سهم قابل توجهی از بودجه صرف جاریات دولت می شود و معمولا آنچه می ماند هم به عنوان بودجه عمرانی در نظر گرفته می شود.
کد خبر: ۸۷۸۸۵۴۷
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه حامی دولت نوشته است:‌ سهم قابل توجهی از بودجه صرف جاریات دولت می شود و معمولا آنچه می ماند هم به عنوان بودجه عمرانی در نظر گرفته می شود. لذا بخش مهمترِ بودجه که بسیار کم هیجان است! مورد بی توجهی قرار می گیرد. جالب آن که به رغم شعار های دولت های مختلف برای کوچک کردن دولت و یا چابک سازی آن، هیچ اقدامی رخ نمی دهد. هرساله بودجه مربوط به حقوق کارمندان با یک نرخ قابل پیش بینی رشد می کند و کمتر هم سوال می شود که چرا؟ چرا باید هر ساله حجم زیادی از منابع عمومی کشور در بخش هایی از دولت صرف شود که به گفته خود دولتی ها، کمتر از 50 درصد کارایی دارد؟ اگر این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود قطعا هیجان بررسی طرف مخارج دولت، بیش از طرف منابع آن خواهد بود...

 

در مقایسه این رقم با بودجه عمرانی 62.7 هزار میلیاردی نیز در می یابیم که چرخاندن بوروکراسی کم اثر دولت دو برابر عمران و توسعه اقتصادی برای برنامه ریزان اهمیت دارد. این در حالی است که همگان اعتراف دارند که دستگاه فربه دولت کارایی بسیار کمی دارد. لذا وعده کوچک کردن دولت بسیار بر زبان سیاستمداران جاری می شد و حتی در برنامه پنجم توسعه هم تبلور پیدا کرد اما هرگز اجرایی نشد.

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی چندی پیش در توصیف وضعیت دولت فربه و ناکارآمد گفته بود که درصد بالایی از این بدنه مازاد هستند و تاکید کرده بود که دولت ایران با 4 میلیون کار مند سیاه چاله ای است که همه امکانات را می بلعد.

 

اما عسگری آزاد، معاون سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمار دقیق تری اعلام کرده است. او چندی پیش گفته بود برخی دستگاه ها 50 درصد نیروی مازاد دارند. فربه شدن دولت طی سال ها و دولت های مختلف ادامه یافته و دولت یازدهم هم به شعار های خود برای چابک سازی دولت عمل نکرده است.


 
آنگونه که فردا گزارش کرده این رویه در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد این در حالی است که بر اساس برنامه توسعه چهارم و پنجم قرار بوده دولت پنج درصد از تعداد شاغلان دولتی خود را کم کند و از تعداد کارمندان خود بکاهد اما بر اساس آماری که عسگری آزاد، معاون نوبخت، بهار امسال ارائه داده بود نه تنها در سال های اجرای برنامه چهارم و پنجم (که 3 سال آن در دولت یازدهم سپری شده) تعداد کارمندان دولت کم نشده بلکه 14 درصد هم به بدنه دولت اضافه شده است.
 

دولت هم اکنون 45٠ هزار مدیر دارد که این رقم بیشتر از تمام کارمندان دولتی کشور ژاپن با 12٧ میلیون نفر جمعیت است. گزارش های دیگر حاکی از آن است که در ایران 8.5 میلیون نفر کار مند دولتی و بازنشسته دولت وجود دارد که 5٠ درصد این کارمندان زیر لیسانس سواد دارند و معادل ٨٠ درصد بودجه عمومی کشور دستمزد می گیرند.

 

اما نکته جالب تر آن است که نه تنها مخارج هزینه ای دولت کم نشده و نه تنها همراه با تورم افزایش یافته است بلکه در برخی سال ها بسیار بیشتر از تورم هم افزایش یافته است. نقدترین نمونه همین امسال است. دولت یازدهم در سال 95 برای جبران خدمات خود 77 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود. با وجود این که تورم در سال 95 کمتر از 10 درصد است و میزان افزایش حقوق کارمندان هم 10 درصد عنوان شده، میزان منابع در نظرگرفته شده برای جبران خدمات کارکنان (پرداخت حقوق) حدود 23 درصد رشد کرده است! این رقم در بودجه سال جاری نیز حدود 20 درصد رشد کرده بود. در حالی که تورم سال 94 هم حدود 13 درصد بود! وضعیت درباره هزینه های دولتی در خرید کالا ها و خدمات هم به همین صورت است.

ارسال نظرات