خبرهای داغ:
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سراب با تاکید بر اینکه، فدک مصداق بارز وقف در سیره اهل بیت(ع) گفت: باغ ها و چاه‌هایی نیز به دستان مبارک حضرت علی(ع) آباد شده و سبب خیر و برکت برای مردم شدند که این موارد نیز نمونه دیگری از موقوفات اهل بیت(ع) است.
کد خبر: ۸۷۸۸۵۵۴
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده در نشستی با اصحاب رسانه سراب به مناسبت دهه وقف، با تاکید بر رسیدگی و احیای موقافات، اظهار کرد: اگر مسئولان آستان مقدس شاهچراغ(ع) دغدغه‌ای برای احیای موارد وقف شده به این امامزاده(ع) را ندارد، به فکر مستاجران رقبات و موقوفات باشد، چراکه با کوتاهی در این راستا مستاجران به حبس و یا جریمه نقدی محکوم شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه، پیامبر اسلام و همچنین ائمه‌ اطهار(ع) بزرگ‌ترین واقفان هستند، اضافه کرد: خداوند نیز تمام نعمات و موهبات خود بر روی زمین را برای اشرف مخلوقات «انسان» وقف کرده است.
حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به جایگاه والای وقف در دیدگاه توحیدی، افزود: موقوفات کشورمان تحت عزامت ولایت فقیه بوده و هرگونه دخل و تصرف در موقوفات فعلی حرام است .
وی با تشریح برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه سراب در دهه وقف و با اشاره به برگزاری بیش از ۱۱۰ عنوان برنامه‌ در این دهه، اظهار کرد: محفل انس با قرآن کریم، برگزاری همایش گفتمان انقلاب اسلامی و افتتاح مسجد بین راهی حضرت موسی‌بن جعفر(ع) و همچنین مسجد امام رضا(ع) در روستای میرکوه حاجی سفلی، از جمله‌ برنامه‌های شاخص این اداره در این دهه‌ بوده است .
وی با تاکید بر حفاظت و صیانت از موقوفات، بیان کرد: عمده رسالتی که ما در خصوص موقوفات شهرستان سراب انجام دادیم، ایجاد امنیت عمومی نسبت به حفاظت و صیانت و همچنین اجرای امینانه‌ نیات واقفان بوده که این موضوع نیز سبب گرایش خیران در مسیر وقف شده است .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سراب با انتقاد از دایره حقوقی و مدیریت آستان مقدس امامزاده احمدبن موسی(ع) نیز یادآور شد: در روستای بیجند سراب، موقوفه عنایت السلطنه با ۵۵ مورد زمین و باغ که به آستان مقدس شاهچراغ وقف شده است بدون متولی رها شده و از نظر قانون نیز اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نمی‌تواند بر آن نظارتی داشته باشد؛ در نتیجه‌ این موضوع، حفظ و صیانت از موقوفات به عنوان واجب شرعی، به فراموشی سپرده شده است .
وی با اشاره به مشکلات پیرامون امام‌زاده احمد بن موسی(ع) تاکید کرد: یکی از زمین‌های مستعد این موقوفه که دارای سندی ۵۰ ساله در اداره اوقاف و امور خیریه است، با تهیه سند پنج ساله به اراضی منابع طبیعی تبدیل شده و در این راستا نیز صحبت‌ها با امور حقوقی آستان مقدس شاهچراغ(ع) بی فایده بوده است .
وی با اشاره به بازگشت سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه شاه قلی میرزا در منطقه سراب به آغوش موقوفات، یادآور شد: این موقوفه به نیت، روشنایی حرم سیدالشهدا و قمر منیر بنی‌هاشم بوده که در راستای این نیت نیز تاکنون ۱۳۰ اجاره‌نامه با مستاجران تنظیم شده است .
حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به موقوفه بودن روستاهای آناقیز و ابرغان شهرستان سراب، خاطرنشان کرد: این روستاها، موقوفه‌ مرحوم میر اسدالله شیخ‌الاسلام و مجتهد هستند؛ در این راستا نیز با آرامش و اطمینان به اهالی روستاها، در تلاش برای عقد اجاره‌نامه با متصرفان این موقوفه هستیم .
وی با اشاره به ثبت ۱۲مورد وقف در هشت‌ماهه‌ نخست سال‌جاری در سراب، تشریح کرد: در این راستا از مدیریت اداره ثبت و اسناد و املاک شهرستان سراب به جهت همکاری‌های لازم با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قدردانی کرده و همواره نیز در تلاش برای سنددار کردن همه موقوفات خواهیم بود .
وی با اشاره به مقام نخست سراب در سنددار کردن موقوفات، بیان کرد : اداره اوقاف و امور خیریه سراب در حوزه‌ سنددار کردن موقوفات در استان مقام برتر را دارد و در این راستا نیز در ۹ ماهه‌ اخیر با همکاری اداره ثبت ۷۰ مورد از موقوفات سندداره شده و برای ۵۰ مورد دیگر نیز سند تک برگی صادر شده است .

ارسال نظرات