در رکود شدید هستیم و همچنان خارجی‌ها با ما کار نمی‌کنند + جدول
تولید کنندگان و فعالان اقتصادی علاوه با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف ناشی از رکود اقتصادی در کشور از ناحیه عمل نکردن دولت به وعده های پسابرجامی خود، به خصوص در حوزه گشایشهای بانکی به شدت گله مند هستند.
کد خبر: ۸۷۸۸۴۳۶
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیش از 10 ماه از روز اجرای برجام در 27 دی ماه سال گذشته می‌گذرد، اما هنوز خبری از گشایش‌هایی که روحانی و یارانش در ماه‌های قبل از برجام نوید آن را می‌دادند نیست. حدود 11-10 ماه پیش که برجام اجرا شد رئیس جمهور اعلام کرد که در همان ساعات اولیه اجرای برجام 1000 ال سی برای نقل و انتقال پول با خارج گشایش یافته و تحریم سوئیفت هم لغو شده است. اما فعالان اقتصادی از همان روزهای اول اجرای برجام اظهارات دولتمردان در این زمینه را رد و اعلام کردند که تحریمهای بانکی همچنان پابرجاست و شرایط با وضعیت قبل از برجام تفاوتی نکرده است.

با این حال بسیاری از مسئولان دولت همچنان بر گشایش‌های اقتصادی بعد از برجام به خصوص گشایش‌های بانکی آن تاکید داشتند، تا این که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چند ماه بعد در سفر آمریکا رسما دستاوردهای اقتصادی برجام را برای کشور «هیچ» دانست و از کشورهای 5+1 به خصوص از آمریکایی‌ها برای عدم همکاری با بانکهای ایرانی انتقاد کرد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، با وجود انتقادها و چند دیداری که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در همین زمینه با همتای آمریکایی خود انجام داده هم موثر واقع نشد و همچنان فشارهای بانکی به ایران تداوم دارد. وضعیت بد مبادلات بانکی در دوران پسابرجام تاثیری زیادی هم روی حوزه تجارت خارجی کشور گذاشت، به طوری که تراز تجاری کشور تنها به لطف کاهش شدید مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و محاسبه میعانات گازی در ردیف صادرات غیر نفتی مثبت شد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در داخل مرزهای کشور هم وضعیت اقتصادی چندان بر وفق مراد مردم نیست. رکود اقتصادی که 3.5 سال پیش آغاز شده در 10 ماه گذشته به دلیل به نتیجه نرسیدن انتظارات پسابرجامی فعالان اقتصادی تشدید شده و هرروز خبر تعطیلی یک واحدهای تولیدی در کشور و بیکار شدن هزاران نفر از افراد مختلف جامعه منتشر می شود. کاهش تورم هم تاثیری در زندگی مردم نگذاشته و قیمت کالاهای اساسی مردم هر روز در حال افزایش است. این در حالی است که قدرت خرید مردم و ضریب جینی هم طبق اعلام بانک مرکزی افزایش یافته تا سایه رکود بیشتر در زندگی مردم حس شود.

در حال حاضر فعالان اقتصادی همچنان از وضعیت بد اقتصادی کشور گله دارند و معتقدند که دولت روحانی علی رغم وعده‌های فراوان نتوانسته فضای کسب و کار را بهبود دهد. تولید‌کنندگان این روزها علاوه با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف ناشی از رکود اقتصادی در کشور از ناحیه عمل نکردن دولت به وعده های پسابرجامی خود، به خصوص در حوزه گشایشهای بانکی به شدت گله مند هستند. «نسیم آنلاین» به همین بهانه پای صحبت 20 فعال معتبر اقتصادی نشسته و از تاثیرات برجام در کسب و کار آنها از این افراد سوال کرده است. اکثر این فعالان اقتصادی در پاسخ به «نسیم آنلاین» از عدم تغییر در کسب و کار و تجارتشان در دوران قبل و بعد از برجام سخن به میان آورده اند که خواندن انها خالی از لطف نیست:

ارسال نظرات