانی به بنده گفتند که من نگرانم و تنها 18 روز ذخیره گندم در کشور داریم و در سیستان و بلوچستان ذخیره گندم ما در حد 3 روز است که باید فکری بکنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اعلام اینکه ما در ابتدای دولت یازدهم با نظام بانکی زمین‌گیر مواجه بودیم گفت: دهها هزار میلیارد بدهی به نظام بانکی و دیون کمرشکن به پیمانکاران داشتیم که به تنهایی وزارت نیرو 26 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و بخش خصوصی بدهکار بود.

انصاری بیان کرد: 154 هزار میلیارد تومان سهام دولت و سرمایه انباشت چندده ساله دولت به شرکتهای به اصطلاح خصولتی واگذار شده بود که به طور مثال همه نیروگاه‌ها بجز یک نیروگاه به دستگاه‌های دیگر با قیمت‌گذاری خاصی واگذار شده بود اما دیون آنها همچنان برای دولت باقی مانده بود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم دولتی به لحاظ اقتصاد ورشکسته را تحویل گرفته بود اظهار کرد: به لحاظ تامین منابع نیز دولت در بن‌بست قرار داشت.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: سقوط قیمت نفت و کاهش صادرات نفت از 2.5 میلیون بشکه به یک و نیم میلیون بشکه نیز از مشکلات دیگر بود. این در حالی بود که هزینه کشور در سال 84 از 23 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 126 میلیارد تومان افزایش یافته بود.

انصاری ادامه داد: از دولت گذشته نیز دیونهای کمرشکنی به وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و هزینه‌های درمانی باقی مانده بود و در این شرایط دولت احساس کرد اگر این وضع را ساماندهی نکند اقتصاد کشور از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت با تمام توان در این 3 سال وارد شده است گفت: در ابتدای دولت آقای روحانی می‌گفتند تورم باید به زیر 15 درصد برسد که خود بنده نیز فکر می‌کردم این یک شعار است.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در سه سال گذشته غیر از شورای اقتصاد آقای روحانی خود بر ستاد اقتصادی نظارت دارد و در برابر استقراض دستگاهها از بانکها و چاپ اسکناس بدون پشتوانه جلوگیری کرده است.

انصاری ادامه داد: دولت توانسته آرزوی دیرینه مردم در مهار تورم را محقق کند و الان تورم زیر 8 درصد است.

به گزارش تسنیم،وی ادامه داد: رشد منفی 6.7 در سال 93 به بالای 3 درصد رسید و در سال 94 به دلیل شوک نفتی قدری کاهش یافت اما الان مثبت یک است که پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال به 5 درصد برسیم که البته نزدیک آن هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم توانسته در این مدت با همه سختیها و آثار به جای مانده از شعارهای تخریب‌کننده 8 هزار فرصت شغلی خالص ایجاد کند.

انصاری با اشاره به توافق ایران و 1+5 در قالب برجام نیز گفت: برجام توانست زنجیری که به ظلم به دست و پای اقتصاد و سایر شئونات کشور بسته شده بود را باز کند. زمانی که دولت یازدهم دولت را تحویل گرفت ما در آستانه یک رویارویی خطرناک بودیم.

وی تصریح کرد: با 16 ماه مذاکره و با ایجاد یک پروژه ملی و با سیاستگذاریهای رهبری و پیگیری مجاهدانه تیم مذاکرات هسته‌ای که مانند سرداران دفاع مقدس بودند برجام به عنوان سند حقوقی به تصویب سازمان ملل و شورای امنیت رسید.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: برجام توانست تحریمهایی که به گفته برخی کاغذپاره‌ای بیش نبود را تار و پودی که به اقتصاد کشور تنیده بود از لحاظ حقوقی لغو کند.

انصاری با اشاره به تصمیم تحریمهای کنگره و سنا برای  تمدید 10 ساله تحریمهای ایران گفت: اگر چه آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند اما برجام یک سند بین‌المللی است و سند معتبری است که طرفهای دیگر نیز آن را امضا کرده‌اند و لغو یا پاره کردن آن کاری نیست که آنها آن را انجام دهند.

وی ادامه داد: درباره بدعهدی آمریکایی‌ها تدابیر لازم اتخاذ شده و نظام در صورت لزوم آنها را عملیاتی می‌کند و پاسخ دندانشکنی به آمریکایی‌ها خواهد داد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه به غیر از تحریمهای بانکی همه تحریمها برداشته شده است افزود: دیگر ناچار نیستیم کالاها را با چند واسطه از کشوری بخریم و با قیمتی افزایش یافته تا صددرصد نیز به کشور وارد کنیم.

انصاری با بیان اینکه در تمام سفرهای استانی دغدغه رئیس جمهور مسئله اشتغال آن استان است گفت: اگر ما بتوانیم 900 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم تنها توانسته‌ایم وضع فعلی را در همین حد نگه داریم. باید سالیانه یک میلیون و 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه عمومی کشور 215 هزار میلیارد تومان است افزود: بیش از 85 درصد از این بودجه متعلق به چهار دستگاه کشور است که اتفاقا کمبودهایی نیز دارند که این چهار دستگاه آموزش و پرورش، آموزش عالی کشور و نیروهای مسلح هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم 10 میلیون نفر که بیمه نبودند تحت پوشش قرار گرفتند، گفت: 12 هزار میلیارد تومان بودجه در نظام سلامت وارد شد که رقم بسیار بزرگی است.

انصاری با بیان اینکه در ظرف 3 سال گذشته ذخایر استراتژیک گندم به 18 ماه افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: امسال 17 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده است و 11.5 میلیون تن از 14.5 میلیون تن گندمی که تولید شده را خریداری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته نیز به دلیل فاسد نشدن گندم اجازه صادرات را داده‌ایم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه برای اشتغال باید سرمایه‌گذاری باشد، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری می‌خواهید باید روابطمان با کشورهای دیگر خوب باشد و در یان راستا باید برجام نیز باشد.

وی تصریح کرد: زمانی که داماتو در سنای آمریکا تصویب شد برخی خوشحال شدند و می‌گفتند که برجام در حال شکست خوردن است اما اینگونه نیست و ما طرح و برنامه برای مقابله با آنها داریم.

انصاری تصریح کرد: هنوز تفاهم کافی برای اینکه رئیس جمهور وظیفه صیانت از قانون اساسی را در کشور دارد ایجاد و نهادینه نشده است. اگر چه در حوزه آزادی سیاسی پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم که نشانه‌اش بحثهایی است که در دانشگاه مطرح می‌شود است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: دولت آهنگ مبارزه با فساد را انجام داده و آن را ادامه می‌دهد.

وی از برگزاری نشست حقوقی در پایان آذرماه خبر داد و گفت: این نشست درباره حقوق شهروندی است که اطلاعات آن در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌شود.

انصاری با بیان اینکه شورای عالی حقوقی نیز در دولت یازدهم تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: در حقوق شهروندی گامهای موثری برداشته شده است و رئیس جمهور شعارهایی که داده است را فراموش نکرده است.
ارسال نظرات